خرید سرور فیزیکی

خرید سرور فیزیکی و آشنایی با انواع آن

سرور، کامپیوتری همیشه روشن است که بر روی شبکه فعالیت می‌کند و فایل‌ها یا اطلاعاتی که کاربران به آن نیاز دارند را از طریق شبکه ارسال می‌کند. استفاده کردن از منابع یک کامپیوتر معمولی به‌عنوان سرور کار غیر منطقی به‌حساب می‌آید زیرا کامپیوترها به دلیل سخت‌افزار ضعیف‌تری که نسبت به سرورها دارند نمی‌توانند جوابگوی یک شبکه باشند.

سرورها باید در یک مکان کاملاً امن با منابع و تجهیزات مناسب قرار بگیرند تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود و قدرت تبادل دیتا را در شبکه داشته باشند؛ به همین دلایل کاربران مجبور هستند برای ایجاد یک کامپیوتر واحد در شبکه که بتوانند توسط آن اطلاعات را ردوبدل کنند، نسبت به خرید سرور فیزیکی اقدام کنند.

خرید سرور فیزیکی و آشنایی با انواع آن 2

در صورتی که این سرورها در یک مجموعه کوچک یا بزرگ داخلی قرار بگیرند به آن‌ها سرور شبکه گفته می‌شود ولی اگر به اینترنت متصل شوند و وظیفه ارسال داده را در یک مجموعه بزرگ مانند اینترنت داشته باشند به آن‌ها سرورهای اینترنتی می‌گویند.

سرورهای اینترنتی به دو نوع فیزیکی و مجازی تقسیم می‌شوند ولی سرورهایی که در یک شبکه داخلی وجود دارند تنها از نوع فیزیکی بوده و مدیران شبکه باید جهت در دسترس قراردادن اطلاعات سرور برای انواع دستگاه‌هایی که به شبکه متصل می‌شوند، نسبت به تهیه تجهیزات مناسب مانند روتر، سوئیچ و… برای یک شبکه داخلی اقدام ‌کنند.

منابع سخت‌افزاری سرورهای فیزیکی

در هنگام خرید سرور فیزیکی باید به سخت‌افزار آن دقت داشته باشید! منابع سخت‌افزاری سرورهای فیزیکی بستگی به تعداد کاربرانی که در شبکه وجود دارد تهیه می‌شوند. هرچه قدر قدرت سخت‌افزارها بیشتر باشد کاربران بیشتری می‌توانند به شبکه متصل شده و با سرعت بالاتری اطلاعات را از طریق سرور دانلود یا آپلود کنند.

اصولاً سرورها از منابع تجهیزاتی و سخت‌افزاری بسیار قوی و بالایی برخوردار هستند که کامپیوترهای معمولی نمی‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند، میزان حافظه آن‌ها به چند ترابایت می‌رسد و همچنین از میزان RAM بسیار بالایی استفاده می‌کنند.

خرید سرور فیزیکی و آشنایی با انواع آن 4

پردازنده‌های سرور فیزیکی

اکثر سرورها از چند پردازنده برای قدرت پردازش بالاتر بهره می‌برند که شرکت‌های intel و AMD آن‌ها را تولید می‌کنند. مدل Xeon از شرکت اینتل و مدل Epyc نیز از شرکت ای ام دی سازنده پردازنده‌ سرورهای فیزیکی هستند. هسته‌های پردازشی این CPU ها زیاد بوده و کش بالایی هم دارند. یک مثال ساده از قدرت بالای پردازش سرورها می‌توان به ضعیف‌ترین پردازنده Epyc شرکت AMD اشاره کرد که دارای 8 هسته واقعی بوده و هرکدام از آن‌ها می‌توانند تا 3.4 گیگاهرتز را به همراه 64 مگابایت کش پردازش کنند.

رم‌های ECC

با خرید سرور فیزیکی شما می‌توانید از رم‌های ایمن از نوع ECC استفاده کنید. این نوع از رم‌ها می‌توانند در صورتی که هنگام تراکنش‌های سنگین، خطایی رخ دهد آن‌ها را تصحیح کنند و وجود آن‌ها در سرورهای فیزیکی امنیت کاملی را برای تراکنش‌ها به وجود میاورد.

سرورهای فیزیکی با چند منبع تغذیه

سرورها به‌صورت مداوم روشن هستند و نباید خاموش شوند، آپ‌تایم بودن آن‌ها یکی از ویژگی‌های ضروری به شمار می‌آید. شرکت‌های تولید کننده سرور سعی می‌کنند تا بهترین پاورها را به‌عنوان منبع تغذیه در سرور قرار دهند ولی داشتن یک پاور در سرور کافی نیست و اصولاً سرورها دارای چند منبع تغذیه جداگانه هستند که سرور بتواند منبع برق را به‌خوبی برای قطعات سخت‌افزاری تأمین کند. پاورها به‌صورت ماژولار در سرور مورد استفاده قرار می‌گیرند و بیشتر آن‌ها را شرکت HP تولید می‌کند.

خرید سرور فیزیکی و آشنایی با انواع آن 6

خرید سرور فیزیکی و شناخت انواع آن‌ها

در هنگام خرید سرور فیزیکی باید توجه داشته باشید که چه نوع آن را خریداری می‌کنید؟ به‌صورت کلی 3 نوع سرور وجود دارد که در ادامه هرکدام از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

در صورتی که از رک برای تجهیز کردن شبکه محل خود استفاده می‌کنید سرورهای Rackmount برای شما مناسب هستند. این سرورها برای قرارگیری در رک طراحی شدند و ابعاد یا ظاهر آن‌ها متناسب برای قرارگیری در رک تولید شده است. یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از سرورهای Rackmount استفاده بهینه از فضا هست که می‌توان تجهیزات شبکه مانند روتر، سوئیچ و … را به همراه سرور داخل رک قرارداد و نیاز به فضای جداگانه برای سرور نیست.

سرورهای نوع دوم از نوع Tower هستند که ظاهر آن‌ها مانند یک کیس کامپیوتر است از این نوع سرورها برای شبکه‌های داخلی کوچک استفاده می‌شود و برای کسانی مناسب است که نیازمند داشتن یک الی سه سرور در شبکه هستند. البته سرورهای Tower را می‌توان توسط کیت تبدیل در رک قرارداد ولی این موضوع باعث می‌شود تا 4 یونیت از فضای رک اشغال شود.

خرید سرور فیزیکی و آشنایی با انواع آن 8

سرورهای تیغه‌ای یا Blade نیز شامل نوع سوم می‌شوند که دارای یک شاسی و چند ماژول تیغه‌ای مانند، به نام Blade Server هستند. این نوع سرورها با داشتن امکانات سخت‌افزاری مجزا نسبت به سرورهای دیگر می‌توانند فضای کمتری را اشغال کنند و تا درصد بسیار زیادی از کابل‌کشی‌های اضافی را کاهش دهند.

مدیران شبکه می‌توانند بر اساس نوع شبکه و پروژه‌ای که دارند یکی از انواع سرورها را انتخاب کنند. معیارهایی که می‌تواند بر روی خرید یکی از آن‌ها تأثیرگذار باشد قیمت سرور فیزیکی، فضا، تعداد کاربران حاضر در شبکه و… است.

ما در برسا تلاش کردیم تا با نگارش این مطلب به انتخاب هرچه بهتر و دقیقتر شما کمک کنیم . چنانچه همچنان سوالی در مورد خرید سرور اچ پی در ذهنتان باقی مانده و یا نتوانستید تصمیم بگیرید میتوانید از مشاوره رایگان ما نیز برخوردار شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *