اهمیت بروزرسانی (Firmware)

اهمیت بروزرسانی Firmware

در دنیای تکنولوژی، بروزرسانی یا همان آپدیت، به یکی از کلیدواژه‌های بسیار مهم تبدیل شده است. واقعیت این است که سرعت پیشرفت تکنولوژی به قدری بالاست که حتی سرعت خرید و تعویض سخت‌افزارهای مختلف نیز نمی‌تواند با آن برابری کرد. به همین خاطر بروزرسانی بعنوان یک راه‌حل برای حفظ ریتم تند پیشرفت تکنولوژی ابداع شد.

البته انجام بروزرسانی اساساً یک وجهه دیگر نیز دارد. بروزرسانی به همان اندازه به نگاهی رو به جلو و آینده دارد، با نگاهی به گذشته، در تلاش است تا مشکلات موجود در نسخه‌های پیشین را حل کند. با این توصیف‌ها، بروزرسانی یا آپدیت، یکی از پدیده‌های مهم دنیای تکنولوژی است با این حال اما بروزرسانی Firmware اهمیت دوچندانی نسبت به بروزرسانی سایر نرم‌افزارهای یا قطعات دارد.

در ادامه متوجه خواهید شد که اساساً Firmware چیست و چرا تا این حد بروزرسانی Firmware اهمیت دارد. ما در ابتدا، ضمن طرح این پرسش که Firmware چیست، برخی از علل مهم اهمیت بروزرسانی آن را بررسی می‌کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

Firmware چیست و چرا اهمیت دارد؟

Firmware یا سفت‌افزار، در واقع گونه‌ای از نرم‌افزار است که در حافظه چیپ رام (ROM) یا یک کنترلر برافزا (Add-on Controller) ذخیره می‌شود. این نرم‌افزار در برابر رفتارهای سیستم هنگام روشن شدن و راه‌اندازی مراحل ابتدایی مسئول است. در واقع (Firmware) وظیفه دارد تا قطعات، بردها و کنترل سرور را برای انتقال به سیستم عامل مهیا سازد. از این نرم‌افزار، در برخی موارد تحت عناوین دیگری مانند رام سیستم یا بایوس نیز یاد می‌شود؛ معمولاً گونه‌ای از Firmware که مستقر در برد اصلی سرور است با این اسامی شناخته می‌شود. اما چنانچه در مورد یک (Firmware) مستقر در سایر قطعات و سخت‌افزارها سخن بگوییم، باید از اصطلاح آپشن رام استفاده کرد.

Firmware در برندهای خاص

در سرورهای (ProLiant) برند (HP)، مقصود از (Firmware)، غیر از سفت‌افزار مستقر در برد اصلی سرور یا همان رام سیستم، اشاره به سفت‌افزارهای مستقر در برخی دیگر از قطعات هم دارد.

  • هارد دیسک‌ها
  • کنترلرهای آرایه هوشمند
  • ریموت اینسایت‌ها (Remote Insight)
  • برد و درگاه‌های (iLO)

هر یک از قطعات فوق، همانطور که گفته شد، (Firmware) خاص خود را داشته، به شکل مجزایی، بسته به شرایط و نیاز سیستم، قابل بروزرسانی و آپدیت هستند. پس در نظر داشته باشید که اصطلاح آپدیت یا بروزرسانی Firmware، بسته به مدل و برند سرور شما، می‌تواند دلالت بر انواع مختلفی از سفت‌افزار داشته باشد.

اما به طور عام، این اصطلاح عموماً در مورد بروزرسانی Firmware برد اصلی یا همان رام سیستم کاربرد داشته و ذهن اغلب متخصصین این حوزه با شنیدن اصطلاح بروزرسانی Firmware به آپدیت رام سیستم رجوع می‌کنند. البته در عین حال، گاهاً یک بروزرسانی خاص، به طور همزمان مجموعه‌ای از آپدیت‌های قطعات مختلف را در بطن خود دارد.

 

فایروال فورتی گیت انتخاب حرفه ای هاست. حرفه ای خرید کن

 

چرا بروزرسانی Firmware یک الزام است؟

بروزرسانی Firmware به عنوان بخشی از مراحل نگهداری و حفظ سلامت سرور، الزامی بوده و انجام آن یک پروسه معمول است. به همان شکلی که خودروی شما به صورت دوره‌ای نیاز به تعویض روغن داشته یا باید لاستیک آن را عوض کنید، در کار با یک سرور نیز، بروزرسانی Firmware به صورت دوره‌ای، الزامی و شاید حتی اجباری است.

البته علاوه آپدیت‌های دوره‌ای که ارائه آن‌ها معمولاً بر اساس یک برنامه زمانی خاص انجام می‌شود، ممکن است ورژن‌های از Firmware به شکل اختصاصی برای اصلاح و بهبود قابلیت‌های مدل‌های خاص ارائه شوند. معمولاً دسترسی به این ورژن‌ها دستی بوده و آپدیت نیز باید دستی انجام شود. به هر حال استفاده از آن‌ها، در صورت انتخاب مناسب و دقت در بروزرسانی، بدون ترتیب منجر به بهبود عملکرد سرور خواهد شد.

علل اهمیت بروزرسانی Firmware را نمی‌توان به مواردی خاص محدود کرد اما به هر حال در ادامه تلاش می‌کنیم مهم‌ترین علل را به صورت اجمالی بررسی کنیم.

اهمیت بروزرسانی Firmware 2

اصلاح خطاهای موجود در متن Firmware پیشین

یکی از اهداف اصلی و اساسی انجام بروزرسانی Firmware، رفع مشکلات شدید و اساسی موجود در نسخه قبل است؛ اغلب این مشکلات اساسی، به پایداری سیستم آسیب وارد کرده و منجر به بی‌ثباتی توان پردازشی خواهند شد. گاهاً ممکن است این مشکلات به شکل خاموشی رخ داده و به طرز چشمگیری کاربر را درگیر خود نکنند. اما در عمل باعث کاهش توانایی پردازشی و سرعت سرور شوند.

در نقطه مقابل اما برخی از این مشکلات به طرز مشخصی ادامه کار سرور را مختل می‌سازند و بدیهی است که رفع آن‌ها الزامی خواهد بود. انجام بروزرسانی ضمن تثبیت عملکرد و ایجاد ثبات در ساختار سیستم، مواردی مانند عدم پاسخگویی قطعات و بخش‌های مختلف را برطرف می‌سازد. این خطاها گاهاً بخاطر اشتباه در برنامه‌نویسی، به شکل نهادینه در یک نسخه وجود دارند و در نسخه بعدی از بین می‌روند.

افزایش توان پردازشی سرور

گاهاً، هیچ خطای خاصی در Firmware فعلی وجود نداشته و تمام قطعات و اجزای بورد عملکرد عالی و مناسبی دارند. در اصطلاح می‌توان گفت، ثبات عملکردی سرور مشهود است. در چنین حالتی ممکن است بسیاری افراد از انجام بروزرسانی Firmware منصرف شده و بیشتر مایل به حفظ شرایط فعلی باشند. اما تجربه چیز دیگری را نشان داده است.

گاهاً تولیدکنندگان، بخاطر پیشرفت در تکنولوژی و دستیابی به دانشی برتر، این امکان را فراهم می‌کنند تا از طریق بروزرسانی Firmware، سرعت وسیله یا توان پردازشی آن را افزایش دهید. با توجه به پیشرفت بسیار سریع تکنولوژی و علوم رایانه، این امر چندان چیز عجیب یا بعیدی نیست. با توجه به همین موضوع است که پیشنهاد می‌شود حتی در بدو ورود سرور و استقرار آن، کنترل‌های نهایی برای آپدیت بودن Firmware انجام شود.

اهمیت بروزرسانی Firmware 4

دستیابی به قابلیت‌های جدید

دو مورد اخیر، بیشتر بهبود عملکرد و افزایش سرعت و توان پردازشی سرور را مدنظر قرار می‌داد اما در واقع گاهاً بروزرسانی Firmware در ابزار مختلف، می‌تواند زمینه‌ساز دسترسی شما به قابلیت‌های جدید شود. باز هم باید بر این موضوع تأکید کرد که بی‌شک سرعت پیشرفت تکنولوژی بسیار بیشتر از تفاوت زمانی ارائه دو نسل مختلف از سرور است. به همین خاطر گاهاً آپدیت‌های اساسی و مهمی ارائه می‌شوند که در راستای دستیابی کاربر به قابلیت‌های جدید عمل می‌کنند. هرچند این اتفاق خیلی معمول نیست اما به هر حال، یکی از احتمالاتی است که می‌توان برای مزایای بروزرسانی Firmware در نظر گرفت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *