مقایسه سرور G9 و G10 Hp

مقایسه سرور G9 و HP G10

بدلیل تکرار بسیار این سوال خریداران سرور اچ پی از کارشناسان برسا که بالاخره سرور G9 بخریم یا G10؟ در این مطلب به مقایسه سرور G9 و Hp G10 (سرورهای نسل نهم و نسل دهم) بصورت کاملا تخصصی پرداخته‌ایم و المان‌هایی جهت انتخاب و خرید بهتر سرور HP مناسب کسب و کارتان و تجهیزات جانبی آن ذکر کرده‌ایم.

بسیاری از کاربرانی که به هر دلیلی قصد خرید سرور دارند پس از اینکه به این نتیجه رسیدند که سرور موردنیاز آنها می‌تواند سرور قدرتمند HPE باشد، در انتخاب بین نسل‌های مختلف و همچنین تجهیزات انتخابی آنها سردرگم می‌شوند و بقولی حیران از اینکه کدام نسل سرور اچ پی برای چه کاربری میتواند مناسب باشد؟ نهایتا انتخاب درستی نمی‌کنند. در حال حاضر خصوصا انتخاب بین دو نسل محبوب G9 و G10 بسیار سوال برانگیز است.

این انتخاب نادرست گاهی منجر به هزینه‌های حدود 6 برابر یا حتی بیشتر می‌شود. در این مقاله ابتدا به تفصیل توضیح می‌دهیم که بهترین سرور Hp نسبت به کسب و کارتان را چگونه انتخاب کنید؟ و سپس به مقایسه سرور G9 و G10 اچ پی از لحاظ سخت افزاری و ظاهری می‌پردازیم.

 

انتخاب نسل سرور Hp متناسب با کسب و کارتان

امروزه اکثر شرکت‌ها و موسسه هایی که به اندازه داشتن یک سرور حسابداری پیشرفت شغلی حاصل می‌کنند از طرف شرکت‌های ارائه دهنده این نرم افزارها مجاب به خرید یک سرور برای اجرای سریعتر و کامل‌تر نرم‌افزار موردنیاز می‌شوند. لازم بذکر است این نیاز پس از راه‌اندازی سایت شرکت‌ها و اتوماسیون‌های اداری، نرم افزارهای مدیریت انبار و CRM، و سیستم‌های نظارتی و امنیتی و همچنین سرورهای ارتباط از راه دور، تلفن هوشمند تحت شبکه یا به بیانی دیگر VOIP، و یا حتی داشتن درایو اشتراکی و بک آپ گرفتن از انواع نرم‌افزارها و سیستم ها، هر روز بیشتر و بیشتر شده تا به اینجا رسیده که امروزه غالبا شرکت‌ها نیازمند داشتن سروری برای انجام امور فوق یا بخشی از آن هستند.

حال که این مورد را متوجه شدید برای نتیجه‌گیری سریعتر توسط شما لازم است بدانید کدام نسل از چه نوع دیسک با چه سرعت و نرخ IOPS پشتیبانی می‌کند. به هر ترتیب برای تهیه سروری که نه هزینه زیادی برایتان داشته باشد و نه دچار کمبود منابع شوید، بهتر است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

 

برای انتخاب نسل مناسب ابتدا قطعات سرور را انتخاب کنید

اگر نرم‌افزار خاصی دارید و برای راه‌اندازی آن نیاز به سرور دارید مهمترین موردی که باید بدانید میزان دقیق IOPS آن می‌باشد که این المان را تنها از تولید کننده نرم افزار میتوان دریافت کرد.

IOPS (input/output operations per second) یا همان میزان Read و Write دیتا هنگام کاربری و استفاده از نرم‌افزار موردنظر می‌باشد. این عدد در انتخاب نوع دیسک سرور راهنمای شماست و به این ترتیب اولین تکه از پازل شما در انتخاب بهترین و مناسب ترین سرور HP به درستی انجام میشود.

مرحله بعدی انتخاب سایر قطعات سرور متناسب با دیسک انتخابی شماست که البته این را بدانید که با همین یک المان نمی‌توان به کانفیگ مناسب رسید، در ادامه به وضوح شرح خواهیم داد موارد موثر بعدی چیست و چطور باید بررسی شود.

در انتخاب سرور مناسب به جایی رسیدیم که پس از آگاهی به میزان IOPS مورد استفاده در سرور دیسک مناسب انتخاب می‌شود، پس از انتخاب دیسک و نوع آن به انتخاب رم متناسب با مصرف دیسک و در نهایت پردازنده متناسب با رم و پهنای باند ارتباطی آن با CPU را انتخاب می‌کنیم. در اینجا جای انتخاب داریم که با توجه به میزان پردازش مورد نیاز تعداد و ظرفیت RAM و CPU را انتخاب کنیم و در نهایت با توجه به اهمیت دیتای مورد استفاده از نوع Raid مناسب استفاده کنیم. بدیهی است که نوع رید و نوع Raid controller استفاده شده در سرور تعداد دیسک را مشخص می‌کند.

حجم دیتا و تعداد کاربر شما نوع ارتباط شبکه را تعیین می‌کند و همچنین با توجه به تعداد دیسک موردنیاز می‌توانید از مدل‌های DL360 استفاده کنید تا هم در مصرف انرژی و هم در فضای اشغالی در رک برای قرار گرفتن سرور نهایت صرفه‌جویی را بکار گرفته باشید. مدل‌های سری DL360 همچنین از خنک کنندگی بیشتری نسبت به سری DL380 برخوردارند.

سرور DL380 G9 SFF

مقایسه سرورهای G9 و G10 HP (نسل نهم و نسل دهم سرور اچ پی)

کاربران برای انتخاب بهترین پرفورمنس ابتدا باید نسل متناسب با کاربری خود را انتخاب نمایند.

1- مقایسه نسل‌های سرور اچ پی از منظر تاریخ تولید

در حال حاضر نسل 8 و نسل 9 سرورهای اچ پی ای یا همان HPE G8 و HPE G9 از خط تولید کمپانی HPE خارج شده و هرآنچه از این نسل‌ها در بازار یافت می‌شود بصورت Stock یا Refer bushed یا همان Used بوده و تنها از نسل 10 یا HPE G10 به بعد بصورت آکبند و پلمپ وجود دارد. 

2- مقایسه سخت افزاری سرورهای G9 و G10 اچ پی

سرور HPE ProLiant G10 در رده سرورهای رکمونت بوده که پرفروش ترین مدل سرور برند HPE است. بازدهی بسیار بالا در کنار ارتقاپذیری سخت افزاری، این سرور را برای هر کسب و کاری مناسب کرده است.

پشتیبانی سخت افزاری و امکانات سرور HP G10

  • در نسل دهم شاهد تغییرات بزرگی برای پشتیبانی از پردازش ابری هستیم. در واقع از نسل دهم سرورهای HPE بود که پردازنده‌های Intel Xeon Scalable روی این سرورها معرفی شد و توان پردازشی بسیار بالا به همراه تعداد هسته و ریشه بیشتر نسبت به نسل قبل را به آنها داد.
  • همینطور استفاده بهینه از دیسک های NVMe در این مدل سرور، سرعت پردازش و انتقال داده‌ها را دو چندان کرده است. امروزه استفاده از این نوع دیسک ها مخصوصا نوع M2 آن برای کسب و کارهایی همچون هاستینگ وب بسیار کارایی داشته و همه را بسوی این نوع دیسک سوق می‌دهد.
  • پشتیبانی از تعداد بیشتر اسلات RAM و به نسبت پردازنده انتخابی حجم RAM بیشتر تا حدود 3TB این دستگاه را منحصر به فرد می کند.
  • قابلیت RAID در دیسک ها بسیار پر سرعت تر و با Cash بالاتری نسبت به نسل قبلی انجام شده و پشتیبانی از حافظه MicroSD به جای USB در داخل سرور امکانات ویژه ای در اختیار مهندسین جهت نصب OS مورد نظر قرار می دهد.

بدلیل انعطاف پذیری بالای سخت افزاری G10 انتخاب سخت افزار مناسب برای کسب و کار شما، می‌تواند چالش برانگیز باشد. در نهایت به این نکته بسنده می‌کنیم که HPE G10 در دو نوع DL380  و DL360 با پردازنده محبوب INTEL کاربری بیش از 90 درصدی داشته و پرداختن بقیه مدل‌های نسل دهم HPE از حوصله این مقاله خارج است.

پشتیبانی سخت افزاری و امکانات سرور HP G9

سرور HPE ProLiant G9 نسل نهم این سرور محبوب و پرفروش بوده که همانند تمام نسل‌های معرفی شده این مدل سرور، تغییراتی مهم در پشتیبانی از سخت افزار ایجاد شده است.

  • در سرور G9 سری پردازنده‌های Intel Xeon E5 نسخه 3 و 4 پشتیبانی می‌شود که هر CPU براساس مدل خود از 4 تا 22 هسته پردازشی را تحویل کاربران می‌دهد. اگر از دو عدد پردازنده استفاده شود، این ارقام دو برابر می‌شود.
  • چیپست مدیریت که دارای رابط کاربری آسان برای مدیر سرور است، iLO 4 نام دارد که در هر نسل، بهینه تر شده است.
  • سرور G9 دارای 24 اسلات رم با نهایت فرکانس باس 2400MHz است که روی سه کانال تبادل، با هر پردازنده در ارتباط است. تبادل اطلاعات پردازنده و رم بر پایه Advanced ECC است که درصد خطا را بشدت پایین می‌آورد.
  • در نظر داشته باشید در این نسل، حافظه‌های پر سرعت NVMe پشتیبانی می‌شود.

HPE DL380 G10

3- مقایسه شاسی یا پلتفرم سرورهای G9 و G10 اچ پی

اگرچه سرورهای G9 و G10 اچ پی در کارآیی، تکنولوژی و سخت‌افزار با هم‌دیگر تفاوت‌های کلیدی دارند اما در برخی از موارد مانند فرم فاکتور و شاسی با همدیگر اشتراک‌هایی نیز دارند. دو نسل اچ پی مانند بقیه نسل‌ها در نوع ML یا ایستاده، DL یا رکمونت، BL، XL  و SL طراحی و به بازار عرضه شده است.

عبارت یونیت یا U واحد اندازه‌گیری ارتفاع در رک است که معمولا هر یونیت معادل 4.445 سانتی‌متر یا سه سوراخ در آداپتور‌های کناری است. عمدتا هر دو نسل 10 و 9 در مدل‌های 2U و 4U طراحی شده و از شاسی‌های SFF و LFF نیز پشتیبانی می‌کنند.

همچنین شرکت HP نیز در سایت رسمی خود به مقایسه دو مدل از سرورهای محبوب خود یعنی DL380 Gen10 و DL380 Gen9 در یک جدول بصورت کلی پرداخته است که در این لینک میتوانید آن را مطالعه نمایید.

 

مشاوره رایگان و ثبت سفارش انواع سرور G9 و G10 اچ پی 02188958005

 

چرا تنها انتخاب قطعات سرور کافی نیست؟

تمام آنچه باید از تفاوت بین سرور G9 و G10 اچ پی بدانید همین است ولی برای انتخاب نوع و نحوه پیکربندی سرور حتما با متخصص با تجربه مکفی این کار را پیش ببرید. چرا که فقط دانستن تعداد و ظرفیت اجزای مختلف کافی نیست. بلکه انتخاب قطعاتی که از نظر اجرایی و نوع کالا با یکدیگر همخوانی داشته باشند بسیار حائز اهمیت بوده و در صورتیکه بدون علم کافی سروری تهیه شود احتمال اینکه در عمل از قابلیت‌های نامی سرور بهره‌برداری نشود بسیار زیاد است.

این مطلب را می‌توانید به تمام نرم‌افزارهای مورد نیاز خود برای سرور تعمیم داده و در نهایت با کمترین هزینه بهترین بهره‌وری را از کالای خود داشته باشید.

بالاخره سرور G9 بخریم یا G10؟

درست است که سرور G10 محصول جدیدتری با قابلیتهای بیشتری است اما سرور G9 نیز امتحان خود را پس داده. برای حدود 90 درصد شرکت‌های کوچک و متوسط، استفاده از سرورهای HPE G9 پیشنهاد می‌شود. چرا که استفاده از 20 درصد امکانات نسل 9 تمام نیاز عمومی کاربران را پوشش داده و این امر موجب کاهش هزینه بسیاری برای مدیران و صاحبان کسب و کار می‌شود.

همکاران ما در شرکت مهندسی کاوش پردازان برسا با بیش از 15 سال تجربه در ارائه خدمات به ارگان‌ها و سازمانهای دولتی و خصوصی، دیتاسنترها و بنگاه‌های معاملاتی حقیقی و حقوقی می‌توانند بهترین مشاور در زمینه تهیه سرور HP برای شخص یا سازمان شما باشند. قطعات اورجینال سرور با گارانتی‌های معتبر می‌تواند آسودگی خاطر شما در خرید و استفاده از انواع سرور HP و ذخیره ساز را مهیا سازد.

امیدواریم این مطلب تا حد زیادی آشفتگی ذهنی انتخاب بین سرورهای G9 و G10 HP و همچنین بهترین انتخاب اقتصادی توسط شما را فراهم آورده باشد.

در صورت تمایل می‌توانید هم اکنون با واحد فروش شرکت مهندسی کاوش پردازان برسا ارتباط گرفته و از راهنمایی و مشاوره رایگان در انتخاب نسل سرور HP مناسب کاربری خود بهره‌مند شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *