کاربرد iLO در سرور Hp

کاربرد iLO در سرور HP

تکنولوژی iLO در سرور HP یکی از مشکلات رایج ادمین‌های شبکه را برطرف نموده است. مدیریت از راه دور سرورها از زمان بوت و روشن شدن سیستم تا زمان خاموش شدن همواره از معضلات مدیران IT است. برخی مدیران شبکه برای ریموت کردن سرورها از Remote Desktop در مایکروسافت یا VNC در لینوکس استفاده می‌کنند، اما در ماژول‌های Synergy و سرورهای پرولیانت اچ پی مانند سرورهای Blade، پورت فیزیکی iLO تعبیه شده است که امکان مدیریت از راه دور سرور را از لحظه بوت شدن سیستم فراهم می‌کند.

در این مطلب به بررسی کامل ویژگی و کاربردهای iLO در سرور HP می‌پردازیم.

iLO چیست؟

iLO یا Integrated Lights-Out یک پردازنده مدیریت سرور از راه دور است که بر روی مادربرد سرورهای HPE ProLiant و ماژول‌های محاسباتی Synergy تعبیه شده است. iLO نظارت و کنترل سرورها را از راه دور امکانپذیر می‌کند. مدیریت iLO ابزار قدرتمندی است که راه‌های متعددی را برای پیکربندی، بروزرسانی، نظارت و تعمیر سرورها از راه دور ارائه می‌دهد.

iLO اتصال فیزیکی یک پورت اترنت است که در اکثر سرورها و میکروسرورهای ProLiant از سری 300 و بالاتر یافت می‌شود. iLO روی سرورهای شرکت Hewlett Packard بدون هزینه یا مجوز اضافی از پیش پیکربندی شده است. جدیدترین نسخه این تکنولوژی، iLO 6 است که همزمان با عرضه سرورهای نسل 11 اچ پی به بازار، ارائه شد و قابلیت‌های بهتری نسبت به نسل قبلی یعنی iLO 5 دارد.

iLO دارای عملکردی مشابه با فناوری مدیریت چراغ خاموش (LOM) است که توسط سایر فروشندگان ارائه می‌شود، بعنوان مثال، پورت LOM Sun/Oracle، Dell DRAC، آداپتور نظارت از راه دور IBM و Cisco CIMC.

 

فعالسازی و راه‌اندازی اولیه iLO در سرور اچ پی

در حال حاضر، هنگامی که مشتری سروری را سفارش می‌دهد، سرور با رمز عبور پیش فرض iLO که یک رشته تصادفی است ارسال می‌شود. رشته تصادفی که رمز اولیه iLO است بر روی برچسب تنظیمات شبکه (Information Tag) پیش فرض iLO چاپ می‌شود. البته در نظر داشته باشید که بر اساس نسل سرورها کمپانی اچ پی این جایگاه را متفاوت ارائه کرده است، برای مثال بر روی سرورهای نسل 9 این Tag بر روی پنل اصلی سرور بصورت لیبل چسبیده شده است.

رمز عبور پیش فرض برای ورود اولیه استفاده می‌شود و زمانی که iLO به حالت پیش فرض بازنشانی شود بازیابی می‌گردد.

استفاده از رمز عبور تصادفی بهترین روش امنیتی است. با این حال، برخی از مشتریانی که تعداد زیادی از سرورها را در اختیار دارند، این موضوع را مانعی برای اتوماسیون می‌دانند.

مشتریانی که ترجیح می‌دهند سرورهای خود را با پسورد پیش‌فرض iLO مشخص یا رایج دریافت کنند، می‌توانند SKU P08040-B21 را همراه با سرورهای خود سفارش دهند. سفارش این SKU با سرور به کارخانه دستور می‌دهد تا رمز عبور را تصادفی نکند و یک رمز عبور مشترک تعریف شده HPE تنظیم کند. تمام مشتریانی که از این SKU استفاده می‌کنند، سیستم‌های خود را با رمز عبور یکسان دریافت خواهند کرد. سفارش‌های سروری که شامل SKU P08040-B21 نمی‌شوند، همچنان سرورهای خود را با رمزهای عبور تصادفی دریافت می‌کنند. این رمز عبور رایج در تگ تنظیمات شبکه پیش فرض iLO چاپ میشود و اگر iLO به حالت پیش فرض بازنشانی شود، رمز عبور پیش فرض خواهد بود. HPE به شدت توصیه میکند که این رمز عبور را بلافاصله پس از فرآیند ورود اولیه تغییر دهید.

مشتریانی که می‌خواهند رمز عبور پیش فرض سفارشی خود را انتخاب کنند باید از خدمات یکپارچه سازی HPE Factory Express استفاده کنند.

 

پورت iLO چیست؟

پورت iLO یک پورت شبکه است که می‌تواند بوسیله ROM-Based Setup Utility (RBSU) فعال شود. پورت iLO مجزا از سیستم‌عامل سرور، سرویس‌دهی می‌کند و از طریق Setup iLO می‌توانید تنظیمات مربوطه را انجام دهید. این پورت یک IP آدرس به خود می‌گیرد و می‌توانید از راه دور و از طریق شبکه به آن وصل شوید. حتی امکان دریافت آدرس از DHCP بصورت پیش‌فرض در این تکنولوژی فراهم شده است. برای تعریف IP استاتیک باید این ویژگی را OFF کنیم.

در قسمت پشت سرور یک پورت ورودی iLO موجود است که برای اتصال شبکه به iLO باید از کابل Rj-45 استفاده کنید. لازم بذکر است که در نسل 10 سرورهای HP یک پورت USB برای اتصال به ILO در قسمت جلوی سرور در نظر گرفته شده است. بعد از وصل کردن کابل، برای تنظیمات بیشتر و کانفیگ iLO باید به صفحه HP ProLiant POST بروید. به این صفحه از طریق روش های زیر دسترسی خواهید داشت.

پورت iLO در سرور اچ پی

روش‌های دسترسی به iLO و پیکربندی آن

امکان دسترسی به iLO از طرق مختلفی قابل انجام است که راه­‌های معمول آن در ذیل آمده است.

  • دسترسی بر پایه وب از طریق مرورگر
  • با استفاده از نرم‌افزار HPE Light-out Online Configuration Utility که به نرم‌افزار Stand-Alone Remote Console نیز معروف است
  • دسترسی از طریق RBSU با فشردن کلید F8 در زمان روشن بودن سرور اچ پی
  • با استفاده از محیط Intelligent Provisioning با فشردن کلید F10 در زمان بوت شدن سرور
  • با استفاده از محیط Post Screen و دسترسی به iLO configuration از طریق فشردن کلید F9 هنگام بوت شدن سرور

 

توجه داشت باشید که iLO عملکرد جداگانه‌ای نسبت به سیستم عامل سرور داشته و بدون نیاز آن نیز مدیران شبکه می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

 

کاربرد iLO در سرور HP

با استفاده از ابزار مدیریت iLO کاربران میتوانند تغییرات زیر را بصورت از راه دور (Remote) اعمال کنند.

  • روشن و خاموش و ری استارت کردن سرور
  • مشاهده و مانیتورینگ سرور بدون در نظر گرفتن وضعیت سیستم عامل
  • اندازه ­گیری میزان استفاده توان مصرفی و برق سرور و کنترل حرارتی جهت افزایش بهره وری
  • دسترسی به لاگ های سرور، بایوس، فهرست تغییرات و رویدادها
  • نصب و راه اندازی برنامه­‌‌های تکمیلی
  • اعمال Patchها و بروزرسانی firmware
  • بروزرسانی ویروس­‌‌های بحرانی از طریق پوشه ­ها و رسانه­‌‌های مجازی
  • ایجاد Virtual Media و Virtual Folde
  • بررسی وضعیت فعالیت رم سرور، کارت NIC، پردازنده سرور و …
  • امکان نصب سیستم عامل
  • امکان استفاده از درایوهای نوری یا Floppy سخت افزاری کامپیوتر کاربر بعنوان درایورهای سرور هنگام مدیریت
  • مدیریت از راه دور سرور یا Remote Control Console در شرایطی برابر با زمانی که با موس، کیبورد و مانیتور در حال کار با سرور هستید
  • امکان دسترسی به صفحه گرافیکی سرور توسط چندین کاربر

 

نسخه‌های iLO در سرور Hp

نسل‌های مختلف سرورهای ProLiant نسخه‌های مختلفی از iLO را پشتیبانی میکنند که در جدول زیر مشاهده میکنید.

Latest FirmwareServersName
1.96 released 30 April 2014ProLiant G2, G3, G4, and G6 (model numbers under 300)iLO
2.33 released 30 March 2018ProLiant G4, G5, and G6 (model numbers 300 and higher)iLO 2
1.94 released 17 December 2020ProLiant G7iLO 3
2.82 released 2 March 2023ProLiant Gen8 and Gen9iLO 4
3.03 released 27 March 2024ProLiant Gen10 and Gen10 PlusiLO 5
1.58 released 27  March 2024ProLiant Gen11iLO 6

 

بررسی قابلیت‌های HPE iLO 6 در سرورهای G11

اچ پی مدعی است امنیت در سرورهای نسل 11 در بالاترین سطح قرار دارد و این امنیت بسیار بالا از ویژگی‌هایی است که در iLO ASIC فراهم شده‌است. سرورهای نسل 11 اچ پی کاملا از سیستم‌عامل جدا و ایزوله هستند. پس اگر سیستم عامل هم دچار حمله هکرها شود، امکان نفوذ هکرها به فریمور وجود ندارد. همانطور که در جدول بالا نیز اشاره شد بر روی سرورهای Gen11 شرکت HPE از iLO 6 استفاده می‌کند. در واقع این نسل از iLO ها همراه با این سرورهای جدید معرفی شد و سبب شد این نسل از سرورها از امن ترین سرورهای موجود در دنیا باشند.

 iLO ASIC بر روی سرورهای HPE G11 در واقع قلب تپنده این سرورها است و تمامی مراحل بوت شدن سرور بوسیله این ASIC انجام میشود. در این نسخه مدیریت از راه دور سرور بصورت Agentless انجام می شود بدین معنی که الزاما روی سرور نیاز به سیستم عامل و پروتکلی مانند SNMP وجود ندارد.

فناوری HPE iLO 6 عملیات سرور را ساده و خودکار می‌کند و کارهای رایج در طول چرخه عمر سرور، از استقرار اولیه تا مدیریت مداوم و هشدار سرویس، همه خودکار می‌شود. به این ترتیب عملکردها سریع‌تر اجرا می‌شوند، سرورها سریع‌تر در دسترس قرار می‌گیرند و با نظارت مداوم بر سلامت سرور، زمان حل مشکلات بطور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

برخی ویژگی های منحصربفرد نسخه iLO 6

  •  تکنولوژی iLO 6 با رویکرد امنیتی اساسی (Fundamental) نرم‌افزار iLO، مهندسی شده است.
  • با تمرکز بر سازش‌ناپذیری (Uncompromising) از طریق پیشرفت‌های امنیتی مداوم در برابر تهدیدات پیچیده‌تر دفاع می‌کند.
  •  بر اساس ویژگی حفاظتی (Protected) از زیرساخت‌ها، حجم کاری و داده‌ها در برابر تهدیدات امنیتی سخت‌افزار و ریسک های ایجادشده توسط نرم‌افزارهای Third Party یا شخص ثالث محافظت می‌کند.
  • ایجاد امنیت با فراهم‌شدن مکانیزم احراز هویت توسط SPDM. در این فرایند با استفاده از عناصر مختلف و متد‌های رمزنگاری اثبات‌شده از روند احراز هویت محافظت می‌شود.
  • کاهش اختلال در بروزرسانی فریمور با افزایش برخی قابلیت‌ها توسط PLDM. با این افزایش HPE iLO اکنون می‌تواند فریمور دستگاه‌های پایین رده (downstream) را نیز به‌روزرسانی کند.

 

از طرف دیگر HPE iLO 6  اساس و پایه پلتفرم HPE GreenLack Compute Ops Management است که عملیات یکپارچه را بعنوان سرویس از لبه به ابر ارائه می‌دهد.

 

کلام آخر

با وجود HPE iLO دیگر به حضور فیزیکی در دیتاسنتر یا محل سرور نیازی نیست و از راه دور و با استفاده از رابط کاربری مرورگر وب، به راحتی می‌توانید به منوها و تمامی موارد موردنیاز خود دسترسی داشته باشید. نرم‌افزار مدیریتی HPE iLO 6 در سرورهای HPE ProLiant G11 باعث پیکربندی، مانیتور و بروزرسانی امن سرور شما از راه دور می‌شود.

چنانچه تمایل به خرید سرور HP و تجهیزات جانبی آن دارید با شرکت کاوش پردازان برسا بعنوان وارد‌کننده معتبر سرورهای HPE از کمپانی سازنده در ارتباط باشید. متخصصین ما در این مجموعه آماده ارائه بهترین خدمات به شما عزیزان هستند.

2 پاسخ
    • barsa
      barsa گفته:

      سلام دوست عزیز
      راهنمای نصب و راه اندازی انواع نسخه های iLO در سرور اچ پی بصورت فایل PDF به ایمیلتان ارسال شد.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *