نکات نگهداری از سرور

نکات طلایی که در مورد نگهداری از سرور باید بدانید

همانطور که میدانید، سرور ( Server ) مهمترین و حیاتی ترین بخش در مرکز داده محسوب میشود و از آنجاییکه نقش اصلی مرکز داده همانطور که از اسمش پیداست، حفاظت از داده‌های با ارزش میباشد بمنظور افزایش امنیت اطلاعات، بررسی دوره‌ای، نظافت، تعمیرات و از همه مهمتر نگهداری اصولی منطبق بر استانداردها، امری ضروری میباشد.

شما میتوانید با رعایت چند نکته ساده و در عین حال مهم که در ادامه برای نگهداری از سرور به شما می گوئیم علاوه بر افزایش عمر سرورها و دیگر تجهیزات، از مراجعه به سرویس کار نیز بی نیاز باشید!

چرا نگهداری از سرورها مهم است؟

سرورها به دلیل نقش حیاتی ای که دارند، در تداوم و کیفیت کار تاثیر مستقیمی دارند زیرا وجود هرگونه نقص، موجب ضعیف یا کند شدن عملکرد سرور ها خواهد شد که در دراز مدت باعث خسارت های جبران نا پذیر خواهد بود. به همین دلیل نگهداری از سرور ها از امور ضروری در هر شرکت یا سازمانی محسوب می شود.

نکات طلایی که در مورد نگهداری از سرور باید بدانید 2

چک لیست نگهداری از سرور

اگر صاحب یک کسب ‌و کار بزرگ هستید، قطعاً میدانید که وجود مشغله های کاری در روز میتواند موجب فراموشی برخی نکات مهم از جمله مراحل مراقبت از سرورها شود، بدین منظور لازم است که چک لیستی از موارد مهم تهیه کرده و مطابق با آن به بررسی سرور ها پرداخته شود که ما در ادامه چک لیست جامعی از روند نگهداری سرورها آورده ایم.

  • اطمینان از پشتیبان گیری روزانه
  • اطمینان از عملکرد صحیح بکاپ
  • بررسی گزارش های سرور
  • بررسی میزان حافظه ی دیسک
  • بروزرسانی روزانه سیستم عامل، کنترل پنل و نرم افزار ها
  • بررسی بهره وری سرور
  • بررسی میزان کارکرد سرور
  • چک کردن مشکلات سخت افزاری
  • تنظیم دمای محیط
  • تمیز کردن اتاق سرور
  • بررسی حساب های کاربری
  • بررسی امنیت سیستم

نکته: پیشنهاد میشود که هر 6 یا 12 ماه رمز سرور را عوض کنید، به خصوص اگر آن را برای نگهداری یا تعمیر سرور به فرد دیگری داده‌اید.

6 نکته قابل توجه هنگام نظافت اتاق سرور و تجهیزات شبکه

  1. در ابتدا تمام سیستم هایی که میخواهید تمیز کنید را خاموش کرده و دو شاخه آنها را از پریز برق بکشید.
  2. سعی کنید تمام وسایل یا سیم هایی که روی زمین ریخته شده اند را با کمک رک مرتب کنید، زیرا ممکن است موجب بروز حادثه شوند.
  3. مراقب باشید که جای هیچ کابل یا سیمی را عوض نکرده و یا تحت فشار قرار ندهید.
  4. از آن جایی که گرم شدن محیط ممکن است موجب آسیب به تجهیزات شود، وجود فن های سالم در اتاق سرور ضروری است، بنابراین سلامت فن ها را هر چند وقت یکبار چک کنید.
  5. اگر اتاق سرور برای نگهداری تجهیزات دارید، هر 6 ماه یک بار نیاز به نظافت سرور دارید. اما اگر تجهیزات شبکه و یا سرور شما در محیط ‌های عمومی قرار گرفته است، هر 1 ماه یکبار نیاز به تمیز کردن آن ها دارید.

ابزارهای لازم جهت نظافت تجهیزات شبکه

  1. به منظور تمیز کردن قسمت داخلی سرور و یا کیس ها، حتماً لازم است که از پمپ ها و اسپری های فشار که مخصوص همین امر هستند، استفاده شود.
  2. لازم به ذکر است که به هیچ وجه از جارو برقی برای این کار استفاده نکنید.
  3. اگر به اسپری فشار دسترسی نداشتید می توانید با کمک یک دستمال نم دار، مقدار کمی الکل یا یک مسواک و یا حتی یک قلم مو داخل سرور را تمیز کنید.
  4. تحت هیچ شرایطی از مواد شوینده شیمیایی نظیر سفید کننده ها، وایتکس، جوهر نمک، سرکه و… حتی برای تمیز کردن قاب بیرونی کیس یا سرور استفاده نکنید.
  5. به هیچ عنوان از آب برای تمیز کردن قسمت های داخلی سرور استفاده نکنید، بلکه استفاده از یک دستمال نم دار متمایل به خشک برای انجام این امر توصیه شده تر می باشد.

نکات طلایی که در مورد نگهداری از سرور باید بدانید 4

آیا خودمان هم میتوانیم به نظافت اتاق سرور بپردازیم؟

در پاسخ به این سوال بهتر است بگوییم که به دلیل حساسیت بالای تجهیزات موجود در اتاق سرور، جا به جایی نا صحیح یک سیم ساده و یا حتی یک سوکت ممکن است منجر به اتفاقات جبران ناپذیری شود. بنابراین اگر تجربه و آشنایی کافی در این زمینه ندارید، بهتر است این کار را به افراد متخصص در این حوزه بسپارید.

نحوه خرید انواع سرور

در این مطلب در مورد اهمیت سرورها و نحوه نگهداری از آنها صحبت کردیم. اگر سوالی در مورد نگهداری از سرور و یا خرید سرور HP و تجهیزات شبکه دارید میتوانید با مراجعه به سایت ما فرم تماس با ما را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما بصورت رایگان با شما تماس گرفته و برای انتخابی هوشمندانه تر شما را راهنمایی کنند. همچنین اگر نکته ای در مورد نگهداری از سرورها میدانید که ما در این مقاله به آن اشاره ای نکرده ایم، خوشحال میشویم آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *