چیدمان رم سرور G9

چیدمان رم سرور G9 HP

اگرچه قطعاتی مانند رم سرور، پاور و… به راحتی قابل ارتقا هستند اما در نظر داشته باشید که چیدمان رم سرور HP، از قسمت‌های مهم کانفیگ کردن است که باید با توجه به مدل سرور و معماری آن، انجام شود. در این مقاله به بررسی چگونگی پیکربندی و چیدمان رم سرور G9 میپردازیم.

جالب است بدانید که چینش رم ها در هیچ مدل از هیچ سروری شبیه به یکدیگر نیست و باید دقیقاً مطابق مدل و نسل سرور، رم ها را در سرور جایگذاری کنیم. سرور شما میتواند تنوع زیادی از Memory را پشتیبانی کند و چیدمان هرکدام از آنها در کنار هم شامل قوانینی میشود. خصوصا زمانیکه تعدادی رم روی سرور موجود است؛ انتخاب و خرید رم جدید برای سرور و چیدمان آن در کنار رم‌های موجود می‌تواند چالش برانگیز باشد. برای مثال با وجود بیست و چهار اسلات رم در سرور، رم خریداری شده باید درکدام اسلات قرار گیرد تا سرور بدرستی به کار خود ادامه دهد؟ کدام سرعت رم برای سرور شما مناسب‌تر است؟ آیا باید رم مشابه رم‌های موجود روی سرور خریداری کنید؟

پس توجه کنید که رعایت اصول زیر در نحوه چیدمان رم‌ سرور hp و چگونگی اضافه کردن رم به سرور ضروری است. در غیر این صورت سرور به درستی کار نمی‌کند و یا نمی‌تواند بهترین عملکرد خود را بروز دهد.

 

تعداد و ویژگی‌های اسلات‌های رم سرور G9

در تصویر زیر، نقشه محل قرارگیری اسلات Memory در سرور HP G9 و رنگ هر اسلات را مشاهده می‌کنید. چیدمان و نحوه اضافه کردن رم در سرور G9، باید طبق اصول زیر صورت گیرد:

  1. چهار کانال رم در هر پردازنده، هشت کانال در هر 2 سرور پردازنده وجود دارد.
  2. سه اسلات DIMM برای هر کانال حافظه، بیست و چهار اسلات در مجموع برای 2 سرور پردازنده وجود دارد.
  3. کانال حافظه 1 و 3 شامل سه DIMM است که در دورترین فاصله از پردازنده قرار دارند.
  4. کانال حافظه 2 و 4 شامل سه DIMM است که نزدیکترین به پردازنده هستند.

چیدمان رم سرور G9اسلات رم سرور G9

قوانین لازم جهت چیدمان رم سرور G9 HP

  • اسلات سفید DIMM نشان دهنده اولین شکاف کانال است. برای یک DPC (DIMM در هر کانال) فقط اسلات سفید را پر کنید. در واقع اسلات‌های سفیدرنگ اولین اسلات‌هایی هستند که باید پر شوند و چیدمان رم‌ها باید به ترتیب حروف انگلیسی انجام شود. یعنی ابتدا حرف  A، سپس B و C و… قرار می‌گیرند. پس از آن اسلات های آبی باید پر شوند و در انتها اسلات های مشکی رنگ.
  • حداقل یک DIMM برای هر سرور موردنیاز است.
  • DIMM ها را فقط در صورتی نصب کنید که پردازنده مربوطه نصب شده باشد.
  • اگر در سرور با قابلیت نصب دو پردازنده، تنها یک CPU نصب شده؛ فقط نیمی از اسلات‌های DIMM قابلیت استفاده هستند. یعنی اسلات‌های کنار همان پردازنده‌ای که روی سرور نصب شده است.
  • برای به حداکثر رساندن عملکرد، توصیه می‌شود که ظرفیت کل حافظه را بین تمام پردازنده‌های نصب‌شده متعادل کنید و کانال‌ها را بطور مشابه بارگیری کنید.
  • هنگامی که دو پردازنده نصب می‌شوند، DIMM ها را در بین دو پردازنده متعادل کنید و برای هر CPU، رم‌هایی با تعداد و سرعت برابر در نظر بگیرید. چیدمان رم‌ها در این حالت به ترتیب حروف الفبای انگلیسی، با این توالی انجام دهید: ابتدا حرف A برای CPU1 سپس حرف A برای CPU2 / بعد از آن حرف B برای CPU1 و سپس حرف B برای CPU2 و…
  • DIMM ها را از سنگین ترین بار (چهار رتبه) تا سبک ترین بار (تک رتبه) در یک کانال پر کنید. سنگین ترین بار (DIMM با بیشترین رتبه ها) در یک کانال در دورترین فاصله از پردازنده قرار می گیرد. به بیان دیگر رم های با Rank بالاتر باید در اسلات های با اولویت بالاتر (سفید رنگ) جهت عملکرد بهتر قرار گرفته شوند.
  • RDIMM یا LRDIMM را مخلوط نکنید.
  • LRDIMM ها تا 3 عدد DIMM در هر کانال را پشتیبانی می کنند.
  • DIMM با سرعت های مختلف ممکن است به هر ترتیبی مخلوط شوند. سعی کنید یک سرعت بهینه مشترک را انتخاب کنید. زیرا رسیدن به حداکثر سرعت رم، ارتباط مستقیمی با نوع رم، مدل پردازنده و نحوه پیکربندی رم دارد. بنابراین سعی کنید از رم‌هایی استفاده کنید که سرعت برابری دارند و با قدرت پردازنده نیز همخوانی داشته باشند.
  • حداکثر سرعت رم تابعی از نوع رم، پیکربندی رم و مدل پردازنده است.
  • حداکثر ظرفیت رم تابعی از نوع رم و تعداد پردازنده‌های نصب شده است.
  • رم سرورهای نسل قبلی HP که مدل DDR3 هستند با سرور G9 سازگار نیستند. برخی از ویژگی‌های HPE SmartMemory مانند تأیید اعتبار رم و عملکرد بهبودیافته ممکن است در مدلهای قدیمی رم پشتیبانی نشوند.
  • سرور G9 قابلیت پشتیبانی از رم های NVIDIMM را به شما ارائه خواهد داد. فقط این نکته را در نظر داشته باشید که تنها در صورتی میتوانید از رم‌های NVIDIMM استفاده کنید که پردازنده V4 بر روی سرور شما نصب شده باشد.

 

حداکثر پیکربندی رم سرور G9 چقدر است؟

سرور HPE ProLiant DL380 G9 از ماژول‌های حافظه داخلی دوگانه 4، 8، 16، 32، 64 یا 128 گیگابایتی DDR4 (DIMM) پشتیبانی می‌کند. این سرور همچنین از ماژول‌های کاهش بار 32، 64 یا 128 گیگابایتی (LRDIMM) پشتیبانی میکند.

حداکثر مقدار رمی که سرور G9 می‌تواند پشتیبانی کند 3 ترابایت (24×128 گیگابایت) حافظه ثبت شده DIMM (RDIMM) است. حداکثر مقدار رم برای حافظه کاهش بار (LRDIMM) نیز 3 ترابایت است. در نظر داشته باشید رم LRDIMM ظرفیت و سرعت حافظه سیستم سرور را افزایش می‌دهد.

همچنین این سرور میتواند تا سرعت 2400 MT/s را پشتیبانی کند. اما ترکیب رم های 2133 و 2400 بطور همزمان پشتیبانی نمی‌شود.

 

چگونه بدانیم چیدمان رم سرور G9 صحیح است؟

جهت درک قابلیت‌ها و عملکرد صحیح رم سرور، میتوانید از قابلیت HPE SmartMemory استفاده کنید. حافظه هوشمند یا به اصطلاح Smart Memory، یک قطعه سخت‌افزاری با معماری خاص همراه با پردازنده حافظه ارائه می‌شود. HP Smart Memory یک فناوری بی‌نظیر است که توسط کمپانی اچ پی مخصوص سرورهای پرولیانت طراحی شده و براساس نرم‌افزارهای مدیریتی و با کمک سیستم Active Health افزایش و توسعه حافظه را فراهم می‌سازد.

انتخاب تکنولوژی HPE Smart Memory کمپانی اچ پی، علاوه بر این‌که تضمین‌کننده عملکرد، کارآیی، سازگاری و امنیت است، ظرفیت و پهنای موردنظر را نیز در اختیارتان خواهد گذاشت. همچنین یکی از مزایای HPE Smart Memory، ویژگی سیستم سلامت است. این ویژگی سلامت حافظه را بررسی و خطاهای از قبیل مشکل در پیکربندی، خطاهای چند بیتی و… را اعلام می‌کند.

برخی از انواع حافظه هوشمند عبارتند از:

  1.  Unbuffered with ECC DIMM (UDIMM) ظرفیت ۱۶ گیگابایت
  2.  Registered DIMM (RDIMM) DDR4 ظرفیت ۳۲ گیگابایت
  3.  Load-reduced DIMM (LRDIMM) DDR4 ظرفیت بین ۳۲ تا ۱۲۸ گیگابایت

 

اگر رم ها با چینش درست در سرور قرار نگیرد؛ چه اتفاقی می‌افتد؟

نحوه عملکرد CPU در سرور بدین صورت است که پردازنده برای پخش دیتا ابتدا در اسلات‌های استاندارد جستجو می کند و به ترتیب چینش رم یا به اصطلاح Order دیتا را پخش می‌کند.

مثلاً زمانیکه دیتا را می‌خواهد به رم جهت پردازش تحویل بدهد بر اساس Order به اسلات اول می‌آید و اگر ماژول رمی در آنجا قرار نداشت؛ به ترتیب به سراغ اسلات بعدی می‌رود. پس بطور کلی اگر Memory ها را بدون در نظر گرفتن راهنمایی‌های شرکت HP، بر روی سرور قرار دهیم، مشکلی در سرور بوجود نمی‌آید و همه آنها شناخته میشوند؛ اما کاهش سرعت پخش اطلاعات و در نتیجه کاهش عملکرد سرور را شاهد خواهید بود.

 

نکات ایمنی هنگام جابجایی و چیدمان رم سرور

  • الکتریسیته ساکن میتواند به اجزای سرور شما آسیب برساند. برای محافظت از اجزای سیستم خود در برابر آسیب استاتیکی در طول فرآیند نصب، هر یک از سطوح فلزی رنگ نشده روی قاب سرور را لمس کنید یا قبل از دست زدن به اجزای داخلی، یک بند مچی ESD بپوشید. هر دو روش الکتریسیته ساکن را که بطور طبیعی در بدن شما وجود دارد، بصورت کاملا ایمن تخلیه میکنند. همچنین هر کیسه یا اجسام پلاستیکی را از محل کار خود بردارید.
  • هنگام کار با رم سرور، مطمئن شوید که آنها را در امتداد لبه‌های جانبی با استفاده از انگشت شست و اشاره نگه دارید. از دست زدن به قطعات و اتصالات پین طلایی خودداری کنید زیرا ممکن است آسیب ببیند.
  • سرور را خاموش کنید. پس از خاموش شدن سرور، کابل برق را بردارید.
  • برق باقیمانده را با فشار دادن و نگه داشتن دکمه پاور به مدت 3-5 ثانیه تخلیه کنید.

 

کلام آخر

هنگام خرید رم جدید برای سرورتان، بهتر است ماژول های حافظه مشابه با آنچه که در حال حاضر بر روی سیستم شما فعال است، خریداری کنید. زیرا پیکربندی سرور فعلی شما نوع و سرعت DIMM پشتیبانی شده را تعیین میکند. بهتر است همواره آینده‌نگر باشید و حداکثر مقداری را که سرور G9 شما میتواند نگه دارد، خریداری کنید و از هدر دادن زمان و هزینه برای ماژول‌هایی که در صورت ارتقا مجدد نمی‌توانید استفاده کنید، جلوگیری کنید.

شرکت کاوش پردازان برسا، انواع تجهیزات جانبی سرور مانند رم سرور HP را با قیمت‌های مقرون بصرفه، با امکان ارسال ایمن به سراسر ایران ارائه میدهد. همچنین متخصصان دوره دیده ما طراحی، پیاده‌سازی و پیکربندی سرور HP را با بالاترین کیفیت ارائه میدهند. شما میتوانید جهت خرید رم سرور HP با گارانتی بی قید و شرط یا دریافت مشاوره رایگان جهت بهترین نحوه چیدمان رم سرور تان با کارشناسان ما تماس بگیرید. 02188958005

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *