قابلیت سی پی یو اینتل

همه چیز در مورد کاربرد و قابلیت های سی پی یو اینتل

زمانی که شما می خواهید سیستم پردازشی هر یک از لپ تاپ و کامپیوتر ها را تهیه کنید باید به قطعات و سخت افزار های سیستم ها دقت داشته باشید. سی پی یو یکی از انواع قطعات و سخت افزارهایی است که باید روی سیستم ها نصب شود. یکی از انواع این قطعه، سی پی یو اینتل است که کارایی ویژه ای دارد. برای انتخاب کردن این سی پی یو باید به خوبی در مورد ویژگی ها و نکاتی که مربوط به آن می باشد اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

سی پی یو به عنوان مغز کامپیوتر و اصلی‌ ترین مولفه آن شناخته می شود. نکاتی را شما زمان خرید سی پی یو باید در نظر بگیرید. اینکه بدانید سی پی یو برای انجام دادن چه کاری مورد نیاز است و بدانید چه نوع سوکت و چه پردازنده ای باید روی آن نصب شود بسیار مهم می باشد. مطالعه مشخصات فنی و همچنین بودجه خود را باید برای خرید پردازنده های اینتل باید به خوبی در نظر بگیرید.

سی پی یو اینتل چیست و چه کاربردی دارد ؟

شرکت اینتل در سال ۱۹۶۸ به وسیله رابرت نویس و همچنین گوردون مور راه اندازی شد. این شرکت ریزپردازنده های زیادی را تولید کرد. یکی از قوی ‌ترین تراشه ‌های این شرکت سی پی یو است که به صورت اینترنتی آن را طراحی نمود. در ابتدا مهم ترین رقیب اینتل شرکت AMD  بود.

اما از سال ۲۰۰۰ این شرکت سهم بالایی از سی پی یو های اینتل را به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۱۳ به عنوان مهمترین و هفتمین برند ارزشمند دنیا معرفی شد. زئون و پنتیوم از جمله مهمترین محصولات این شرکت برای رایانه های کوچک و کم مصرف شناخته می شوند.

انواع سی پی یو اینتل

اینتل با ارائه دادن انواع متفاوتی از پردازنده‌ ها بخش بزرگی از بازار مربوط به سی پی یو را در اختیار دارد. انواع پردازنده های اینتل در کامپیوتر ها و سرور ها مورد استفاده قرار می گیرند. هر نوع پردازنده با داشتن قابلیت های متفاوت در اختیار کاربران است. برخی از ویژگی های پردازنده های اینتل در حروف انتهایی سی پی یو و اینتل مشخص می باشد.

انواع پردازنده های اینتل با یکدیگر فرق می ‌کنند و هر یک از آنها دارای ویژگی و مشخصات خاصی هستند. برخی از مهمترین پردازنده ها که کاربرد وسیعی در سیستم ها دارند عبارت هستند از :

Intel Pentium

این نمونه پردازنده اینتل ارزان قیمت تر است که برای کارهای عادی مانند ویرایش اسناد ، پلی کردن موزیک، وب گردی در شبکه اجتماعی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. اینتل پنتیوم به عنوان یکی از بهترین و کاربردی ترین پردازنده های اینتل شناخته می‌ شود.

 Intel Core-i3

Intel Core-i3  یکی از سی پی یو هایی که است که برای کارهای روزمره مانند بازی های کامپیوتری، اشتراک گذاری آنلاین عکس ها، دانلود آهنگ و غیره مناسب می باشد.

 Intel Core-i5

Intel Core-i5  برای انجام دادن چندین وظیفه به صورت همزمان مورد استفاده قرار می گیرد. این نمونه از پردازنده های اینتل برای انجام دادن بازی های کامپیوتری، اشتراک گذاری فیلم های خانگی، مشاهده فیلم های اچ دی و غیره مناسب است.

 Intel Core-i7

Intel Core-i7  برای بازی های کامپیوتری که حرفه ای هستند، برای ویرایش ویدیو و همچنین اجرای فایل های چندرسانه ای مناسب می باشد. این نمونه از پردازنده‌ های اینتل به عنوان حرفه ای ترین پردازنده شناخته می ‌شود.

جدیدترین سی پی یو اینتل

در زمینه کامپیوترهای دسکتاپ ۱۰ نسل پردازنده اینتل در مدل های متفاوتی وارد بازار شده است. جدیدترین سی پی یو اینتل تکنولوژی های خاصی دارد که هر یک از تکنولوژی های آن برای سیستم های متفاوت مناسب می باشد. برخی از مهم ترین تکنولوژی هایی که در جدیدترین پردازنده های اینتل وجود دارد عبارت است از :

  1. تکنولوژی Intel Turbo Boost Max 3.0
  2. پشتیبانی از رم های متنوع DDR4-2933 که برای بازی آسان تر، واقعی تر بودن تصاویر، malti tesking سریع و آسان و کارایی بالا تاثیرگذار می باشد.
  3. تکنولوژی Intel Hyper Threading در تمام مدل ها است.
  4. پشتیبانی از Thunderbolt 3.0 که موجب سرعت بالا برای انتقال دادن فایل ها می‌ شود.
  5. تکنولوژی Intel Optane که سرعت بالا را به بهترین نحو ممکن نتیجه می ‌دهد.
  6. تکنولوژی Intel Ethernet Connection 1225 که سرعت دوبرابری شبکه ها می تواند نتیجه دهد.
  7. تکنولوژی Intel WiFi 6 AX201 که سرعت سه برابری برای دانلود، بازی عالی و بی نظیر، اتصالات قابل اطمینان و … را ارایه می ‌دهد.
  8. تکنولوژی Intel UHD Graphics پخش ویدئو با کیفیت ۴K UHD است که کوچکترین جزییات در بازی و تصویر را نشان می دهد.
  9. تکنولوژی intel Quick Sync Video که سرعت و کیفیت در کنفرانس ها، اشتراک گذاری های آنلاین و ادیت ویدئو را به بهترین نحو ممکن فراهم می‌ کند.

مقایسه هر یک از سی پی یو های اینتل

کامپیوترهای Desktop یا همان کامپیوترهای رومیزی، کامپیوترهایی که کاربرد مالتی مدیا دارند، لپ تاپ ها، کامپیوترهایی که سرور دارند، سوپرکامپیوترها و … هر یک نیاز پردازشی شان با یکدیگر متفاوت است. شرکت ‌های ساخت پردازنده از جمله اینتل، توانسته است بزرگترین سازنده‌ی پردازنده در دنیا شناخته شود. محصولات متفاوتی برای کامپیوترهای متنوع که نام بردیم پیشنهاد می ‌کند. مثلا خانواده پردازنده‌های Intel Core برای آن دسته از کامپیوتر‌هایی که رومیزی و خانواده بزرگ هستند مناسب می باشد. پردازنده‌های Xeon همان زئون را برای سرور ارائه می دهد. هر یک از این پردازنده‌ ها برای کاربردهای متفاوت دارای تعدادی زیرگروه می باشند که زیر گروه آنها نیز دارای ویژگی های خاصی می باشد.

قیمت سی پی یو اینتل چقدر است ؟

هزینه به عنوان اصلی‌ ترین و مهمترین فاکتور برای انتخاب قطعات سیستم شناخته می شود. انتخاب سی پی یو مناسب نیز برای کم ‌تر شدن هزینه ها بسیار موثر می باشد. اگر به قیمت سی پی یو های موجود در بازار نگاهی بیندازید، متوجه می شوید که سی پی یو ‌های AMD در مقایسه با سی پی یو های اینتل ارزان ‌تر می باشند. ارزان قیمت ‌ترین محصول سی پی یو AMD تراشه Dual core AMD Sempron و Athlon است. باید بدانید که تراشه های اینتل هزینه خریداری شان بالاتر از دیگر پردازنده ها می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *