قابلیت های جدید سرور G11

قابلیت های جدید سرور G11 نسبت به سایر سرورهای HPE

سری HPE ProLiant GEN 11 جدیدترین محصول کمپانی HPE است که با شعار “گامی فراتر در دنیای فناوری” پا به عرصه گذاشته و نوید بخش تحولات بزرگی در دنیای سرورهاست. در این مقاله به بررسی کامل قابلیت های جدید سرور HPE G11 و ارتقا سخت افزاری آن می‌پردازیم و شما را با مزایا و ویژگی‌های منحصربفرد آن آشنا می‌کنیم. همچنین در انتها انواع مدل‌های سرور G11 را معرفی می‌کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

سرور HPE G11 برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

کمپانی HPE در نوامبر 2022 (آبان 1401) از نسل یازدهم سرورهای ProLiant خود رونمایی کرد. این نسل جدید در مقایسه با همتایان نسل قبلی خود در زمینه محاسباتی و ذخیره‌سازی پیشرفت‌های قابل قبولی دارد.

شرکت HP در توصیف سرور G11 خود میگوید: “آنها بمنظور پاسخگویی به نیازهای رو به‌ رشد و داده محور شرکت‌ها طراحی شده‌اند و راه حلی عالی برای ورود به دنیای آینده هستند.”

سرورهای پرولیانت اچ‌پی یک انتخاب عالی برای بارهای کاری فشرده (data-intensive) و اجرای کارهای بزرگ بوده و جهت محاسبات رایانه‌ای، ذخیره‌سازی نرم‌افزاری، رمزگذاری ویدیو و برنامه‌های مجازی سازی طراحی شده‌اند که به ظرفیت ذخیره‌سازی زیاد، و پهنای باند ورودی/خروجی و حافظه بالا نیاز دارند. این سرورها به داشتن قابلیت‌های پیشرفته‌ای همچون توانایی ارتقا پذیری، قابلیت مدیریت بالا و امنیت بسیار بالا معروف هستند. بطوریکه از این نسل از سرورهای اچ پی بعنوان امن ترین سرورهای جهان یاد می‌کنند.

از طرفی بدلیل تکنولوژی‌های پیشرفته بکار رفته در آنها همزمان با افزایش ذخیره‌سازی و تحلیل داده‌ها، شاهد کاهش مصرف انرژی حتی زمان انجام محاسبات پیشرفته‌ و سنگین خواهید بود.

به همین دلیل می‌توانند در حوزه‌های مختلفی مثل پیاده‌سازی راه‌حل‌های مجازی، هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل، برنامه‌های کاربردی ابری، برنامه‌های گرافیکی فشرده، پروژه‌های رندر، یادگیری ماشین، میزبانی ماشین‌های مجازی، میزبان خوشه‌های بزرگی از داده‌ها و… مورد استفاده قرار گیرند. بطوریکه شرکت‌های فعال در زمینه توسعه نرم‌افزارهای کلان تجاری و ارائه‌دهندگان خدمات ابری را باید از مشتریان اصلی این سرورها توصیف کنیم.

 

مزیت ها و قابلیت های سرور G11 HPE

سرورهای نسل یازدهم پرولیانت اچ پی امن ترین زیرساخت محاسباتی در مقیاس صنعتی را ارائه می‌کنند و مجهز به CPU مقیاس پذیر نسل چهارم Intel Xeon و حافظه‌های DDR5 هستند. بهره‌مندی از اسلات‌های PCIe نسل 5 پهنای باند بالایی در ارتباط با عملیات ورودی و خروجی در اختیارتان میگذارد. همچنین برنامه مدیریتی iLO6 قابلیتهای جدیدی دارد که به کمک مدیران شبکه آمده و سرور G11 را به امن ترین سرور جهان بدل کرده است.

قابلیت ارتقای عالی در نسل یازدهم سرورهای اچ پی باعث شده تا مقیاس‌پذیری آنها بسیار بالا باشد و هیچ‌گونه نگرانی بابت گسترش سازمان و افزایش مشتریان خود نداشته باشید.

  • قابلیت های عملکردی و کاربردی نسل جدید سرور HPE G11

  • عملکرد: تا 2 برابر افزایش در عملکرد پردازشی
  • کارایی: تا 30 درصد افزایش در کارایی انرژی
  • قابلیت ارتقا: ارتقای چشمگیر در مقیاس پذیری و انعطاف پذیری
  • امنیت: ارتقای چشمگیر امنیت سایبری و پایداری سیستم

 

  • قابلیت های فنی نسل جدید سرور HPE G11

  • مجهز به پردازنده‌های مقیاس پذیر نسل چهارم Intel Xeon با فناوری نسل بعدی با پشتیبانی از حداکثر 60 هسته با 350 وات
  • پشتیبانی از حداکثر 8 ترابایت حافظه DDR5 با 16 کانال DIMM در هر CPU که باعث افزایش کارایی، انرژی مورد نیاز کمتر و پشتیبانی از حافظه با پهنای باند بالا (HBM) می‌شود
  • پشتیبانی از PCIe Gen5 با امکان بهبود پهنای باند، نرخ انتقال داده پیشرفته و سرعت شبکه بالاتر
  • مجهز به نرم‌افزار مدیریت سرور نسخه جدید HPE Integrated Lights-Out 6 (iLO 6) با امکان پیکربندی ایمن، نظارت و بروزرسانی یکپارچه از راه دور
  • پشتیبانی از گزینه های بوت RAID M.2 با قابلیت Hot-plug و دسترسی بالا
  • پشتیبانی از حداکثر 8 واحد پردازش گرافیکی عریض (SW) یا 3 واحد پردازش گرافیکی دوگانه (DW) برای سرعت بخشیدن به بارهای گرافیکی شدید
  • پشتیبانی از پردازنده‌ نسل چهار AMD EPYC
  • استفاده از کنترلر ذخیره‌سازی VROC اینتل
  • امکان بهره مندی از فضای ذخیره‌سازی جانبی
  • دارای چندین کارت رابط شبکه (NIC) و پشتیبانی از پروتکل‌های شبکه مختلف از جمله اترنت گیگابیتی، اترنت 10 گیگابیتی و اینفینی باند
  • دارای کنترلرهای ذخیره‌سازی پیشرفته مانند: (کنترلر  Essential RAID/ کنترلر HPE Smart Array E208e-p SR Gen10 / کنترلر HPE MR416i-p Gen11)
  • امکان بهره مندی از دستگاه بوت درایو NS204i-u که یک دستگاه بوت hot plug OS با نصب جهانی بوده و شامل دو عدد 480 GB M.2 NVMe SSD است.

 

آشنایی با انواع مدلهای سرور HPE G11

تنوع مدل‌های نسل 11 بسیار بالاست و HPE برای نیازهای مختلف، سرورهای متناسبی ارائه کرده است که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:

سرورهای رکمونت تک یونیت 1U :

  • HPE ProLiant DL320 Gen11
  • HPE ProLiant DL325 Gen11
  • HPE ProLiant DL360 Gen11
  • HPE ProLiant DL365 Gen11

سرورهای رکمونت دو یونیت 2U :

  • HPE ProLiant DL345 Gen11
  • HPE ProLiant DL380 Gen11
  • HPE ProLiant DL380a Gen11
  • HPE ProLiant DL385 Gen11

سرورهای ایستاده یا تاور Tower :

  • HPE ProLiant ML110 Gen11
  • HPE ProLiant ML350 Gen11

 

از این میان به بررسی قابلیت‌ها و کاربردهای سه مدل از محبوب‌ترین مدلهای سرور G11 و کاربردهای هریک می‌پردازیم.

 

مقایسه سرور DL320 G11 و سرور DL360 G11 و DL380 G11

  1. سرور HPE ProLiant DL320 Gen11

سرور DL320 G11 با فرم فاکتور U1 (تک یونیتی) بصورت تک CPU عرضه می‌شود. این مدل برای نوسازی و ارتقای سرور به نسل بعدی طراحی شده است؛ درحالیکه طراحی استاندارد صنعتی با مقیاس انعطاف‌پذیر برای گرافیک و ذخیره‌سازی پیشرفته را حفظ می‌کند.

این سرور برای بارهای کاری دسکتاپ مجازی (VDI)، پخش ویدیو و تجزیه و تحلیل ایده‌آل است. و در عین حال به لطف طراحی تک CPU خود، قیمت مقرون بصرفه‌ای را دارد.

  1. سرور HPE ProLiant DL360 Gen11

مدل DL360 G11 یک سرور بهینه‌سازی شده با تراکم ایده‌آل برای زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و بارهای کاری فوق همگرا است. این یک سرور دو سوکتی با فرم فاکتور اصلی 1U (تک یونیتی) است که می‌تواند برای ماشین‌های مجازی، کانتینرها یا Bare Metal برای بارهای کاری پر حجم مانند CAD و VDI مختلف استفاده شود.

سرور DL360 G11 علاوه بر CPU اضافی در مقایسه با DL320، انعطاف بیشتری در ذخیره‌سازی و پیکربندی I/O دارد. این مدل علاوه بر هارد دیسک استاندارد 2.5 اینچی در جلو، دارای چند EDSFF و یک گزینه E3.S 20 و یک E3.S 2T با 10 جایگاه در صفحه پشتی است.

این مدل از سرورهای G11 از طریق PCIe و یک اسلات OCP دوم، امکان گسترش بیشتری دارند و از حافظه بسیار بزرگتری پشتیبانی می‌کنند.

  1. سرور HPE ProLiant DL380 Gen11

سرور DL380 G11 یک راهکار 2 یونیت و دو سوکتی 2U/2P ارائه می کند و قابلیت افزودن تا 2 پردازنده مقیاس پذیر اینتل را دارا است. DL380 با پردازنده‌های اینتل زئون نسل چهارم با ارائه حداکثر 60 هسته و پردازندهای اینتل زئون نسل پنجم با ارائه حداکثر 64 هسته قابل کانفیگ می‌باشد.

همچنین DL380 G11 از 32 اسلات برخوردار است، در نتیجه هر پردازنده قادر به پشتیبانی از 16 عدد اسلات رم از نسل DDR5 و از نوع RDIMM می باشد. حداکثر ظرفیت پشتیبانی شده برای حافظه های رم 8 ترابایت (برابر با فرکانس 4800 مگاهرتز) است. برای دسترسی به عملکرد بیشتر، هر پردازنده از 16 اسلات DIMM و هر کانال دارای 2 اسلات در این سرور می باشد. برای بهره گیری از 32 اسلات DIMM نیاز به نصب 2 پردازنده است.

این سرور شاسی 8SFF را ارائه کرده که توانایی ارتقا تا 16SFF و 24SFF را داشته که در مجموع قابلیت نصب 30 عدد هارد SFF با ظرفیت 72 ترابایت را دارد. سرورهای ۲.۵ اینچی قادر به پشتیبانی از حداکثر ۲۶ عدد هارد دیسک و اس اس دی SFF، و سرورهای ۳.۵ اینچی قادر به پشتیبانی از ۱۲ عدد اس اس دی و هارد دیسک LFF خواهند بود.

 

کلام آخر

سرورهای HPE G11 با هدف انجام محاسبات پیچیده، پردازش کلان داده‌ها و آموزش سریع‌تر مدل‌های هوشمند به بازار عرضه شده‌اند. مدل‌های مختلف نسل یازدهم سرور HP در مقایسه با نسل دهم در زمینه پشتیبانی از سخت‌افزارها پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند، سرورهایی که دسترس پذیری و مقیاس پذیری در ارتباط با مولفه‌های سخت‌افزاری را به بهترین شکل در اختیار کاربران قرار می دهند.

انتخاب نسل مناسب سرور، به نیازها و بودجه شما بستگی دارد. اگر بدنبال جدیدترین و پیشرفته‌ترین فناوری‌ها هستید و بودجه کافی دارید، سرور HPE G11 بهترین انتخاب است. اما اگر بدنبال راه‌حل مقرون بصرفه هستید و نیازهای شما با تکنولوژی‌های قدیمی‌تر برآورده می‌شود، سرور HPE G10 یا HPE G9 می‌تواند گزینه بهتری محسوب شود.

قبل از خرید سرور HP ، حتماً با متخصصان IT مشورت کنید تا بهترین انتخاب را با توجه به نیازها و بودجه خود داشته باشید. در نظر داشته باشید قیمت سرورهای HPE G11 با توجه به مدل و مشخصات فنی آن ها متفاوت است. جهت استعلام قیمت (دریافت پیش فاکتور) و مشاوره رایگان با کارشناسان برسا تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *