تفاوت HDD و SSD در چیست؟

تفاوت HDD و SSD در چیست؟ 1

 

در دنیای امروز ابزارهای ذخیره سازی اطلاعات به دو دسته تقسیم شده اند که هر کدام از فناوری متفاوتی بهره می برند. دسته اول همان هارد دیسک های محبوب هستند که با سابقه ای شصت ساله هنوز هم انتخاب بسیاری از افراد برای ذخیره سازی اطلاعات می باشند اما طرف دیگر یک تازه وارد است که چند سالی است پا به عرصه رقابت با دیسک های سخت گذاشته است. SSD ها یا حافظه های حالت جامد، ابزارهای ذخیره سازی جدیدی هستند که از نظر سرعت ذخیره سازی از HDD ها جلوترند و میزان خرابی آن ها نیز بسیار کم است. در این مقاله می خواهیم در مورد تفاوت HDD و SSD صحبت کنیم اما ابتدا معرفی کوتاهی از این دو رقیب قدرتمند خواهیم داشت. تا پایان همراه ما باشید.

مشاهده همه محصولات سرور

 

 

معرفی HDD

HDD مخفف عبارت Hard Disk Drive است. این دستگاه به وسیله یک بازوی متحرک و هد مغناطیسی، اطلاعات و داده ها را بر روی یک یا چند صفحه مغناطیسی گردان ذخیره می نماید و اگر لازم باشد آن ها را بازخوانی می کند. بنابراین می توان گفت هارد دیسک یک دستگاه ذخیره سازی الکترومکانیکی است. اطلاعات بر روی HDD در بلوک های کوچک و به صورت تصادفی ذخیره می شوند. به همین دلیل بازخوانی آن ها ترتیب خاصی ندارد. همچنین با قطع برق، داده های ذخیره شده بر روی آن از بین نمی رود.

 

 

معرفی SSD

SSD یا درایو حالت جامد مخفف عبارت Solid State Drive است که داده های مختلف را با بهره گیری از حافظه فلش بر روی خود ذخیره می نماید. طراحی این حافظه به شکلی است که به طور مداوم و با استفاده از یک سری مدارات نیمه هادی می تواند اطلاعات را در خود ذخیره کند. SSD ها دیسک گردان ندارند و به همین علت دارای هد مغناطیسی و بازوی متحرک نیستند. اطلاعات ذخیره شده بر روی این حافظه نیز مانند HDD با قطع جریان برق از بین نمی رود.

تفاوت HDD و SSD در چیست؟ 3

 

چه مواردی باعث تفاوت HDD و SSD می شود؟

 

سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات

وقتی صحبت از سرعت به میان می آید، حافظه SSD از رقیب خود خیلی جلوتر است. علت این اتفاق را می توان به ساختمان این دو حافظه ربط داد. HDD دارای بخش های متحرک است و همین امر سبب می شود تا خواندن و نوشتن اطلاعات با سرعت کمتری انجام شود. اما SSD هیچ بخش متحرکی ندارد و خواندن و نوشتن اطلاعات با کمک مدارات نیمه هادی انجام می گردد. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در هارد دیسک ها بین ۵۰ تا ۱۲۰ مگابایت بر ثانیه است در حالی که این عدد در SSD ها بین ۲۲۰ تا ۵۵۰ مگابایت در ثانیه می باشد که بستگی به نوع حافظه حالت جامد دارد.

 

میزان ظرفیت

مورد دیگر تفاوت HDD و SSD در حداکثر میزان ظرفیت آن هاست. بیشترین ظرفیتی که برای حافظه SSD وارد بازار شده است، ۴ ترابایت فضا برای ذخیره سازی اطلاعات دارد که البته قیمت آن بسیار گران است. SSD های رایج در بین کاربران، دارای ظرفیت  ۱۲۸ تا ۵۱۲ گیگابایت هستند و قیمت مناسبی دارند.

HDD ها با ظرفیت ۸ و ۱۲ گیگابایت نیز به بازار عرضه شده اند اما ظرفیتی که بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است بین ۱ تا ۲ ترابایت می باشد و این در حالی است که هارد دیسک هایی با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت، خریدار زیادی ندارد.

 

طول عمر

اگر لپ تاپی که حافظه SSD بر روی آن نصب شده است ضربه بخورد، احتمال آسیب دیدگی این حافظه بسیار کم است. اما هارد دیسک ها به دلیل داشتن قسمت متحرک، آسیب پذیرترند و به دلیل اینکه فاصله هد با پلاتر در هنگام خواندن و نوشتن، حدود چند نانومتر می باشد، ممکن است با کوچکترین ضربه ای دچار مشکل شوند. بنابراین افرادی که بر روی لپ تاپ خود HDD دارند، باید احتیاط بیشتری در جابجایی آن داشته باشند.

 

شایع ترین علت خرابی SSD ها، وجود اشکال در سلول های ذخیره سازی اطلاعات آن است، در حالی که در HDD ها بروز ایراد در هد مغناطیسی، علت عمده خرابی این دستگاه ذخیره سازی اطلاعات می باشد. هر دو حافظه اگر به خوبی نگه داری شوند می توانند تا مدت طولانی به فعالیت خود ادامه دهند، اما به نظر می رسد درصد خرابی درایوهای حالت جامد در سه سال اول عمر خود کمتر است.

 

توان مصرفی

 

یکی دیگر از موارد تفاوت HDD و SSD توان مصرفی آن هاست. درایوهای حالت جامد چون ثابت هستند و بخش متحرک ندارند، انرژی کمتری مصرف می کنند. در حالی که HDD ها برای چرخش دیسک ها و حرکت بازوی متحرک خود نیاز به انرژی بیشتری دارند. اگر حافظه SSD بر روی لپ تاپ نصب شود، می تواند موجب افزایش طول عمر باتری لپ تاپ گردد. در حالت کلی SSD ها حدود یک پنجم هارد دیسک ها انرژی مصرف می کنند.

 

تفاوت HDD و SSD در چیست؟ 5

 

نتیجه گیری

 

HDD ها در رقابت قیمت و ظرفیت برنده هستند. اما اگر به دنبال سرعت بیشتر، وزن کمتر، توان مصرفی پایین تر و طول عمر بیشتر هستید توصیه می کنیم حتما به سراغ SSD ها بروید. البته راهکارهایی برای استفاده همزمان این دو نوع ابزار ذخیره سازی اطلاعات وجود دارد که افراد می توانند به طور همزمان آن ها را بر روی لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی خود داشته باشند و از ظرفیت بالای HDD ها و سرعت زیاد SSD ها بهره ببرند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *