سی پی یو سرور زئون XEON 1

سی پی یو سرور زئون XEON

سی پی یو Intel Xeon Processor E5-2667 v2

 

سی پی یو سرور زئون XEON 3

 

سی پی یو Intel Xeon Processor E3-1220 v3

 

سی پی یو سرور زئون XEON 3

 

سی پی یو Intel Xeon Processor E3-1275 v2

 

سی پی یو سرور زئون XEON 7

 

سی پی یو Intel Xeon Processor E5-4607 v2

 

سی پی یو سرور زئون XEON 3

 

سی پی یو Intel Xeon Processor E5-2687W v2

 

سی پی یو سرور زئون XEON 3

 

سی پی یو Intel Xeon Processor E3-1220 v2

 

سی پی یو سرور زئون XEON

قدرت پردازش مسئله ای است که از ابتدای ساخته شدن کامپیوتر ها مورد توجه خیلی از افراد و به طور کلی مورد توجه صنعت کامپیوتر قرار گرفته است. اینکه یک سیستم می تواند چه میزان از اطلاعات را در یک واحد زمانی خاص پردازش کند و چه کارایی ای را به ما بدهد از اصلی ترین مباحث رایانه است که بحث های زیادی را به راه انداخته است.

با ورود شبکه و تاثیرات آن دنیای کامپیوتر ها تغییر ناگهانی ای کرده است، و این قدرت پردازشی جهتی تازه پیدا کرد.این جهت گیری تا جایی پیش رفت که توجه از پردازنده های پرقدرتی که روی یک کامپیوتر مین فریم نصب می شود به سمت سرور ها و پردازنده های سروری با قدرت های پردازشی عظیمی، معطوف شد. قدرت هایی مانند سی پی یو سرور زئون.

پردازش شبکه ای و پردازش های روی سرور

پردازش شبکه ای و پردازش های روی سرور، مفاهیم تازه ای را به مفهوم قدرت پردازش عرضه کردند. البته ماهیت این پردازش هیچ تغییری پیدا نکرده بود. بلکه نیاز به پردازش سریعتر، اولویت بندی های بهتر، و همینطور کنترل بیشتر روی پردازنده های شبکه ای داشت.

پس معماری های جدیدی مانند استفاده از دو پردازنده سروری به صورت همزمان به این امر اضافه گردید. یکی از قهرمان های بلامنازع عرصه رقابت در پردازنده های مورد استفاده در سرور، سی پی یو سرور زئون است. در ادامه این مطلب با این پردازنده بیشتر آشنا خواهیم شد.

سی پی یو سرور زئون، یک قدرت پردازشی خارق العاده

شرکت اینتل یکی از قدیمی ترین و بزرگترین تولید کنندگان پردازنده در جهان است و می توان به جرات گفت که حتی کسانی که از کامپیوتر و رایانه هیچ اطلاعی ندارند نیز بارها نام این شرکت عظیم را شنیده اند. در بین محصولات متعددی که این شرکت تولید میکند، پردازنده هایی به چشم میخورند که برای پردازش های سطح سرور تولید شده اند.

البته باید توجه داشت این به این معنی نیست که نمیتوان آن ها را در سیستم های تک کاربره و مادربرد های نیمه حرفه ای به کار گرفت. بلکه آن ها برای پردازش های مداوم و مستمر که روی سرور به صورت دائمی انجام می پذیرد بهینه سازی شده و می توانند عملکرد بهتری را داشته باشند.

سی پی یو سرور زئون XEON 14

از این دسته پردازنده ها می توان پردازنده های Atom و همینطور Xeon را نام برد. دو مدل قدرتمند از پردازنده های اینتل که از دیر باز مسئولیت پردازش های شبکه ای را برعهده داشته و از پس آن ها به خوبی بر آمده اند. البته باید توجه داشت که پردازنده های Atom به صورت عمومی در رده پایین تری از Xeon قرار میگیرند و قدرت سی پی یو سرور زئون به صورت کلی و نه در موارد خاص از پردازنده های سری اتم بیشتر است.

اجازه دهید در ابتدا به بررسی پیشینه این پردازنده بپردازیم و ببینیم که چه مسیری را تا رسیدن به قله های موفقیت امروزی طی کرده است.

سی پی یو سرور زئون، بیست سال تجربه در پردازش

هر ساله مدل های جدیدی از این سری پردازنده منتشر میشود . اما شروع سری زئون به بیست و دو سال پیش یعنی سال 1998 باز میگردد. در این سال اولین مدل از سی پی یو سرور زئون با نام اختصاری Drake به بازار عرضه شد. این پردازنده یک پردازنده تک هسته ای بود و در سرور هایی با 4 و یا 8 سوکت برای پردازنده به کار گرفته می شود تا بتواند بازدهی خوبی داشته باشد. اولین محصول از سری زئون تقریبا کار خود را خوب انجام میداد اما نیاز به بهبود کاملا حس میشد.

سی پی یو سرور زئون XEON 16

تاریخچه کوتاهی از سی پی یو سرور XEON

اولین سی پی یو سرور زئون دو هسته ای با نام تجاری  Paxville و پس از انتشار 12 مدل پردازنده زئون در سال 2002 روانه بازار گردید. پس از آن تا انتشار پردازنده Clovertown در سال 2006 پردازنده های سرور زئون از همین دو هسته بهره می بردند.  Clovertown اولین پردازنده چهار هسته ای از این پردازنده بود. البته محبوبیت این پردازنده بخاطر تعداد بالای هسته پردازشی خیلی دوامی نداشت زیرا مدل های دو هسته دیگر ارائه شده، که برای موارد خاص بهینه سازی شده بودند و با دقت در انتخاب علاوه بر کیفیت بالا صرفه اقتصادی خوبی را نیز فراهم میکردند، طرفداران بیشتری داشتند.

در سال 2010 سری زئون پردازنده Beckton را روانه بازار کرد که سه مدل پردازنده 4، 6 و همینطور 8 هسته ای را شامل میشد. بر اساس نیاز امکان انتخاب هر یک از آنها وجود داشت. این اولین مدل پر هسته از پردازنده های زئون بشمار می آمد. از سال 2010 تا 2020 مدل های مختلف و بسیاری با تعداد پردازنده های بالا منتشر شدند که هر کدام از آنها چند ورژن مختلف برای کارهای مختلف داشتند، پردازنده Westmere-EX با 10 هسته در سال 2011، پردازنده Ivy Bridge-EX با 15 هسته در سال 2014 و پردازنده Haswell-EX با 18 هسته در سال 2015 جزو این پردازنده های پر هسته به شمار می روند.

سی پی یو سرور زئون XEON 18

جدیدترین پردازنده منتشر شده از سری زئون:

Cooper Lake-SP با 28 هسته پردازشی در ماه ژوئن سال 2020 منتشر گردیده است. تا کنون 54 مدل توزیع مختلف از سری زئون معرفی گردیده است. که در ادامه به علت این فراوانی خواهیم پرداخت.

تغییر کاربرد سی پی یو سرور XEON در مدل های مختلف

همانطور که در بخش قبلی گفتیم،  54 توزیع از CPU Xeon وجود دارد!.

اما علت این فراوانی در چیست!؟

میتوان مشاهده کرد که ظرف مدت یک سال شش مدل پردازنده به بازار عرضه شده است. مطمئنا علت نمیتواند پیشرفت خیلی سریع فناوری این پردازنده ها باشد. بلکه هر کدام از این پردازنده ها برای کار خاصی بهینه سازی شده و در موارد پردازشی خاصی پاسخگوی نیاز های مختلف هستند. اینتل به تولید یک پردازنده با قدرت پردازشی فوق العاده که پاسخگوی تمامی نیازها باشد بسنده نکرد، و این پردازنده را برای موارد مختلف مانند پردازش های محاسباتی، رندرگیری از تصاویر، پردازش موازی، هوش مصنوعی و بسیاری زمینه های دیگر به صورت تخصصی بهینه سازی کرد.

سی پی یو سرور زئون XEON 20

تحلیلگران شبکه میتوانند با تحلیل کار مورد نیاز شبکه و یا سیستم های شخصی و رومیزی خود و بنا به کاری که میخواهند انجام دهند با انتخاب مدل درست پردازنده سود مالی و فنی خوبی را بدست آورند.

توزیع های مختلف سی پی یو سرور زئون عموما خود را در بازار و در کاربرد موفق نشان داده اند. به ندرت مواردی مشاهده شده که سی پی یو سرور زئون از پس بار پردازشی آن بر نیامده باشد. البته این بغیر از مواردی است که از پردازنده نامناسب در جای نامناسب استفاده شده باشد.

معماری ویژه سی پی یو سرور زئون

بدیهی است که معماری استفاده در سی پی یو سرور زئون باید با سی پی یو های معمولی متفاوت باشد. البته سی پی یو سرور زئون از معماری Sand Bridge استفاده می کند که در سایر پردازنده ها مورد استفاده قرار می گیرد. اما برای رفع کرش ها و ارور های احتمالی تغییرات اساسی ای روی آن اعمال شده است. نتایج آزمایش ها نشان می دهد که در شرایط پردازشی یکسان و زیر بار پردازشی اعمال شده برابر، کرش ها و هنگ کردن سی پی یو سرور زئون به شدت پایین تر بوده است.

سی پی یو سرور زئون XEON 22

ویژگی های اصلی معماری مبتنی بر شبکه سی پی یو سرور زئون را میتوان به صورت زیر فهرست بندی کرد:

  • حافظه cash:حافظه کش سی پی یو سرور زئون تا چند برابر بیشتر از سایر پردازنده های معمولی لحاظ شده است. که این در روان بودن پردازش بسیار موثر است.
  • پشتیبانی از رم: سی پی یو سرور زئون قابلیت پشتیبانی از بیش از 700 گیگابایت رم را دارد، که کمتر پردازنده ای قادر به پشتیبانی از این مقدار است. همینطور اسلاتهای رم پشتیبانی شده توسط این سری پردازنده نیز فوق العاده بیشتر از سایر پردازنده ها است.
  • قابلیت سازگاری با پردازنده دوم: سی پی یو سرور زئون و به طور کلی تمام پردازنده های سروری قابلیتی به نام QPI دارند که بوسیله آن می توانند در کنار یک پردازنده دیگر روی یک مادربرد به صورت موازی به کار گرفته شوند.
  • تکنولوژی های ویژه: Intel Direct IO و Integrated IO دو تکنولوژی معرفی شده توسط اینتل برای بالا بردن بازدهی ورود و خروج اطلاعات به پردازنده است که باعث بالا رفتن بهره وری : سی پی یو سرور زئون شده است.
  • اصلاح خطاهای حافظه: این پردازنده توانایی این را دارد تا با استفاده از مکانیزم ECC Memory خطا های ایجاد شده را در حافظه کاهش دهد.

به طور کلی می توان گفت:

بهینه سازی خارق العاده ای روی معماری سی پی یو سرور زئون صورت گرفته است تا وضعیت بهره وری آن را بهبود ببخشد و گزینه مناسبی برای خرید سی پی یو سرور در اخیارتان بگذارد. با بررسی کارایی CPU Xeon میتوان نتیجه گرفت که این اعمال انجام گرفته کاملا موفق بوده و ظاهرا اینتل به هدف خود برای ساخت یک محصول کامل برای استفاده در پردازش های شبکه ای دست پیدا کرده است.

معرفی سری پردازنده های کنونی

همانگونه که گفته شد مدل های زیادی از cpu سرور زئون وجود دارد، اما برای خرید سی پی یو سرور باید به سراغ کدام یک از آنها رفت!؟ اجازه دهید تا در ادامه به بررسی دسته های مختلف پردازنده که اکنون می تواند توسط شما مورد استفاده قرار گیرد بپردازیم.

پردازنده های مقیاس پذیر Xeon

یکی از جدید ترین توزیع هایی است که سری پردازنده های زئون معرفی نموده است. پردازنده های این نوع با چهار رنگ از یکدیگر متمایز می گردند. پردازش Real-time، قابلیت اطمینان بالا، بهینه سازی زمان و همینطور کاربرد حرفه ای برای زمینه های تخصصی از ویژگی های کلی این سری عنوان شده است.

سی پی یو سرور زئون XEON 24

پردازنده پلاتین:

یکی از قدرتمندترین و حرفه ای ترین انواع سی پی یو سرور زئون می باشد. این پردازنده قدرتمند هیبریدی دارای هوش مصنوعی برای بهینه انجام دادن پردازش ها و همینطور اولویت بندی آن ها است که بازدهی سیستم را به شدت بالا می برد. همچنین می توان از آن در سیستم هایی با چند سرور کلود به صورت همزمان استفاده کرد همچنین قابلیت استفاده به صورت  2 تایی، 4 تایی و 8 تایی روی یک سرور را دارند.

 پردازنده طلایی:

دومین عضو از خانواده مقیاس پذیر زئون با قدرت پردازشی بالا، و بهینه سازی شده برای حجم کاری بالا در سازمان های بزرگ و پردازش های سنگین است. ویژگی های کار با حافظه رم در این مدل تقویت شده و قابلیت استفاده بهینه از حافظه را دارد. همینطور می توان آن را به صورت دوتایی و چهارتایی روی سرور به خدمت گرفت.

پردازنده نقره ای:

این پردازنده قوی با قابلیت بهینه سازی پردازش و همینطور مصرف انرژی بهینه، برای سیستم ها و شبکه هایی با اندازه متوسط توصیه شده است. سرعت کار با حافظه در این پردازنده ها بهبود یافته است. اما کارایی آن ها به اندازه مدل های قبلی نمی باشد.

پردازنده برنزی:

نوع اقتصادی و کوچکترین عضو خانواده مقیاس پذیر زئون. این پردازنده قابلیت های بسیار مفیدی را برای شبکه های کوچک و کسب و کار های کوچک فراهم میکند. ایمنی خوبی در برابر خرابی داشته و همینطور میتواند به صورت دوتایی روی سرور ها پیکر بندی شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

پردازنده سری D

یک پردازنده تخصصی و قدرتمند که برای کاربرد های خاص طراحی شده است. این پردازنده نسبت به کار پردازشی ای که انجام میدهید انرژی بسیار کمی را مصرف می کند. این پردازنده که برای دستگاه های بزرگ به صورت نهفته و تعبیه شده قرار میگیرد میتواند براحتی پردازش های تحت شبکه را به انجام برساند.

از کاربرد های این سری پردازنده ها میتوان پردازش های فضایی بزرگ و همینطور استفاده در فضا پیماها را نام برد.

پردازنده سری W

این نوع از cpu سرور زئون برای کاربرد های کنترلی و تحمل جریان کاری اصلی شبکه طراحی شده و زیر بار محاسباتی سنگین عملکرد های بسیار خوبی را از خود نشان می دهند. همینطور ویژگی های زیادی برای بالا بردن کیفیت سخت افزار و کنترل سخت افزار کل سیستم دارند که با تنظیم بار کاری از خرابی دستگاه در بخش های ضعیف تر جلوگیری می کنند.

سی پی یو سرور زئون XEON 26

کاربرد های این پردازنده را میتوان در امور گرافیکی و رندر تصاویر، در کنترل شبکه ها و همینطور استوریج ها بیشتر دانست.

پردازنده سری E

کاربرد اساسی این پردازنده در شبکه های سازمانی است و بهترین بازدهی را میتواند به شما ارائه کند. کنترل یک شبکه با قابلیت های متعدد کاری یکی از توانایی های بینظیر این سری از پردازنده زئون معرفی می گردد. همچنین برای کاربرد های سیار نیز یک گزینه مناسب میباشد و میتوان از آن بهره گرفت. شما میتوانید با استفاده از این پردازنده در سرور های ایستاده قدرت پردازشی بالای این پردازنده را به صورت تمام و کمال به خدمت بگیرید.

شرایط دریافت بهره حداکثری از این پردازنده نسبت به سایرین ساده تر بوده و می توان بهره بهتر را با امکانات کمتر شبکه از این سری پردازنده بدست آورد. همینطور این پردازنده قابلیت خوبی در کنترل خدمات ابری برای سازمان ها دارد. این به شما کمک می کند تا بتوانید روی شبکه سازمانی خود یک کلود قدرتمند و مفید را داشته باشید.

سی پی یو سرور زئون XEON

این پردازنده به صورت آنبرد گرافیک Ultra HD اینتل را نیز در اختیار شما خواهد گذاشت و می توانید بدون استفاده از کارت های گرافیک پر هزینه به یک گرافیک معقول و مناسب با کیفیت بالا، برای سرور خود دسترسی داشته باشید.

کلام آخر

سی پی یو سرور زئون را میتوان یکی از قدرتمند ترین سری پردازنده های تولید شده برای سرور ها دانست. این پردازنده های قدرتمند با امکانات باور نکردنی ای که در اختیار شما میگذارند، می توانند نیازتان را به صورت کامل برطرف کنند. در صورتی که قصد خرید سی پی یو سرور را دارید محصولات سری زئون یک گزینه مناسب است.

 اگر نیاز به مشورت دارید حتما با ما در ارتباط باشید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *