مقایسه سرور‌‌‌‌‌های Gen9 و Gen10 طبق گزارش سایت HP

سرورهای برند (HPE) که در بازار با همان نام اصلی (HP) شناخته می‌شوند، امروزه به یکی از پرکاربردترین و پرفروش‌ترین ابزار عرصه شبکه در جهان تبدیل شده‌اند. بطوریکه در حال حاضر، بسیاری از مراکز مختلف نرم‌افزاری، میزبان‌های پلتفرم‌های مختلف یا ساختارهای اداری، نقطه اتکای خدمات خود را سرورهای (HP) قرار داده‌اند.

گسترش استفاده از سرورهای (HP)، زاییده شانس یا بخاطر تبلیغات نیست؛ با گذشت چندین سال از عرضه نسل‌های مختلف سرورهای (HP)، آن‌ها اثبات کرده‌اند که قابل اعتماد هستند و برای هر اندازه‌ای از کسب‌وکار، پاسخ متناسبی دارند. یکی از نقاط قوت و علل برتری (HP) در دنیای سرورها، عرضه نسل‌های مختلف در فواصل زمانی مناسب است.

سرور HPE DL380 G10

این برند در دوره‌های مختلف، نسل‌های مختلفی از سرور را با تغییراتی به بازار معرفی کرده است. این نسل‌های مختلف، که با کد (Gen) در انتهای شماره مدل محصول قابل شناسایی هستند، هر یک بهبودهایی را نسبت به نسل قبل خود به‌نمایش گذاشتند. اما ممکن است همه افراد کاربران در مورد این تغییرات و بهبودها، اطلاعات کافی نداشته باشند. به همین خاطر بر آن شدیم تا در این یادداشت، مقایسه سرورهای دو نسل G10 و G9 را با سرور های نسل های قبل از خود بیان کنیم. پس اگر شما نیز در مورد تفاوت این دو نسل از سرورهای (HP) کنجکاو هستید، تا انتها با ما همراه باشید.

 

مروری بر عرضه نسل‌های مختلف سرور (HP)

برای مقایسه سرورها ابتدا اشاره می‌کنیم به زمان عرضه شدن هرکدام از نسل های مختلف سرور ها. شرکت (HP) از سال 2012 ساخت سرورهای مدرن خود را با پرولاینت نسل 8 که با کد (Gen8) عرضه می‌شد، آغاز کرد. دو سال پس از این بود که سرورهای (Gen9) توسط این برند به بازار معرفی شدند. در اواسط سال 2017 نیز، (HP) نسل هم را معرفی و به‌سرعت در اختیار کاربران قرار داد. با نگاهی به تاریخ‌های عرضه، می‌توان متوجه شد تغییر نسل‌های سرور HP در بیش از 5 سال به وقوع پیوسته و هر یک در اصل تلاشی برای بهبود نسل پیشین بوده‌اند.

سرور HP DL360 G10

سرور HP DL360 G10

سرور HP پرولاینت نسل دهم (ProLiant Gen10)

HP مدعی است که این نسل، آمادگی کاملی برای انطباق با انتظارات و نیازهای کاری شما دارند. این نسل، نسبت به نسل قبل خود، در بخش سرعت اجرا یک رشد قابل توجه 71 درصدی نشان داده است.

این در حالی است که در بخش هسته‌ها و توانایی پردازش (CPU) نیز دست‌کم 27 درصد نسبت به نسل قبل پیشرفت داشته است. این پیشرفت در توانایی پردازشی، به لطف استفاده از جدیدترین تولیدات (Intel) بدست آمده است. به‌علاوه، Gen10 از نظر امنیت هم توانسته پا را یک گام فراتر گذاشته و نسبت به Gen9 سطح امنیت بالاتری را در اختیار کاربران قرار دهد.

تکنولوژی (HPE Secure Lifecycle) یا همان چرخه امن حیات (HPE)، قابلیت جدیدی بود که این شرکت در نسل دهم برای محافظت از سرورهای شما معرفی کرد. این تکنولوژی شامل جزئیات مختلفی از جمله محافظت از سیستم عامل، شناسایی بدافزارها و همچنین بازیابی و ریکاوری سیستم عامل می‌شود. قابلیت جدید دیگری که باعث رشد توانایی‌ها و بهبود عملکرد این نسل نسبت به نسل نهم شد، قابلیت (IST) است.

(IST) یا (Intelligent System Tuning) به شما این اجازه را می‌دهد تا سرعت و توانایی پردازش را بر مبنای یک حجم کاری خاصی افزایش یا کاهش دهید. این بدان معنی است که ضمن افزایش طول عمر و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، همیشه آمادگی کافی برای دستیابی به سرعت‌ و توان پردازشی بالا را دارید. بهبودهای جانبی دیگری که در نسل دهم سرور (HP) در مقایسه سرورهای نسل قبل شاهد بودیم، به شرح زیر است.

  • 66 درصد پهنای باند بیشتر حافظه به منظور افزایش قدرت اجرای برنامه‌های فشرده در حافظه
  • 27 برابر سرعت بیشتر بیشتر در عملیات‌های چک‌پوینت به منظور سرعت بیشتر در فعال کردن عملیات‌های بیزینس
  • 14 درصد هسته‌های پردازشی بیشتر
  • 33 درصد حجم حافظه بیشتر

سرورهای (Gen10) همچنین با اندیشیدن به استفاده از قابلیت ابر هیبریدی یا همان (Hybrid Cloud) طراحی شده‌اند. ابر هیبریدی، در اصل یک فضای محاسبه، ذخیره‌سازی و انجام خدمات مختلط متشکل از زیرساخت‌های آفلاین (داخلی) و سرویس‌های آنلاین (خارجی) است. در این تکنولوژی، هماهنگی بین سخت‌افزار و قابلیت‌های آنلاین ابری، به‌راحت‌ترین و سریع‌ترین شکل ممکن انجام می‌شود. پردازنده‌های جدید اینتل نیز در این نوع از طراحی سهم داشته و قابلیت تنظیم حجم کاری برای تعامل با ابر هیبریدی را دارند.

نمایندگی سرور hpe

سرور HPE DL180 Gen9

سرور (HP) پرولاینت نسل نهم (ProLiant Gen9)

نمونه‌ها و مدل‌های نسل دهم سرور HP، قابلیت‌های پردازشی مناسبی برای هر اندازه از کسب‌وکارها با هر اندازه از حجم کاری، فراهم می‌کنند. سرورهای Gen9 در قدرت محاسباتی نسبت به نسل قبل خود دست برتر را داشتند؛ سه برابر قدرت محاسبه در هر وات. این افزایش توانایی پردازش، می‌تواند در طول عمر سرور موجب 62 درصد صرفه‌جویی در هزینه شود. سرور HP نسل نهم نسبت به نسل قبلی خود، در اجرای نرم‌افزارهای حیاتی کسب‌وکار، عملکرد محاسباتی و پردازشی بهتری را از خود نشان داده است.

گاهاً در اجرای نرم‌افزارها، ممکن است تا بیش از 4 برابر سریع‌تر و قابل اتکاتر عمل کند. این افزایش قدرت پردازش، به لطف نوآوری در ذخیره‌سازی، حافظه و بهبود ظرفیت ارتباطات شبکه بدست آمده است. سایر بهبودهای جانبی سرور HP نسل نهم نسبت به نسل قبلی، به شرح زیر است.

  • 3 برابر کردن ظرفیت محاسباتی نسبت به نسل هشتم و افزایش قابلیت پردازش در مقابل وظایف چندگانه
  • 66 برابر سرعت بیشتر در اجرای سرویس‌های مختلف امکان استفاده مؤثرتر از قابلیت‌های خودکار و اتوماسیون را ایجاد کرده است. این به صرفه‌جویی در زمان و کاهش تعداد ارورها کمک شایانی می‌کند.
  • ارتقای حافظه‌های رم از (DDR3) به (DDR4) دستیابی به سرعت مموری 2133 مگاهرتز در ثانیه را ممکن ساخت.

در ادامه مقایسه سرور ها باید اشاره کنیم که سرور HP نسل نهم همچنین با قابلیت توسعه‌پذیری طراحی، تولید و عرضه شد. این سرورها نسبت به نسل هشتم یا حتی دهم، انتخاب‌های بیشتری را برای توسعه در اختیار شما قرار می‌دهند.

بطور مثال 26 انتخاب مختلف برای پردازنده جالب توجه است. این در حالی است که همین اندیشیدن به قابلیت توسعه‌پذیری آسان‌تر، کمک کرده تا مثلاً دسترسی بهتری نسبت به پردازنده برای تعویض و نصب آن وجود داشته باشد. استفاده از کنترلرهای (RAID) پیشرفته، دسترسی به اطلاعات، سرعت و توانایی پردازش و همچنین سقف ظرفیت ذخیره‌سازی را بهبود یافته است. سرور Gen9 با قابلیت‌های اسمارت درایو، اسمارت مموری و آداپتورهای انعطاف‌پذیر شبکه، افزایش بهره‌وری و تنظیمات ساده‌تر را ممکن ساخته است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *