خرید روتر سیسکو و بررسی آن

 

شرکت سیسکو یکی از بهترین کمپانی‌ها از نظر تولید تجهیزات شبکه است. این شرکت با توجه به نوع کیفیت محصولات و تنوعی که دارد توانسته اعتبار زیادی را برای خودش و تجهیزاتی که تولید می‌کند کسب کند. یکی از تجهیزات مهم این کمپانی روترها هستند. روتر سخت افزاری است که بسته‌های داده‌ای انواع دستگاه‌های موجود در شبکه را به مقصد مناسب می‌رساند تا آن‌ها به اینترنت متصل شوند و به صورت کلی وظیفه مسیریابی و انتقال را در شبکه بر عهده دارد.

نگاهی کلی به سخت افزارها قبل از خرید روتر سیسکو

قبل از خرید روتر سیسکو بهتر است نیم نگاهی به سخت‌افزارهای، این‌گونه از محصولات شرکت سیسکو داشته باشیم. این روترها، از دو نوع سخت افزار تشکیل شدند که شامل سخت افزارهای عمومی و سخت افزارهایی خاص که تنها مختص بعضی از روترها به‌حساب می‌آیند هستند.

سخت‌افزارهای عمومی مانند هر وسیله هوشمند دیگری شامل اجزایی مثل RAM, CPU, ROM, Port و…. بوده که آن‌ها را در تمامی روترهای شرکت سیسکو مشاهده می‌کنیم. سخت‌افزارهای تخصصی نیز مانند ماژول‌، اسلات‌ها و پورت‌های مختلف می‌باشند که تنها بر روی یکسری از روترهای شرکت سیسکو نصب شدند. همچنین قطعاتی که در داخل و خارج از روترها به کار می‌روند نیز با یکدیگر متفاوتند که در ادامه مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

آشنایی با سخت افزارهای عمومی روترهای سیسکو

سخت‌افزارهای عمومی روترهای سیسکو همان قطعاتی هستند که کار هایی مثل پردازش اطلاعات، اجرای سیستم‌عامل و … را انجام می دهند. این سخت‌افزارها عامل راه‌اندازی یک روتر هستند که در صورت اختلال در یکی از آن‌ها، سیستم دچار مشکل خواهد شد.

حافظه RAM:

در صورتی که روتر نیازمند ذخیره کردن اطلاعات جداول مسیریابی باشد، از RAM ها استفاده می‌کند. اگر حافظه اصلی روتر شما از نوع پیشرفته‌تر باشد، فضایی که سیستم‌عامل IOS برای اجرا به آن نیاز دارد را نیز بر عهده می‌گیرد و نرم‌افزار بر روی RAM اجرا می‌شود. رم‌ها به دو نوع کلی در روترهای سیسکو تقسیم‌بندی می‌شوند که نوع اول آن حافظه CPU را بر عهده دارد و نوع دوم نیز وظایف مربوط به ورودی و خروجی را انجام می‌دهد. حافظه‌های رمی که در روترها قرار می‌گیرند از نوع DRAM بوده که بعد از خاموش و روشن شدن سیستم، اطلاعاتی که بر روی آن‌ها ذخیره شده به صورت کامل پاک می‌شود.

 

 

خرید روتر سیسکو و بررسی آن 13

حافظه ROM:

حافظه‌های رام در روترها فقط به صورت خواندنی هستند و نمی‌توان بر روی آن‌ها اطلاعت را پاک کرد و دوباره نوشت. یکی از وظایف اصلی این نوع از حافظه‌ها تست و عیب‌یابی روتر پس از روشن شدن است و همچنین حافظه ROM در صورتی که سیستم‌عامل IOS از طریق فلش به حافظه RAM انتقال پیدا کند  این استقرار را انجام می‌دهد.

پردازنده:

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید پردازنده‌ها وظیفه پردازش اطلاعات را بر عهده دارند که در روترها نیز اجرا کردن انواع دستورات مختلف را بر روی سیستم عامل IOS انجام می‌دهند. این پردازنده‌ها می‌توانند با تولید کردن IRQ با تمامی عناصر موجود در روتر ارتباط برقرار کنند؛ همچنین شرکت Cisco از پردازنده‌های Motorola و Orion برای افزایش قدرت پردازش‌ روترهای خود استفاده می‌کند.

 

حافظه NVRAM:

هر زمان که روتر را پیکربندی می‌کنید اطلاعات آن در فایلی به نام Startup Configuration قرار می‌گیرد. حافظه NVRAM وظیفه راه‌اندازی این فایل را هنگام راه‌اندازی روتر بر عهده دارد.

آشنایی با انواع روترهای شرکت سیسکو

تجهیزاتی که در سیسکو تولید می‌شوند تنوع زیادی داشته و روترهای این شرکت نیز از این موضوع مستثنی نیستند، هرکدام از سری‌ روترها کاربردهای مختلفی نیز دارند و دسته‌بندی کردن آن‌ها بر اساس کاربردهایشان کار آسانی نیست؛ از این رو ما به بررسی برخی از سری روترهای این شرکت می‌پردازیم و یک نگاه کلی به آن‌ها خواهیم داشت.

روترهای سری 2800

در صورتی که شرکت کوچکی دارید و نمی‌توانید هزینه‌های زیادی را بابت تجهیزات شبکه پرداخت کنید، قیمت روتر سیسکو سری 2800 برای این‌گونه از کسب‌وکارها کاملاً مقرون به صرفه است؛ همچنین ویژگی‌هایی که در این سری وجود دارد برای یک بیزینس کوچک بسیار مناسب و قابل ارائه است.

خرید روتر سیسکو سری 2800 به شما امکان استفاده از ماژول‌های WAN را ارائه می‌دهند و همچنین می‌توانید دیتاهای مختلف با انواع فرمت‌ها را به صورت کاملاً امن بدون هیچ‌گونه مشکلی در شبکه منتشر کنید. اگر نیازمند استفاده از پورت‌های مختلف نیز باشید بر اساس نیازی که از شبکه دارید می‌توان آن‌ها را بر روی دستگاه نصب کرد.

سری Cisco 1841-K9: اگر نیازمند روتر‌هایی هستید که در کنار قابلیت‌های خوبی که به شما ارائه می‌دهد از فایروال عالی بهره‌مند شده باشند ما به شما این سری از روترهای سیسکو را پیشنهاد می‌دهیم. عملکرد فایروال در این مدل تنها ویژگی این روتر نیست و شما می‌توانید از آن در چندین نوع شبکه استفاده کنید. از نظر تجهیزاتی که بر روی سری 1841-K9 نصب شده است می‌توان به یک رم 256 مگابایتی، یک پورت USB و یک پورت Rj-45 اشاره کرد که می‌تواند نیازهای یک شبکه معمولی را به‌خوبی رفع کند.

روترهای 3845 شرکت سیسکو

روترهای سری 3845-k9: اگر نیاز دارید در یک مجموعه بزرگ مانند کارخانه جات، شبکه‌ای راه اندازی کنید، خرید روتر سیسکو سری  3845-k9می‌تواند با پشتیبانی از 240 خط تلفنی مختلف تمامی کارخانه یا شرکت را به شبکه و اینترنت متصل نماید. استفاده کردن از دو پورت USB و ماژول‌های SFP نیز از دیگر قابلیت‌های این سری هستند.

خرید روتر سیسکو و بررسی آن 15

روترهای سری 1800:

آیا نیاز دارید روتر شبکه را در مکانی قرار دهید که کمی کوچک بوده و از تهویه خوبی برخوردار نیست؟ خرید روتر سیسکو 1800 به دلیل مقاومت بالایی که دارد به شما امکان استفاده از دستگاه را در مکان‌ها و شرایط مختلف می‌دهد.

حتی از این روتر می‌توانید در اتاق‌های کوچک که محل کار خودتان است هم استفاده کنید، صدای بسیار کم روترهای سری 1800 از ویژگی هایی است که این امر را امکان پذیر میکند.

همچنین اندازه کوچک و مقدار حرارتی که تولید می‌کند، این روتر را یکی از محبوب‌ترین تجهیزات شرکت سیسکو کرده است؛ البته این نکته قابل ذکر است که صدا و حرارت کم یا اندازه کوچک این روترها دلیلی بر قدرت پردازش کم آن‌ها نیست، پردازشی که این روتر دارد را حتی در برخی از روترهای بزرگ نمی‌توان مشاهده کرد پس نگران قدرت آن نباشید. از نظر امنیتی نیز می‌توانید آن را به صورت سخت‌افزاری رمزگذاری کنید تا دغدغه‌ای بابت امنیت روترها نداشته باشید.

روترهای سری 3800:

با غول پردازش‌ها آشنا شوید! سرعتی که این سری از روترها دارند باعث می‌شود تا شبکه‌ای کاملاً سریع با قدرت بالا را راه اندازی کنید، پردازش اطلاعات سری 3800 نسبت به نسخه‌های قبلی روترهای سیسکو ارتقاء پیدا کرده و از عملکرد سرعتی بسیار مناسبی بهره برده است. پشتیبانی از فناوری Call Processing یکی دیکر از قابلیت‌های این روتر است و همچنین در کنار سرعت بالایی که دارد به‌راحتی مدیریت می‌شود. اگر نیازمند پورت‌های زیادی هستید استفاده از سری 3800 باعث می‌شود تا شما امکان استفاده از 112 عدد پورت را داشته باشید.

روترهای سری 7600:

آیا در شبکه خود نیازمند پهنای باند بالایی هستید؟ سری 7600 کاملاً نیاز شما را رفع خواهد کرد. شرکت سیسکو در این نوع از روترها تمامی تخصص و تجربیات خودش را به کار گرفته تا به متخصصان شبکه در کنار پهنای باند بالا، 2 میلیون مسیر که به صورت همزمان پشتیبانی می‌شوند را نیز اهدا کند. در کنار مزیت و وجه تمایزی که این روتر نسبت به نسل‌های گذشته و رقیبان خودشان دارند، امکانات دیگری را نیز داردکه می‌توان به شبکه‌ای کاملاً کابل‌کشی شده، پشتیبانی از سیستم عامل IOS new Era و همچنین پردازش اطلاعات به صورت متمرکز اشاره کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *