تفاوت روتر و فایروال

8 تفاوت روتر و فایروال سخت افزاری

برای درک تفاوت روتر و فایروال سخت افزاری بهتر است ابتدا با نحوه کارکرد هریک و کاربرد آنها در شبکه آشنا شوید. درحالیکه هر دو عملکردی حیاتی را در امنیت شبکه دارند اما نقش‌ها و قابلیت‌های آنها متفاوت است.

روتر Router چیست؟

روتر یا همان مسیریاب دستگاهی است که دو یا چند زیرشبکه را به هم متصل میکند.

روتر این دو وظیفه اصلی را انجام میدهد:

  • مدیریت ترافیک بین این شبکه‌ها با ارسال بسته‌های داده به آدرس‌های IP موردنظر آنها
  • به چندین دستگاه اجازه می دهد از یک اتصال اینترنتی استفاده کنند

در واقع روتر برای کمک به هدایت ترافیک از مبدا به مقصد استفاده میشود و عمدتاً ترافیک را در لایه 3 شبکه مدل OSI هدایت می‌کنند، اگرچه در لایه 1 (Physical) و لایه 2 (Data Link) نیز کار می‌کنند.

انواع مختلفی از روترها وجود دارد، اما بیشتر روترها داده‌ها را بین LAN (شبکه های محلی) و WAN (شبکه‌های گسترده) منتقل می‌کنند. LAN مجموعه‌ای از دستگاه‌های متصل به یک منطقه جغرافیایی خاص است. یک شبکه LAN معمولاً به یک روتر نیاز دارد.

در مقابل، WAN یک شبکه بزرگ است که در یک منطقه جغرافیایی وسیع گسترده شده است. بعنوان مثال، سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگی که در چندین مکان در سراسر کشور فعالیت می‌کنند، به شبکه‌های محلی جداگانه برای هر مکان نیاز دارند، که سپس به شبکه‌های محلی دیگر متصل می‌شوند تا یک WAN تشکیل دهند. از آنجا که یک WAN در یک منطقه بزرگ توزیع شده است، اغلب به چندین روتر و سوئیچ نیاز دارد.

 

نکته: تفاوت سوئیچ و روتر چیست؟ یک سوئیچ شبکه بسته‌های داده را بین گروه‌هایی از دستگاه‌ها در همان شبکه ارسال می‌کند، در حالیکه یک روتر داده‌ها را بین شبکه‌های مختلف ارسال می‌کند.

 

روتر سیسکو 4451

روتر سیسکو مدل 4451

روتر چگونه کار می‌کند؟

یک روتر را بعنوان یک کنترل کننده ترافیک هوایی و بسته‌های داده را بعنوان هواپیماهایی که به سمت فرودگاه‌ها (یا شبکه‌های مختلف) حرکت می‌کنند، در نظر بگیرید. همانطور که هر هواپیما دارای یک مقصد منحصربفرد است و یک مسیر منحصربفرد را دنبال می‌کند، هر بسته نیز باید به بهترین نحو ممکن به مقصد خود هدایت شود. همانطور که یک کنترل کننده ترافیک هوایی اطمینان می‌دهد که هواپیماها بدون گم شدن یا ایجاد اختلال بزرگ در طول مسیر به مقصد میرسند، یک روتر به هدایت بسته‌های داده به آدرس IP مقصدشان کمک می‌کند.

برای هدایت موثر بسته‌ها، Router از یک جدول مسیریابی داخلی استفاده می‌کند (لیستی از مسیرها به مقصدهای مختلف شبکه). روتر عنوان هر بسته را می‌خواند تا مشخص کند به کجا میرود، سپس با جدول مسیریابی مشورت میکند تا کارآمدترین مسیر را برای رسیدن به آن مقصد مشخص کند. سپس بسته را به شبکه بعدی در مسیر ارسال میکند.

فایروال Firewall چیست؟

فایروال راه‌حلی است که مرزهای شبکه را تعریف و محافظت می‌کند. فایروال‌ها در لبه شبکه مستقر می‌شوند (جایی که شبکه‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند) و تمام ترافیک برای بازرسی و فیلتر کردن از طریق فایروال جریان می‌یابد.

فایروال‌ها براساس قوانینی که برای Firewall از پیش تعریف شده کار می‌کنند. قوانین تعریف شده برای عنوان بسته و محتویات آنها، جهت تعیین اینکه آیا باید اجازه ورود یا خروج از شبکه را داشته باشد یا خیر؟ بعنوان مثال، یک فایروال ممکن است بگونه‌ای پیکربندی شود که ترافیک محدوده IP خاص را مسدود کند، اتصالات شبکه ورودی را محدود کند، یا از ورود یا خروج پروتکل‌های شبکه خاص به شبکه شرکتی جلوگیری کند.

فایروال‌ها برای برنامه امنیت سایبری سازمان مهم هستند. زیرا می‌توانند تهدیدات ورودی و داده‌های خروجی را مسدود کنند. فایروال‌ها اشکال مختلفی دارند، از جمله فایروال‌های Stateful یا حالت‌مند که تصمیمات را صرفاً بر اساس آدرس IP و پورت در عنوان بسته‌ها می‌گیرند. فایروال‌های نسل بعدی (NGFW) که دارای عملکردهای اضافی هستند مانند سیستم جلوگیری از نفوذ (IPS) که می‌تواند محتوای مخرب را در بدنه یک بسته شبکه شناسایی کند.

یکی معروفترین فایروال‌های سخت افزاری در جهان برند فورتی نت Fortinet است که عملکرد امنیتی بی نظیری با استفاده از هوش مصنوعی را برای انواع سازمانهای کوچک تا بزرگ ارائه می‌دهد.

انواع فایروال Fortinet

انواع فایروال سخت افزاری Fortinet

تفاوت بین روتر و فایروال

فایروال ارتباط خیلی نزدیکی با روتر در شبکه دارد به این معنی که بسته‌های اطلاعاتی که توسط روتری که در شبکه بیرونی یا اینترنت به داخل شبکه خصوصی ما وارد میشود؛ ابتدا توسط فایروال بازرسی شده و سپس به داخل شبکه ما را راه پیدا میکند. فایروال‌ها و روترها هر دو جزء ضروری زیرساخت شبکه یک سازمان هستند. با این حال، آنها سیستم‌های مختلف با عملکردهای بسیار متفاوت هستند.

Router ابزاری برای شبکه سازی است. روتر هیچ قابلیت امنیتی ندارد و صرفاً برای کمک به یک بسته شبکه از نقطه A به نقطه B است. از سوی دیگر فایروال ها برای کمک به محافظت از سازمان در برابر تهدیدات سایبری طراحی شده اند. تمام ترافیکی که از طریق یک Firewall جریان دارد، براساس قوانین از پیش تعریف شده بررسی و ارزیابی میشود. بر اساس این قوانین، فایروال تصمیم می‌گیرد که یا به بسته اجازه دهد تا به مقصد خود ادامه دهد یا اتصال را مسدود کند.

  1. روتر ترافیک داده را بین شبکه‌ها هدایت میکند، درحالیکه فایروال با نظارت و کنترل ترافیک ورودی و خروجی از شبکه ها محافظت میکند.
  2. روتر از جداول مسیریابی برای تعیین بهترین مسیر برای بسته‌های داده استفاده میکند، در حالیکه فایروال از قوانین از پیش تعریف شده برای اجازه یا رد ترافیک استفاده میکند.
  3. فایروال با بررسی بسته‌های داده برای تهدیدات احتمالی بر امنیت تمرکز میکند، در حالیکه روتر انتقال کارآمد داده بین شبکه‌ها را در اولویت قرار میدهد.
  4. روتر برای ارسال بسته‌ها به مقصد در نظر گرفته شده از طرف دیگر، فایروال میتواند داده‌های دریافتی از یک شبکه عمومی را به یک شبکه خصوصی یا بالعکس بر اساس IP، نام دامنه و اطلاعات فرستنده محدود کند.
  5. هیچ شرطی برای اشتراک گذاری شبکه در فایروال وجود ندارد. در مقابل، روتر اشتراک اینترنت را بین شبکه‌ها فراهم میکند.
  6. فایروال از رمزگذاری استفاده میکند در حالیکه روتر اینگونه نیست.
  7. فایروال میتواند در داخل یک روتر وجود داشته باشد، یا همچنین میتواند یک دستگاه مستقل باشد. اما، یک روتر هرگز نمیتواند در یک فایروال وجود داشته باشد.
  8. روترها حداقل باید به دو شبکه متصل شوند ولی فایروال به مثابه یک کامپیوتر اختصاصی تقریبا جدا از شبکه داخلی فعالیت میکند تا مانع از رسیدن درخواست‌های غیرمجاز ورودی برای رسیدن به شبکه داخلی ما میشوند.

 

آیا باید فایروال از روتر جدا باشد؟

در بالا به این موضوع اشاره کردیم که فایروال میتواند در داخل یک روتر وجود داشته باشد. درست است بسیاری از روترها دارای قابلیت فایروال داخلی نیز هستند. مثلا دستگاه سیسکو ASA 5580 یک فایروال مسیریابی است. در واقع هر دو دستگاه با هم ترکیب شده‌اند.

شاید برخی از مدیران شبکه برای راحتی خود بخواهند از دستگاه‌هایی استفاده کنند که با ترکیب روتر و فایروال عمل میکنند. اگر شبکه کوچکی دارید، داشتن دستگاه‌های کمتر برای مدیریت میتواند گزینه خوبی باشد یا بهتر است بگوییم، راحت‌تر است.

اما اگر نگرانی شما این است که آیا فایروال داخلی ظرفیت رسیدگی به نیازهای شما را دارد یا خیر؟ بهتر است با یک کارشناس شبکه مشورت کنید. اما بدانید روتر/فایروال ترکیبی بخوبی دستگاه‌های مجزا کار نمی‌کند. یک قانون وجود دارد: تجهیزات برای چیزی که برای آن طراحی شده‌اند؛ تخصص دارند.

روتر فایروال ترکیبی سیسکو ASA 5580

روتر فایروال ترکیبی سیسکو ASA 5580

این دو نکته را درنظر داشته باشید:
  • عملکرد: فایروال ها بدلیل ویژگی‌های امنیتی مانند بازرسی عمیق بسته‌ها، رمزگذاری VPN و موارد دیگر، اغلب دارای پردازش اضافی بوده که به حافظه و قدرت پردازشی بیشتری نیاز دارند. در مقیاس بالا (+100G)، فایروال ها اغلب بر روی همان سخت افزاری تعبیه میشوند که روترها ساخته می شوند، اما با قدرت پردازش بسیار بالاتر و البته قابلیت های بسیار بیشتر. این ممکن است بر عملکرد مسیریابی آنها تأثیر بگذارد، به خصوص اگر حجم بالایی از ترافیک را مدیریت میکنید.
  • مقیاس پذیری: با رشد شبکه شما، ممکن است پیچیدگی مسیریابی افزایش یابد. روترهای اختصاصی اغلب ویژگی‌های مقیاس‌پذیری بهتری دارند و می‌توانند شبکه‌های بزرگ‌تر را کارآمدتر مدیریت کنند. همچنین، برخی از صنایع یا شبکه‌های خاص ممکن است به روترهای تخصصی نیاز داشته باشند تا برخی الزامات مقرراتی یا انطباقی را برآورده کنند.

بهترین راه برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه به کدامیک نیاز دارید؛ بررسی ویژگی‌های اساسی، هزینه، مصرف انرژی، توان عملیاتی و نوع کاربری شماست. توجه داشته باشید که شبکه‌های بزرگ و پیچیده بدون استفاده از روتر و فایروال جداگانه دوام نخواهند آورد.

 

کلام آخر

روتر یک وسیله ارتباطی برای اتصال دو شبکه یا بیشتر از آن است. فایروال سخت افزاری یک دستگاه امنیتی برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به شبکه است. اگر شبکه کوچکی دارید میتوانید از دستگاه‌های روتر/فایروال ترکیبی استفاده کنید. اما اگر سازمانی متوسط تا بزرگ دارای سرورها و شبکه‌های داخلی و خارجی پیچیده هستید حتما از یک فایروال سخت افزاری و روتر جداگانه جهت افزایش امنیت شبکه خود بهره گیرید.

شرکت مهندسی کاوش پردازان برسا پیشگام در عرضه انواع فایروال سخت افزاری فورتی نت بوده و راه‌حل‌های امنیتی برای شبکه‌های سازمانی و پشتیبانی امنیتی را برای شرکتها فراهم می‌کند. همانطور که میدانید هر دستگاه ویژگی‌های خاص خود را دارد. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع دستگاه‌های روتر و فایروال و یافتن اینکه کدام گزینه برای نیازهای سازمان شما مناسب است، با کارشناسان برسا تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *