سوئیچ های جدید سری MDS سیسکو

ویژگی‌های سوئیچ های جدید سری MDS سیسکو

سوئیچ های جدید سری MDS سیسکو که به طور خاص برای برای رفع نیازهای منحصر‌به‌فرد محیط‌های SAN در دیتاسنترها طراحی شده اند؛ به عملکرد خوب، قابلیت اطمینان و سهولت استفاده شهرت دارند. این سری از سوئیچ های Cisco با مجهز بودن به پورت های مخصوص فیبرنوری، جهت برقراری ارتباط با تجهیزات ذخیره سازی و کارت HBA سرورها استفاده میشوند.

 

معرفی سوئیچ MDS سیسکو

سری MDS سیسکو با طراحی ساختاری ماژولار به کمک سازمان‌هایی با شبکه‌های پیشرفته و دیتاسنترها با ابعاد بزرگ آمده است. این سری سوئیچ‌ها از پروتکل‌های متنوعی از قبیل  FC، FCoE و FCIP پشتیبانی کرده و از تکنولوژی نسل جدید Fiber Channel-NVMe نیز بهره میبرند.

از دیگر دلایل محبوبیت آنها میتوان به دارا بودن بزرگ‌ترین مجموعه کانال فیبر با قابلیت 64 گیگابیت بر ثانیه اشاره کرد. همچنین با VSAN ها، سیسکو می‌تواند چندین SAN را با استفاده از یک سوئیچ پشتیبانی کند و در نهایت مکان فیزیکی هاست و فضای ذخیره‌سازی را بی‌مفهوم کند.

از منظر نرم‌افزاری نیز، در این سوییچ ها، کمپانی سیسکو MDS Diagnostics خود را بمنظور کمک به مشتریان در یافتن و رفع اشکال SAN های شبکه گسترش داده است. برای مثال، ویژگی‌های جدید HBA Diagnostics و Parameter نام دارند و اجازه میدهد سوئیچ های MDS برای تایید و قبول عملیات عادی در دستگاه‌های متصل به لبه شبکه تست شوند.

 

ویژگی‌های جدید سوئیچ سیسکو سری MDS

موفقیت سری MDS سیسکو بدلیل عوامل متعددی مانند: قابلیت حفاظت از سرمایه‌گذاری، قابلیت انعطاف‌پذیری چند پروتکلی، آگاهی از برنامه و قابلیت برنامه‌ریزی، اجتناب از تراکم، تجزیه و تحلیل و telemetry، پشتیبانی از سیستم محاسباتی یکپارچه سیسکو (Cisco UCS) و ویژگی Smart Zoning است.

همچنین از مهمترین قابلیت‌های آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی از مفهوم Virtual SAN (VSAN) در ایجاد Fabric های مجزا
  • بهره مندی از سیستم عامل پرقدرت NX-OS
  • دارای قابلیت auto-zoning یا خودکار سازی منطقه ای جهت شناسایی خودکار هاست ها و دستگاه‌های جدید ذخیره‌سازی متصل شده به SAN ( دیگر به پیکربندی منطقه یا zone configuration نیازی ندارد)
  • پشتیبانی از N-Port virtualization یا NPV برای سرورهای مجازی
  • مدیریت ترافیک Storage توسط Inter-VSAN Routing (IVR)
  • پشتیبانی از Smart Zoning
  • امکان استفاده از Port Channel جهت افزایش پهنای باند لینک ارتباطی بین دو سوئیچ
  • پشتیبانی از ابزارهای DevOps، مانند Ansible
  • قابلیت مانیتورینگ کارآمد باzone configuration  جهت تشخیص و شناسایی مشکلاتی که بر روی I/O اثر میگذارند
  • دید گسترده در شبکه با Nexus Dashboard Fabric Controller جهت اتوماسیون SAN، LAN و IPFM
  • ویژگی مدیریت دستگاه بوسیله Cisco Prime DCNM یا محیط دستوری CLI
  • قابلیت Link Cable Beacon جهت سهولت در فرایند عیب یابی پورت‌ها که به کارشناسان اجازه میدهد تا با فعالسازی چراغ‌های چشمک زن مخصوص برروی پورت‌ها، به راحتی پورت‌های فیزیکی را تشخیص دهند. این ویژگی به شناسایی مکانهایی که دستگاه‌های خاص به آن متصل شده‌اند؛ کمک میکند.

 

قابلیت‌های انواع سوئیچ های سری MDS سیسکو

این سری از سوئیچ های جدید سیسکو بقدری کامل است که به راحتی میتوانید مدل متناسب با نیاز خود را پیدا کنید.

1- سوئیچ MDS سیسکو سری 9700

این سری با بالاترین تراکم پورت SAN نیازهای ذخیره سازی را برای مراکز داده بزرگ برطرف می کند و با استفاده از ماژول کانال فیبر 32 گیگابایتی، معماری چند پروتکلی و چند سرعتی منحصر‌به‌فردی را ارائه می‌دهد.

با بکارگیری این سری از سوئیچ ها علاوه بر مدیریت ساده و توانایی ادغام انعطاف پذیر فناوری های جدید؛ در دسترس بودن، امنیت و مقیاس پذیری عالی به دست می آورید.

سری MDS 9700 عملکرد فوق‌العاده در SAN را دارند و ترکیبی از ماژول سوئیچینگ FC با سرعت 32 گیگابیت بر ثانیه و ماژول‌های سوئیچینگ نوار متقاطع Fabric-1 تا 1.5 ترابایت بر ثانیه است که توان عملیاتی FC را بین ماژول‌ها در هر جهت برای هر Payload فراهم می‌کند.

 

2- سوئیچ MDS سیسکو سری 9300

با سری MDS 9300 ویژگی‌های کلاس سازمانی را به همراه قابلیت‌های پیشرفته تجزیه و تحلیل و telemetry دریافت کنید. سوئیچ چندلایه 32G نسل بعدی بسیار قابل اعتماد، انعطاف پذیر و با کارایی بالا برای AFA و FC-NVMe است. این سوئیچ قدرتمند، جمع‌وجور بوده و 2 سوییچ RU از 48 تا 96 پورت با سرعت 2/4/8/10/16 گیگابیت بر ثانیه در اختیارتان قرار میدهد.

 

3- سوئیچ MDS سیسکو سری 9200

سوئیچ های چند سرویس سری  MDS 9200 سیسکو با ارائه پیشرفته ترین پروتکل های چند سرویس و همگرایی توزیع شده، تداوم کسب و کار را بهبود می بخشند. آن‌ها راه‌حل‌های توسعه SAN و بازیابی فاجعه، خدمات یکپارچه هوشمند و اتصال چند پروتکلی مقرون‌به‌صرفه را برای سیستم‌های باز و محیط‌های اصلی ارائه می‌کنند.

این سوئیچ‌ها پشتیبانی چندپروتکلی یکپارچه را برای کانال فیبر با کارایی بالا (FC)، کانال فیبر روی اترنت (FCoE) و کانال فیبر روی IP (FCIP) در قالب 2RU فشرده ارائه می‌کنند. بدین معنی که این دستگاه‌ها دارای فرم فاکتور قابل نصب در رک 2RU هستند.

 

4- سوئیچ MDS سیسکو سری 9100

این سری سوئیچ ها راه حل SAN برای مشاغل کوچک و متوسط است. برای برآوردن نیازهای استراتژیک تجاری و برنامه های کاربردی سازمان خود، به راه حل های SAN مبتکرانه و مقرون به صرفه نیاز دارید. آنها باید انعطاف پذیر، چابک، بسیار در دسترس، بسیار ایمن و آسان برای مدیریت باشند و در عین حال دید هر جریانی را فراهم کنند. سوئیچ های چندلایه سری MDS 9100 سیسکو این الزامات را برآورده می کنند و راه حلی مقرون به صرفه و توانا برای کسب و کار شما ارائه می دهند.

 

سوئیچ های سری MDS سیسکو مناسب چه سازمانهایی است؟

در گذشته بسیاری از برنامه‌های کاربردی در سیسکو به DAS متکی بودند. DAS زمانی خوب کار می‌کند که شبکه شما کوچک باشد. بنابراین، اگر بخواهیم از مقیاس‌پذیری بهتر، عملکرد بالاتر و قابلیت‌های SAN مجازی (VSAN) استفاده کنیم، سوئیچ های جدید سری MDS سیسکو توصیه می‌شود.

مثلا سوئیچ های چند لایه سیسکو MDS سری 9509 تا ۲۲۴ پورت Fibre Channel را روی یک کیس ارائه می‌دهند. این در حالی است که بزرگ‌ترین سوئیچ McDATA یعنی سری 6064 تنها 64 پورت دارد. سیسکو با استفاده از SANهای مجازی (VSAN) می‌تواند چندین SAN را توسط یک سوئیچ پشتیبانی کند و این کار مکان فیزیکی میزبان (Host) و فضای ذخیره‌سازی (SAN) را بی اهمیت می‌کند. این سوئیچ‌ها با بهره‌مندی از قابلیت‌های بسیار زیادی از جمله SAN و VSAN و افزایش تعداد پورت‌هایشان به ابزاری بسیار مؤثر در زمینه شبکه‌های کامپیوتری تبدیل شده‌اند.

 

لایسنس سوئیچ MDS سیسکو

جهت استفاده از تمامی قابلیت های سوییچ های MDS نیاز به فعالسازی این سری محصولات در وب سایت سیسکو دارید. این فعالسازی از دو روش انجام میشود.

یا بایستی ابتدا با خرید اسمارت لایسنس سوئیچ MDS سیسکو (اسمارت اکانت فردی و یا سازمانی) و سپس بوسیله ارتباط دستگاه از طریق اینترنت به وبسایت CSSM فعالسازی را انجام دهید.

همچنین میتوانید از روش اسمارت لایسنس آفلاین PLR سیسکو برای اکثر مدل های جدید سوئیچ های این شرکت مانند سری 9000 استفاده کنید. با این روش علاوه بر فعالسازی دائمی تمامی قابلیت های این دستگاه ها، بدون نیاز به اینترنت قابل انجام است.

 

کلام آخر

سوئیچ های جدید سری MDS سیسکو تجهیزاتی در زمینه ذخیره‌سازی شبکه هستند که برای مدیریت و اتصال به ذخیره‌سازها و سرورهای مرکز داده طراحی شده‌اند. این سوئیچ‌ها امکانات پیشرفته‌ای دارند که به بهبود کارایی و امنیت شبکه‌های ذخیره‌سازی کمک می‌کنند.

سوئیچ‌های MDS می‌توانند از زمان مستقر شدن و فعالیت، بدون کوچک‌ترین وقفه‌ای در دسترس باشند. در دسترس ‌بودن بالای این سری از سوئیچ‌ها ناشی از موتورهای ناظر اضافی، میان‌برهای اضافی، ارتقاهای نرم‌افزاری، توانایی راه‌اندازی مجدد و جداسازی فرایند در VSANها است. حتماً این موضوع را می‌دانید که در دسترس‌ بودن بالای سوئیچ‌های چند لایه سیسکو به ویژه زمانی که شرکت‌ها از یک DAS به یک محیط SAN منتقل می‌شوند، بسیار حائز اهمیت است.

همچنین تراکم پورت بالاتر این سوئیچ‌ها که دارای 32 پورت در هر لبه است، باعث کاهش هزینه‌ها، افزایش استفاده و کاربردپذیر بودن و آزادسازی فضای مراکز داده می‌شود و بهره‌برداری بهتر و بالاتر آن را ساده می‌کند. این امر قابلیتی است که در سری‌های قبلی یا وجود نداشته یا به چنین قدرتی نبوده است.

از طرفی پیکربندی آسان از ویژگی های بارز این سری است. فرایندهای زمانبر برای معرفی دستگاه‌های جدید را با امکان Zone ‌بندی خودکار حذف کنید. دستگاه‌های میزبان و ذخیره‌سازی جدیدی را که به یک SAN وارد می‌شوند شناسایی کنید و بدون نیاز به انجام تنظیمات دستی Zone، آنها را به‌طور خودکار تنظیم کنید. سیسکو اعلام کرده، حتی زمانیکه یک هاست یا دستگاه ذخیره ساز ارتقا یافته و یا یک امکانات معیوب جایگزین شده باشد، این سوئیچ اتوماتیک تغییرات را شناسایی کرده و بر روی SAN وارد می کند.

مشتریان میتوانند برای اطلاع از نحوه سفارش گذاری و تهیه انواع لایسنس سیسکو با کارشناسان شرکت کاوش پردازان برسا تماس بگیرند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *