تفاوت بین SAN و NAS

تفاوت بین SAN و NAS چیست؟

با ظهور پیشرفته ترین راه حل های ذخیره سازی داده ها و اطلاعات، نیاز سازمان ها به راه حلی کارآمد و مناسب بیشتر از همیشه پر رنگ شده است. در این میان نام SAN یا همان Storage Area Network و NAS یا همان Network Attached Storage که دو نوع از سیستم های ذخیره سازی مطرح هستند به میان می آید.

اما از آنجاییکه انتخاب راه حل ذخیره سازی به طور کلی بر استراتژی های ذخیره سازی شما تأثیر می‌گذارد و تصمیم گیری در مورد اینکه کدام یک بیشتر برای شما مناسب است، شاید کمی گیج کننده باشد، لازم است ویژگی و تفاوت هر دو مدل ذخیره سازی را با یکدیگر بررسی کنیم. بنابراین در ادامه ی مطلب تفاوت SAN و NAS با ما همراه باشید.

NAS و  SAN چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

لازم بذکر است که هم NAS و هم SAN توسعه داده شدند تا داده‌های ذخیره شده را به طور همزمان در اختیار چندین کاربر قرار دهند و هر دوی آنها فضای ذخیره سازی اختصاصی و متمرکزی را برای گروهی از کاربران فراهم می کنند که این ویژگی موجب سرعت کمتر در مقایسه با DAS می‌شود. با این حال، روش‌های آن ها برای تهیه فضای ذخیره سازی بسیار متفاوت است و اکثر سازمان ها بر اساس میزان کار یا برنامه خود، NAS یا SAN را انتخاب می کنند.

استفاده از NAS یا SAN در نهایت به الزامات تجارت یا قالب سیستم برمی گردد. SAN برای عملکرد سریع و ذخیره سازی در سطح بلوک استفاده می شود. با ادامه رشد و گسترش مشاغل، نیاز بیشتری به راه حل های ذخیره سازی وجود دارد که مقیاس پذیر، انعطاف پذیر و عملکرد خوبی داشته باشند. NAS و SAN هر دو از لحاظ مختلف با این نیاز ها مطابقت دارند و در ادامه به بررسی مزایا و معایب هر کدام خواهیم پرداخت.

تفاوت بین SAN و NAS چیست؟ 2

NAS چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

NAS یک فناوری ذخیره سازی در سطح فایل است که هارد را در سروری به آن NAS Storage نیز گفته می شود قرار می دهند تا خدمات ذخیره سازی داده مبتنی بر فایل را به چندین دستگاه در شبکه ارائه دهد که مناسب جهت استفاده در سازمان های کوچک، متوسط و Workgroup به منظور استفاده در File Service و اشتراک گذاری فایل می باشد.

مزایای استفاده از NAS

استفاده از NAS مزایای بسیاری به همراه دارد که به طور کلی می توان گفت یک گزینه مقرون به صرفه محسوب می شود و در نهایت، تنظیم NAS بسیار آسان است.

  • مقرون به صرفه
  • وجود امکان مدیریت متمرکز
  • در دسترس بودن داده از راه دور و دسترسی 24/7
  • مقیاس پذیر و انعطاف پذیر
  • معماری ذخیره سازی اضافی
  • اشتراک گذاری پرونده ها در سیستم عامل های مختلف
  • ذخیره سازی دیسک به راحتی مقیاس پذیر
  • اشتراک گذاری حجم بالای هارد در شبکه

تفاوت بین SAN و NAS چیست؟ 4

SAN چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

SAN اساساً آرایه ای از دیسک ها است که از طریق یک شبکه خاص به سرور متصل می شوند. با SAN، مستقیماً به فضای ذخیره سازی دسترسی پیدا می کنید (دقیقاً مانند هارد دیسک محلی شما) که اگر پیکربندی صحیحی داشته باشد، می‌تواند یک راه حل ذخیره سازی فوق العاده سریع باشد.

زیرساخت SAN دارای یک شبکه اختصاصی است که شامل فیبر نوری، سخت افزار اتصال ویژه و سیستم های ذخیره سازی در سطح سازمانی است. برای مدیریت شبکه SAN، باید در مورد پروتکل های بلوک سطح پایین، سوئیچ های FC، کابل های نوری و موارد دیگر دانش داشته باشید. اگر چه اجرای SAN می تواند پر هزینه و کمی پیچیده باشد، اما برای معاملات سرور پر سرعت و بازتاب داده ها به خوبی کار می کند. SAN همچنین به شرکت ها اجازه می دهد تا منابع ذخیره سازی خود را به راحتی تخصیص داده و مدیریت کنند، در نتیجه کارایی را بهینه می کند.

بسیاری از ارائه دهندگان میزبان سرور خصوصی مجازی از SAN برای ذخیره اطلاعات مشتری استفاده می کنند.

مزایای استفاده از SAN

  • دسترسی فوق العاده سریع به داده ها
  • شبکه اختصاصی برای ذخیره سازی
  • قابل توسعه دسترسی در سطح بلوک به پرونده ها
  • ذخیره سازی دیسک به راحتی مقیاس پذیر

معایب استفاده از SAN

  • به منابع سخت افزاری گسترده ای نیاز دارد.
  • برای دسترسی به داده های مشترک به سرور یا نرم افزار اضافی نیاز دارد.
  • نمی تواند به عنوان یک دستگاه مستقل کار کند.

بزرگ ترین تفاوت بین NAS و SAN این است که دستگاه های NAS بخشی از فضای شبکه را بعنوان فضای استوریج موردنیاز ارائه می‌دهند و از پروتکل هایی مانند NFS و SMB/CIFS استفاده می‌کنند، درحالیکه SAN فضای موردنیاز برای ذخیره سازی را در قالب دیسک در اختیار کاربر قرار می‌دهد

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب خواندید، هر روش ذخیره سازی دارای مزایا و معایبی است که متناسب با نوع نیاز شما متغیر می‌باشد. بنابراین اگر همچنان در انتخاب دچار مشکل هستید، می‌توانید از طریق پر کردن فرم تماس با ما و یا تماس گرفتن با شماره های موجود در سایت کاوش پردازان برسا ، درخواست مشاوره رایگان و تخصصی در این زمینه نمایید. همچنین اگر اطلاعاتی در مورد ویژگی، تفاوت، مزایا یا معایبی در مورد هر کدام از روش های ذخیره سازی SAN و NAS دارید که ما در این مطلب به آن ها اشاره‌ای نکرده‌ایم، خوشحال می‌شویم آن ها را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *