بهترین CPU برای سرور

انتخاب بهترین CPU برای سرور

همه مواردیکه باید جهت انتخاب بهترین CPU برای سرور تان درنظر بگیرید در این مقاله بررسی میکنیم. از جمله اینکه در یک CPU به دنبال چه چیزی باشید؟ قوی ترین CPU سرور کدام است؟ و در انتها دو مدل از معروفترین پردازنده ها در جهان را مقایسه می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

پردازنده‌ها مهم‌ترین مؤلفه سرور شما هستند، اما دانستن اینکه چه چیزی را در بین عملکرد، مدیریت، امنیت، ویژگی‌های هوش مصنوعی و هزینه اولویت‌بندی کنید، می‌تواند مشکل باشد. برای اطمینان از اینکه بهترین عملکرد ممکن را برای سرور خود بدست آورید، باید چند نکته را در نظر بگیرید. اما ابتدا اجازه دهید به برخی از اصول اولیه بپردازیم.

 

CPU سرور چیست؟

CPU سرور یا واحد پردازش مرکزی، تراشه اصلی یک سرور و در واقع قلب سرور است و تمام دستورالعمل هایی که به سرور ارسال میشود را کنترل میکند. نوع CPU سرعت و قابلیت‌های سیستم را تعیین میکند.

نقش CPU انجام «چرخه‌های دستورالعمل» است. یعنی کار با سایر اجزای داخل یک سرور برای انجام محاسباتی که بار کاری اولیه یک سرور را تشکیل میدهد. عموما سرورها وظایف بی‌شماری را انجام می‌دهند، از ذخیره داده‌ها و میزبانی صفحات وب گرفته تا تحقیق در مورد راه‌حل‌های تغییرات آب و هوا و کمک به دانشمندان در کشف فضا.

 

درک عملکرد CPU سرور

در داخل این تراشه مجموعه کاملی از ابزارها برای اجرای محاسبات وجود دارد. مانند شمارنده برنامه، ثبات پردازنده (CPU register) و واحد محاسبه و منطق (ALU – arithmetic logic unit). آنها برای انجام چرخه‌های دستورالعمل استفاده می‌شوند که می‌توانند به چهار مرحله تقسیم شوند: واکشی (fetch)، رمزگشایی (decode)، اجرا (execute) و بازگردانی (write-back). به همین دلیل، چرخه دستورالعمل را چرخه fetch-decode-execute نیز می‌نامند.

هر بار که برنامه‌ای را اجرا می‌کنید، CPU دستورالعمل‌ها و داده‌ها را از حافظه دسترسی تصادفی یا RAM «واکشی» می‌کند. سپس دستورالعمل ها را «رمزگشایی» می‌کند تا بفهمد چه کاری باید انجام دهد؟ بر اساس نحوه معماری پردازنده، مجموعه دستورات (ISA)، ممکن است در قالب CISC یا RISC باشند.

 

نکات فنی برای انتخاب CPU سرور

هنگام جستجو برای انتخاب بهترین CPU سرور، ممکن است با اصطلاحاتی مانند هسته، رشته، فرکانس و… مواجه شوید. ملاحظات فنی باید در مرکز توجه انتخاب شما قرار گیرند. بدون عملکرد و دوام مناسب، سایر ملاحظات و فاکتورها اهمیت زیادی نخواهند داشت. در اینجا برخی از واژگان اصلی پردازنده سرور را بررسی میکنیم.

  • هسته ها (Core): هسته یک پردازنده روی CPU است. یک هسته تنها میتواند یک مجموعه از دستورالعمل‌ها را در یک زمان اجرا کند. بنابراین، هر چه یک CPU هسته های بیشتری داشته باشد، دستورات بیشتری را میتواند بطور همزمان انجام دهد. این بدان معنی است که در کل سریعتر خواهد بود.
  • رشته ها (Threads): رشته مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها است که CPU میتواند آنها را پردازش کند. با thread های اضافی، هر هسته میتواند از یک مجموعه دستورالعمل به مجموعه دیگر سوئیچ کند درحالیکه منتظر بارگذاری و بازگشت اولین مجموعه است. این شبیه به کارمند کارخانه‌ای است که در دو خط مونتاژ کار میکند. هنگامیکه در یک خط مونتاژ شکاف وجود دارد، آن کارمند میتواند به سادگی به خط دیگر روی بیاورد و کار دوم را شروع کند. Thread ها کارایی، توان عملیاتی و سرعت محاسبات را بهبود می‌بخشند.
    پس رشته‌های بیشتر بمعنای افزایش کارایی، توان عملیاتی و سرعت محاسباتی است.
  • کش (Cash): کش نوعی حافظه است که CPU از آن برای ذخیره دستورالعمل‌های پر استفاده بهره میگیرد. کش به سرور اجازه میدهد تا به سرعت به این دستورالعمل‌ها دسترسی پیدا کند که باعث افزایش سرعت عملکرد میشود.
  • فرکانس یا سرعت کلاک (Clock Speed): سرعت عملکرد داخلی پردازنده میباشد و با واحد گیگاهرتز اندازه‌گیری میشود و تعداد سیکل‌هایی است که CPU میتواند در یک ثانیه انجام دهد. بطورکلی هر چه سرعت کلاک بالاتر باشد، سرعت پردازنده بیشتر میشود.
  • توان طراحی حرارتی (TDP): توانایی پردازنده برای دفع گرمای عملیاتی که بر حسب وات بیان میشود.
  • پشتیبانی از حافظه ECC: این بدان معنی است که پردازنده میتواند خطاهای داده‌ها را شناسایی و تصحیح کنند که باعث بهبود قابلیت اطمینان میشود.

 

فاکتورهایی که در انتخاب CPU برای سرور باید در نظر بگیرید

اکنون که به اصول فنی CPU پرداختیم، بیایید در مورد نحوه انتخاب مناسب CPU برای سرور خود صحبت کنیم.

هنگامی که بدنبال یک CPU سرور هستید، مهم است که عملکرد CPU را در نظر بگیرید. برخی این کار را با ضرب تعداد هسته‌ها در تعداد رشته‌ها انجام می‌دهند تا حداکثر تعداد دستورالعمل‌هایی را که CPU می‌تواند در آن واحد پردازش کند، بدست آورند. اما بهتر است به این نکته توجه کنید که همه هسته‌ها یکسان ساخته نمی‌شوند. برخی برای بارهای کاری سنگین با قدرت محاسباتی خام تولید می‌شوند، برخی دیگر دارای گرافیک یکپارچه برای تسریع پردازش ویدیو و هوش مصنوعی هستند و برخی دیگر ممکن است دارای ویژگی‌های امنیتی و مدیریت یکپارچه برای گسترش قابلیت‌های بخش فناوری اطلاعات باشند.

بهتر است تعداد موضوعات را با توجه به آنچه وب‌سایت یا برنامه شما باید انجام دهد در نظر بگیرید. اگر چند وظیفه‌ای انجام می‌دهید، ویدیوهایی با وضوح بالا ارائه می‌کنید، یا بارهای کاری پیچیده و سنگین با CPU، باید تعداد هسته‌ها را در اولویت قرار دهید.

پس در درجه اول انتخاب بهترین CPU برای سرور به کاربرد موردنظر یا مورد استفاده سرور بستگی دارد. این فرآیند مستلزم بررسی و متعادل کردن نیازها در برابر هزینه کل سرور، با هدف بالاترین میزان استفاده از قابلیتهای آن است. برای دستیابی به این نکته باید توجه کنید که تمام اجزای یک سرور با حداکثر ظرفیت خود یا نزدیک به آن کار کنند. بعبارت دیگر، هدفتان این باشد که بیشترین ارزش را از سرمایه‌گذاری خود دریافت کنید و از موقعیت‌هایی که ظرفیت تجهیزات سرور شما بیکار می‌ماند؛ اجتناب کنید.

بطورکلی هنگام انتخاب CPU سرور این نکات را مدنظر قرار دهید:
  • حجم کاری: سرور شما چه وظایفی را انجام میدهد؟ اگر سرور ترافیک زیادی را مدیریت می کند، به یک CPU نیاز دارید که بتواند بار را مدیریت کند. این به معنای انتخاب یک CPU با تعداد هسته ها و رشته های بالا است.
  • بودجه: چقدر می‌خواهید پول خرج کنید؟ قیمت پردازنده‌ها از چند صد دلار تا چند هزار دلار متغیر است، بنابراین تعیین بودجه قبل از شروع خرید بسیار مهم است. مثلا CPU های Xeon اینتل گران‌تر از CPU های رایزن AMD هستند. اگر بودجه کمی دارید، ممکن است بخواهید یک CPU Ryzen را بخرید.
  • محیط: اگر سرور در یک مرکز داده کار میکند، باید عواملی مانند دما و رطوبت را در نظر بگیرید. این بمعنای انتخاب یک CPU است که برای این شرایط طراحی شده است.

 

قوی ترین CPU سرور کدام است؟

اکثر CPU های سرور این روزها یا از پردازنده‌های Intel Xeon یا پردازنده‌های AMD Ryzen هستند. هر دو نوع CPU مزایا و معایب خود را دارند، اما بطورکلی، پردازنده‌های AMD عملکرد بهتری را به ازای هر دلار ارائه می‌دهند، در حالیکه پردازنده‌های Xeon عملکرد کلی بهتری دارند.

از طرفی پردازنده‌های Intel Xeon قوی تر بوده و برای سرورهای سازمانی طراحی شده‌اند، در حالیکه پردازنده‌های AMD برای مشاغل کوچک و سرورهای خانگی طراحی شده‌اند.

ویژگی‌های پردازنده Intel Xeon

  • هسته های بیشتر: پردازنده‌های Xeon هسته‌های بیشتری نسبت به پردازنده‌های Ryzen دارند. به این ترتیب، آنها میتوانند حجم کار بزرگتری را بدون کاهش عملکرد مدیریت کنند.
  • سرعت کلاک بالاتر: CPU های Xeon سرعت کلاک بالاتری نسبت به پردازنده‌های Ryzen دارند. این بدان معنی است که هر دستورالعمل سریعتر پردازش میشود، که سرور را در کل سریعتر میکند.
  • پشتیبانی از حافظه ECC: پردازنده‌های Xeon از حافظه ECC (کد تصحیح خطا) پشتیبانی می‌کنند. با این ویژگی سرور میتواند خطاهای داده را شناسایی و تصحیح کند و قابلیت اطمینان را بهبود بخشد.

ویژگی‌های پردازنده AMD Ryzen

  • رشته‌های بیشتر: CPU های سرور Ryzen رشته‌های بیشتری نسبت به CPU های Xeon دارند. یعنی آنها می‌توانند دستورالعمل‌های بیشتری را بطور همزمان انجام دهند و کارآمدتر هستند.
  • قیمت پایین‌تر: پردازنده‌های Ryzen ارزان‌تر از CPU های Xeon هستند. این باعث میشود آنها برای مشاغل کوچک و سرورهای خانگی که بودجه کمی دارند انتخاب خوبی باشند.

 

اگر برای استفاده عمومی به سرور نیاز دارید، هر دو برند سی پی یو اینتل یا AMD بخوبی کار خواهند کرد.

با این حال، اگر برای کارهای سخت‌تر مانند ویرایش ویدیو یا بازی به یک سرور نیاز دارید، باید یک CPU Xeon انتخاب کنید. این به این دلیل است که پردازنده‌های زئون بطورکلی سریع‌تر و قوی‌تر هستند. خصوصا نسل جدید پردازنده‌های مقیاس پذیر اینتل با نام Intel Xeon Scalable که بالاترین عملکرد ممکن را برایتان فراهم می‌آورند.

 

بیشتر بخوانید: عملکرد جالب سرور HP G11 با پردازنده نسل 5 Intel Xeon Scalable

 

کلام آخر

وقتی نوبت به انتخاب CPU سرور میرسد، چند نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید. ابتدا به این فکر کنید که سرور شما چه نوع وظایفی را انجام خواهد داد؟ اگر سرور شما در درجه اول برای کارهایی استفاده میشود که به قدرت پردازش زیادی نیاز دارند، مانند ویرایش ویدیو یا رندر سه بعدی، باید یک CPU با سرعت کلاک بالا و تا آنجا که ممکن است هسته داشته باشید. از طرف دیگر، اگر سرور شما بیشتر برای کارهایی استفاده می‌شود که به قدرت پردازش زیادی نیاز ندارند، مانند میزبانی وب یا ایمیل، می‌توانید با یک CPU کم‌توان کنار بیایید.

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که CPU تنها بخشی از سرور شما است و مهم است که اجزای دیگری را انتخاب کنید که بخوبی با CPU شما کار کنند. بعنوان مثال، اگر قصد دارید از برنامه‌های فشرده زیادی استفاده کنید، باید مطمئن شوید که RAM کافی برای پشتیبانی از آنها دارید.

تیم کاوش پردازان برسا میتواند در تصمیم‌گیری شما جهت خرید سرور HP و انتخاب CPU مناسب برای سرورتان کمک کند. بودجه، ملاحظات فنی و درک اینکه آینده کسب و کار شما چگونه خواهد بود، شروع کار است. اگر مشتاقید تا بیشترین بهره‌وری را از سرمایه‌گذاری‌تان داشته باشید، همین الان با مشاوران و متخصصان برسا تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *