تفاوت سوئیچ LAN و سوئیچ SAN چیست؟

در سال های اخیر تقاضای زیادی برای ایجاد شبکه های کامپیوتری به وجود آمده است. راهکارهای مختلفی برای ایجاد چنین شبکه هایی در دسترس است که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. دو شبکه متداول در این زمینه LAN و SAN می باشد. LAN مخفف Local Area Network یعنی شبکه محلی و SAN مخفف عبارت Storage Area Network به معنی شبکه ذخیره سازی است. در ساختار شبکه های ذکر شده دو جز اساسی وجود دارد که شامل سوئیچ LAN و سوئیچ SAN می باشد. شاید بپرسید این سوئیچ ها چه هستند و تفاوت سوئیچ LAN و سوئیچ SAN در چه مواردی است؟ ما در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد.

سوئیچ SAN چیست؟

شبکه SAN یک شبکه کامپیوتری می باشد که می تواند شرایط را جهت دسترسی به Storage Block Level فراهم نماید. در این شبکه سوئیچ SAN وظیفه اتصال Pool ها و سرورهایی که در دستگاه های Storage (ذخیره ساز) به اشتراک گذاشته شده اند را بر عهده دارد و مسئول انتقال ترافیک ذخیره ساز می باشد. سوئیچ SAN قادر است شبکه های ذخیره سازی که حجم بالایی از داده ها را در خود جای داده اند را به سرورهای مختلف با سرعت زیاد وصل کند.

\"شبکه

می توان گفت سوئیچ SAN وظیفه دارد که بسته دیتا را بررسی نموده، آن را به مقصد ارسال کند و جریان ترافیک بین ذخیره ساز و سرور را مدیریت نماید. این سوئیچ برای شبکه هایی با انتقال بدون از دست دادن دیتا، تاخیر بسیار کم و راندمان بالا طراحی شده است. سوئیچ SAN در پروژه هایی که نیاز است تعداد زیادی پورت سرور و ذخیره ساز به هم متصل شوند استفاده می شود.

سوئیچ LAN چیست؟

به شبکه کامپیوتری که در یک محیط محدود می تواند سیستم های مختلف را به یکدیگر متصل کند، شبکه LAN می گویند. از این شبکه در محیط های مانند دفاتر کار، آزمایشگاه و مدرسه برای اتصال کامپیوتر ها به یکدیگر استفاده می شود.

سوئیچ LAN دارای سایزهای گوناگون از چند عدد تا چند صد پورت می باشد و با اترنت سازگاری دارد. سوئیچ های LAN مدرن، دارای سرعت های متنوع از 1 GbE تا 100 GbE هستند که رایج ترین آن ها سوئیچ 10 GbE است. سوئیچ LAN می تواند از پروتکل های مختلف مانند Apple Tal، IPX، TCP/UDP و TCP/IP پشتیبانی کند. همچنین این سوئیچ قادر است در مدیریت پهنای باند و گزارش دهی و همچنین QoS و VoIP عملکرد مناسبی داشته باشد.

\"شبکه

تفاوت سوئیچ LAN و سوئیچ SAN شامل چه مواردی است؟

شباهت هایی بین دو محیط SAN و LAN دیده می شود. به عنوان مثال هر دو قابلیت فراهم نمودن مسیر ارتباطی بین ذخیره ساز و دیتا را دارند. اما تفاوت هایی بین آن ها وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود.

[ پیشنهادات سردبیر :

هرچه که باید در مورد  خرید سرور  hp  بدانید !

فایروال فورتی گیت انتخاب حرفه ای هاست. حرفه ای خرید کن ! ]

 

اولین تفاوت سوئیچ LAN و سوئیچ SAN این است که سوئیچ LAN مبتنی بر IP است و روی اترنت اجرا می گردد و از اینترفیس های استاندارد استفاده می نماید. این عوامل باعث می شود تا راندمان مناسب و هزینه کمی داشته باشد. در صورتی که شبکه SAN بر پایه کانال فیبر است که می تواند راندمان بالا و یکپارچگی دیتا را فراهم نماید. هزینه اجرای این شبکه بالاست.

در سوئیچ SAN کارت های شبکه HBA بکار می رود در حالی که در سوئیچ LAN از کارت شبکه استفاده می گردد. برای استفاده از پورت های فیزیکی به وسیله سوئیچ SAN نیاز است که بعضا لایسنس خریداری شود در حالی که پورت های مورد استفاده توسط سوئیچ LAN نیاز به لایسنس ندارد.

دیگر تفاوت سوئیچ LAN و سوئیچ SAN این است که در سوئیچ SAN تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات و سرورها به یکدیگر وصل می شوند در حالی که در سوئیچ LAN، روترها و کامپیوترها به هم وصل می گردند. در سوئیچ SAN برای شناسایی نودهای متصل شده به سوئیچ از شناسه ای به نام WWN استفاده می کنیم در حالی که در سوئیچ LAN از آدرس MAC بهره می بریم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *