تفاوت FLR با رایزر

مفهوم FlexibleLOM در قطعات سرور و تفاوت FLR با رایزر کارت

اگر بدنبال توسعه و افزایش قابلیت‌های سرور خود هستید، حتما در مورد تفاوت FLR با رایزر کارت بیشتر بدانید زیرا هر دو از قطعات جانبی سرورها و در عین مهم و کاربردی هستند. در این مطلب قصد داریم در مورد معنای این اصطلاحات صحبت کرده، قابلیت‌ها، محدودیت‌ها و نحوه‌ی کار آن‌ها را توضیح دهیم.

با افزایش نیازهای سرور، اغلب لازم است چندین کارت توسعه روی سرور نصب شود. برنامه‌های پیچیده، مانند پایگاه‌های داده بزرگ یا بکارگیری هوش مصنوعی (AI)، اغلب در مورد سخت افزار سرور، الزامات بسیار خاصی دارند. از یک سو، فضای موجود در شاسی سرور بسته به مدل و فرم، نوعاً محدود است و از سوی دیگر، باید از قابلیت‌های سرورها تا حد امکان در زیرساخت‌های کارآمد فناوری اطلاعات استفاده شود.

تولیدکنندگان سرور مانند اچ پی و دل با طراحی قطعاتی مانند FLR و رایزرها به کاربران امکان می‌دهند تا سرورهای خود را با برنامه‌های خاص سازگار کرده و ارتقا دهند. اما تفاوت FLR با رایزر کارت چیست؟ و کدامیک برای شما مناسب تر است؟

در ابتدا بهتر است با برخی از مفاهیم آشنا شویم تا درک بهتری از تفاوت میان این دو قطعه سخت افزاری داشته باشیم.

FlexibleLOM  چیست؟

FlexibleLOM مخفف عبارت Flexible LAN-on-Motherboard و یک استاندارد برای کارت‌های رابط سرور HPE است که در سرورهای ProLiant Blade و سرورهای ProLiant Rack Mount اچ پی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با FlexibleLOM می‌توانید از بین انواع مختلف آداپتورهایی که از طریق یک کانکتور لبه مخصوص به برد سیستم متصل می‌شوند، یکی را انتخاب کنید. در واقع با استفاده از این فناوری می‌توانید کارت شبکه را با توجه به نیاز‌های کاری‌تان تنظیم و جایگزین کنید.

انواع آداپتورهای  FlexibleLOM

  1. FLR (FlexibleLOM Rack)
  2. FLB (FlexibleLOM Blade)
  3. FLF (FlexibleLOM Fabric)

به جهت ارتقا سرور و بهینه ساختن عملکرد سیستم می‌توان از این ‏آداپتورها با پروتکل‌های مختلف infini band / Iscsi / FCoE ‏اترنت ‏استفاده کرد.

مفهوم FLR

FLR یا FlexibleLOM Rack نوعی آداپتور شبکه است که در مادربرد سرور hp تعبیه شده و می‌توان آن را با مدل‌های مختلف جایگزین کرده یا ارتقا داد.

FLR بمعنای این است که کارت شبکه روی سیستم بصورت یکپارچه قرار دارد و دیگر نیازی به اسلات PCI جداگانه نیست. این اسلات از ‏انواع کارت‌های شبکه مانند ‏Ethernet‏ و ‏SFP‏ پشتیبانی کرده و ‏حتی قابلیت ساپورت شبکه‌های فیبر نوری یا ‏LAN‏ را نیز دارد.

در واقع شرکت HP جهت استفاده موثرتر از فضای موجود داخل سرور، شروع به ساخت انواع کارت داخلی یا LOM با قابلیت جابجایی کرد و این امکان را در اختیار کاربران قرار داد که بین اترنت رایج گیگابایت یا فناوری‌های جدیدتر یکی را انتخاب کنند.

FLR

کاربرد FLR در سرور

با استفاده از FLR به جای کارت شبکه جداگانه، فضا و اسلات‌های PCI خالی برای دستگاه‌های دیگر خواهید داشت. آداپتورهای FLR فقط در سرورهای رکمونت قرار دارند و می‌توانند تا حداکثر سرعت 10 گیگابایت بر ثانیه، جهت انتقال دیتا و ‏اطلاعات استفاده گردند. البته در برخی مدل‌های نسل جدید و ‏پیشرفته تر، کارت‌های نصب شده بر روی اسلات‌ها، سرعتی معادل ‏‏25 گیگابایت تا 40 گیگابایت را پشتیبانی می‌کنند.‏

مزایای استفاده از FLR

  • شخصی سازی کارت گرافیک
  • ذخیره اسلات ‏PCI
  • کاهش میزان انرژی مصرفی
  • افزایش ‏کارایی سرور

رایزر کارت چیست؟

رایزر سرور (Riser Server) یا رایزر کارت سرور (Riser Server Cards) یکی از قطعات سخت افزاری سرورها است که فضای خالی اضافی را برای نصب اسلات‌های بیشتر در مادربرد سرور فراهم می‌کند. رایزر معمولاً روی شکاف اسلات در مادربرد نصب شده و تعداد اسلات‌های مادربرد را برای اضافه کردن کارت شبکه، کارت‌های صدا و… افزایش می‌دهد. کارت رایزر برای سرورهایی که فضای محدودی برای کارت توسعه دارند استفاده می‌شود.

از آنجا که کارت riser بالاتر از برد سیستم است، این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا آداپتورهای اضافی را به جهت موازی صفحه برد سیستم به سرور متصل کنید. این قطعه برای مدیریت و بهبود عملکرد سرورها تاثیر قابل توجهی دارد و در نصب و جایگزینی یا حذف قطعات سرور، نقش مهمی را برای دارندگان انواع سرورها مانند سرور HP و سرور DELL ایفا می‌کند.

رایزرهای PCI-Express در نسخه‌های مختلف موجود هستند، زیرا سیستم‌ها اغلب از نظر طراحی شاسی و چیدمان قطعات و اسلات‌ها، بسته به سازنده، مدل و نسل سخت‌افزار، تفاوت‌های قابل توجهی دارند.

رایزر کارت

کاربرد رایزر در سرور

  • قابلیت ارتقا: این قابلیت از مهمترین دلایل استفاده از رایزر است. زیرا کاربران می‌توانند بدون نیاز به تعویض مادربرد، قطعات جدیدی را به سیستم خود اضافه کرده یا ارتقا دهند.
  • محدودیت‌های فضایی: برخی از سیستم های رایانه ای و سرور ممکن است فضای محدودی برای شکافت های توسعه داشته باشند. یک کارت رایزر می‌تواند شکاف‌های اضافی را به شکل فشرده‌تری ارائه دهد.
  • سفارشی سازی: کارت‌های رایزر به گونه‌ای طراحی شده‌اند که انواع خاصی از اسلات‌های توسعه یا کانکتورهایی را که ممکن است در مادربرد در دسترس نباشند را برای کاربران فراهم سازند. در واقع این کارت‌ها قابلیت سفارشی سازی با توجه به نیازهای هر شخص را دارند.
  • فراهم کردن فضای خنک سازی بهبود یافته: یکی دیگر از قابلیت‌های کارت‌های رایزر این است که می‌توانند برای بهبود خنک سازی سرور بکار روند. زیرا امکان اضافه کردن فن‌های اضافی با توجه به این قطعه در سیستم‌های گوناگون وجود دارد.

 

اگر مادربرد سرور شما دارای اسلات کمتری است؛ از طریق رایزر کارت یا کارت PCI Express و با قرار دادن این کارت روی مادربرد می توانید اسلات آن را افزایش دهید.

اسلات‌های کارت گرافیک PCI Express  مستقیم به مادربرد وصل می‌شوند و کارت گرافیک روی آن‌ها سوار می‌شود. این اسلات‌ها دارای انواع مختلفی هستند که با X۱، X۴، X۸ و X۱۶ نشان داده می‌شوند. این نوع نمایش تعداد درگاه یا به بیانی بهتر تعداد مسیر این اسلات‌ها را مشخص می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: عملکرد جالب سرور HP G11 با پردازنده نسل 5 اینتل

 

تفاوت FLR با رایزر کارت

تکنولوژی ‏Flexible LOM‏ به ما کمک می‌کند تا بدون اینکه نیاز ‏داشته باشیم که از شیارهای توسعه سرور استفاده کنیم، خروجی شبکه ‏برایمان فراهم گردد. اما در کنار کمک به اضافه کردن کارت شبکه ‏دیگر، یک سری معایب و محدودیت نیز برای ما ایجاد می‌کند اما در ‏کل این تکنولوژی بصورت طراحی استاندارد کارت شبکه جهت ‏استفاده مدیران شبکه به شمار می‌رود.‏

رایزر اساساً یک کارت توسعه است که موقعیت شکاف‌ها را روی مادربرد تغییر می‌دهد تا کارت‌های گرافیک، کارت‌های شبکه یا کنترل‌کننده‌های RAID، کارت‌های صدا، کارت‌های ویدئویی، کارت‌های USB، کارت‌های ذخیره‌سازی و… به‌طور انعطاف‌پذیری حتی در شاسی سرور باریک نصب شوند. رایزر پتانسیل گسترش سرورهای شما را به حداکثر می‌رساند و نقش کلیدی در گسترش انعطاف‌پذیری و کارآمدی برای مطابقت با زیرساخت‌ها و برنامه‌های مختلف دارد.

کلام آخر

شرکت کاوش پردازان برسا مجموعه گسترده‌ای از اجزای منطبق و قطعات یدکی برای بسیاری از مدل‌های سرور را ارائه میدهد. اگر هنوز نمی‌دانید کدامیک از اسلات‌ها و کارت‌های توسعه مناسب نوع سرور و نیاز خاص شماست؛ روی کمک کارشناسان برسا حساب کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *