برای تامین امنیت سرور چه راهکارهایی وجود دارد؟

برای تامین امنیت سرور چه راهکارهایی وجود دارد؟ 1

 

به همان اندازه که برای بالا بردن امنیت یک وب سایت تلاش می شود، تامین امنیت سرور نیز مهم است. سرورها مانند وبسایت ها با خطر حمله هکرها روبرو هستند، پس لازم است تا برای محافظت از اطلاعات روی سرور چاره ای اندیشیده شود. هدف هکرها همیشه سرورهای آسیب پذیر است. بنابراین باید اقداماتی انجام شود که ضریب ایمنی سرورها تقویت گردد. در این مقاله می خواهیم چند راهکار برای افزایش امنیت سرور ارائه دهیم. پیشنهاد میکنم در ادامه با ما همراه باشید.

مشاهده همه محصولات سرور

استفاده از اتصال امن

بکارگیری یک کانال امن برای اتصال به سرور ریموت می تواند برای تامین امنیت سرور مفید باشد. استفاده از پروتکل SSH یکی از بهترین راه ها جهت اتصال امن است. انتقال دیتا از طریق این کانال به صورت رمزگذاری شده انجام می شود. نصب SSH Daemon برای استفاده از پروتکل SSH ضروری است. همچنین برای مدیریت سرورها و بکارگیری دستورات باید کلاینت SSH را داشته باشید. اما به این نکته توجه کنید که همه هکرها اطلاع دارند که به طور پیش فرض SSH از پورت ۲۲ استفاده می کند برای همین باید شماره پورت را تغییر دهید و شانس نفوذ هکرها را به پایین ترین حد برسانید.

برای تامین امنیت سرور چه راهکارهایی وجود دارد؟ 3

انتقال فایل ها با استفاده از پروتکل FTPS

پروتکل File Transfer Protocol Secure که به اختصار به آن FTPS می گویند، می تواند امنیت فایل ها را هنگام انتقال به سرور یا دریافت آن ها از سرور، تامین کند. روش این پروتکل برای حفاظت از اطلاعات احراز هویت و فایل های اطلاعاتی، رمزگذاری آن هاست. FTPS از دو کانال command و data استفاده می کند. اطلاعات در طول کانال های انتقال محافظت می گردند اما وقتی به سرور رسیدند از حالت رمزگذاری شده خارج می شوند. بنابراین برای این بخش باید از روش های دیگر جهت تامین امنیت سرور استفاده کرد.

استفاد از سرویس SSL

Secure Socket Layer یا SSL نقش مهمی در تامین امنیت سرور دارد. نقش این پروتکل حفاظت از اطلاعاتی است که بین سیستم ها از طریق اینترنت منتقل می شوند. SSL ساختار داده هایی مانند اطلاعات شخصی، شماره کارت ها، نام های کاربری و … را عوض می کند و بدین ترتیب از این داده ها در هنگام جابجایی محافظت می نماید. وبسایت هایی که از چنین لایه امنیتی استفاده می کنند، در قسمت URL که آدرس وبسایشان قرار دارد، عبارت https دیده می شود. یکی دیگر از کاربردهای دیگری که SSL دارد، احراز هویت کاربران است. بدین ترتیب امکان خرابکاری و نفوذ در سرور تا حد زیادی کاهش می یابد.

بکارگیری شبکه های خصوصی برای تامین امنیت سرور

مزیت شبکه های خصوصی این است که ارتباط بین سرورها تنها در داخل شبکه امکان پذیر است، در صورتی که شبکه های باز با دنیای بیرون نیز ارتباط دارند. به همین علت است که هکرها بیشتر به شبکه های باز حمله می کنند. امکان دسترسی در شبکه های خصوصی تنها به کاربرانی خاصی داده می شود. ایجاد کانال های ارتباطی ایزوله با استفاده از آی پی منحصر بفرد از قابلیت های شبکه های خصوصی است که از آن برای ارتباط با سرورها استفاده می کنند. بنابراین داده ها و اطلاعات از طریق یک اکانت و بدون اینکه خطر امنیتی فضای عمومی آن ها را تهدید کند، بین چند سرور جابجا می شوند.

بروز رسانی و ارتقا منظم سرور

بروزرسانی برنامه ریزی شده و منظم سرور می تواند نقش مهمی در تامین امنیت آن داشته باشد. زیرا همیشه نقاط ضعفی در نرم افزارها و افزونه های نصب شده بر روی سرور وجود دارد و هکرها از این نقاط ضعف برای خرابکاری استفاده می کنند. بروزرسانی افزونه ها، سیستم مدیریت محتوا، کنترل پنل سرور و … می تواند حفره های امنیتی را ببندد و یک سد محکم در برابر نفوذ ایجاد کند. بهتر است آپدیت را به صورت دستی انجام دهید زیرا گاهی اوقات ایجاد تغییرات و بروزرسانی خودکار به وسیله سیستم ممکن است آسیب رسان نیز باشد.

برای تامین امنیت سرور چه راهکارهایی وجود دارد؟ 5

نظارت بر لاگین کاربران

نرم افزارهایی طراحی شده اند که امکان نظارت بر لاگین کاربران را فراهم می کنند. این نرم افزارها در مورد تلاش های مشکوک برای لاگین شدن هشدار می دهند و با ارتقا امنیت سرور مانع از حملات Brute Force می گردند. نرم افزار Intrusion Prevention می تواند جلوی این حملات را بگیرد. عملکرد این نرم افزار برای تامین امنیت سرور به این صورت است که اگر کاربری برای دفعات مکرر با پسوردهای مختلف تلاش کند که لاگین شود، این تلاش های مشکوک توسط نرم افزار تشخیص داده شده و دسترسی او برای کوتاه مدت یا همیشه قطع می گردد.

غیرفعال کردن سرویس های غیر ضروری

اگر بر روی سرور خود سرویسی دارید که از آن استفاده نمی کنید، بهتر است برای تامین امنیت سرور خود آن را غیرفعال نمایید. این کار از حملات so-called جلوگیری می نماید. توصیه می شود که از سرویس ها و افزونه های حداقلی استفاده کنید تا پورت های فعال متصل به سرور به کمترین تعداد خود برسد و تنها پورت های سیستم عامل و افزونه های نصب شده فعال باشند. زیرا نفوذ هکرها از طریق پورت ها انجام می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *