تفاوت رم سرور و رم معمولی

تفاوت رم سرور و رم معمولی چیست؟

در این متن با توجه به اهمیتی که انتخاب یک سرور برای یک مجموعه بزرگ دارد و همچنین با توجه به تفاوت گسترده در انواع تجهیزات و قطعات سخت افزاری سرورها، به یکی از مهمترین سخت افزارهای لازم برای سرور پرداخته‌ایم و سعی بر این است که علاوه بر آشنایی مطالعه کنندگان در مورد رم سرور (Server Ram) اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید در مورد خرید رم سرور، نیز دقیق تر عمل کنید.

حافظه رم چیست؟

حافظه رم به انگلیسی RAM مخفف کلمات Random Access Memory و بمعنای حافظه دسترسی تصادفی است که یک قطعه‌ سخت‌افزاری مهم و اصلی در هر دستگاهی محاسباتی است.

در حقیقت رم یک حافظه اصلی و اولیه است که بطور موقت اطلاعات و داده را ذخیره و امکان بازیابی آن را برای دستگاه فراهم می‌سازد و این عملکرد باعث می‌شود تا فرآیند انتقال و آدرس‌دهی در پردازنده با سرعت انجام شود. در واقع تمام داده‌ها و فرایندهای درحال اجرا در رم ذخیره می‌شوند تا پردازنده داده‌ها را با سرعت بیشتری پردازش کند.

با این‌حال کلیه داده‌های ذخیره شده در RAM وابسته به جریان برق خواهد بود و در صورت خاموش شدن دستگاه، تمام اطلاعات موجود در این حافظه موقت از بین می‌رود.

بدلیل حساس‌تر بودن عملکرد رم سرور نسبت به رم معمولی، تکنولوژی و ساختار طراحی شده در رم سرور با رم معمولی تفاوت‌هایی دارد که در ادامه به این تفاوت‌ها می‌پردازیم.

 

رم سرور چگونه کار می کند؟

در حالت کلی، حافظه رم سرور بعنوان یک حافظه فرار، وظیفه دارد که حافظه لازم را در اختیار داده‌های فرآیندهای در حال اجرا قرار دهد تا CPU سرور عملیات پردازش آن را بر اساس یک سری الگوریتم‌های خاص انجام دهد و این کار را تا زمانی انجام می‌دهد که به منبع تغذیه متصل است. یعنی خاموش شدن سیستم در اثر قطعی برق یا تمام شدن شارژ سرور باعث پاک شدن این حافظه می‌شود. درست همان کاری که رم معمولی انجام می‌دهد.

ولی رم سرور علاوه بر این پروسه عادی دارای تکنولوژی‌های دیگری مثل  ECC، رجیستر یا بافر هم می‌باشد که باعث اضافه شدن یک سری مراحل اضافی به پروسه کار رم سرور می‌شود. ECC  بعنوان تصحیح کننده خطا به پایداری و اطمینان از عملکرد سیستم کمک می‌کند.

از طرفی قرار گرفتن یک رجیستر (بافر) در بین رم و پردازنده بعنوان عنصر واسط، باعث کاهش تاخیر و زمان پاسخ به پردازنده می‌شود چون سرعت رجیسترها در مقایسه با حافظه اصلی بالا است که همین باعث افزایش عملکرد سیستم می‌شود.

در ادامه توضیح می‌دهیم این ویژگی‌ها دقیقا برای انجام چه کارهایی لحاظ شده‌اند.

 

تکنولوژی ECC چیست؟

حافظه ECC یا ECC RAM کد تصحیح کننده خطا، نوعی حافظه تخصصی است که رایج‌ترین خطاهایی را که می‌تواند منجر به خراب شدن داده‌ها یا خرابی سیستم شود، شناسایی و رفع می‌کند.

عملکرد این تکنولوژی بدین صورت است که با بررسی فایل یک بلوک اضافه‌تر در رم در نظر گرفته می‌شود تا دیتا بمنظور تشخیص خطا بررسی و تصحیح و بعد منتقل شود. بعنوان مثال اگر فایلی که سرور قصد بارگذاری آن را دارد و رم 11 بلوک را باید به آن اختصاص دهد، حافظه مجهز به ECC بطور خودکار 12 بلوک را در نظر می‌گیرد و دیتا ابتدا وارد بلوک تشخیص و در صورت عدم دریافت خطا به بلوک‌های بعدی منتقل می‌شود.

وجود تکنولوژی ECC در رم سرور باعث از بین رفتن خطای چند بیتی نیز خواهد شد که تا 99 درصد حافظه سرور قادر خواهد بود آن را اصلاح کند، در غیر این‌صورت با نادیده گرفتن آن از هنگ کردن یا خاموش شدن ناگهانی سیستم جلوگیری می‌کند تا اطلاعات بطور کامل بارگیری شود.

حافظه ECC در هنگام انتقال حجم بزرگی از داده‌ها پایداری بیشتری نسبت به حافظه‌های بدون ECC دارد. به همین دلیل، توصیه می‌شود حافظه‌های خاص برای کامپیوتر را بر روی سرور نصب نکنید، زیرا پایداری آن‌ها ناکافی است.

حالا با این اطلاعات راحت تر به این سوال پاسخ می دهیم که آیا میتوان از رم معمولی بجای رم سرور استفاده کرد؟

Server RAM

8 تفاوت رم سرور با رم معمولی

1- مدیریت حافظه ECC

عمده‌ترین تفاوت این دو رم، در وجود تکنولوژی ECC است که بعنوان تشخیص خطا در ساختار رم سرور قرار می‌گیرد. اما رم معمولی کامپیوتر یا لپ تاپ این قابلیت را ندارد.

2- فناوری حافظه Chipkill

فناوری حافظه Chipkill بیست سال پیش توسط IBM برای رفع کمبود فناوری ECC در حافظه سرور توسعه یافت. این یک استاندارد جدید حفاظت از حافظه ECC است. از آنجایی که ECC نمی تواند خطاهای بیش از دو بیت را تصحیح کند، همه بیت های داده احتمالاً از بین می روند و در نتیجه سیستم از کار می افتد.

با این حال، داده‌ها را می‌توان از طریق فناوری Chipkill بر روی چندین تراشه حافظه DIMM نوشت، به این معنی که اگر هر یک از تراشه‌ها از کار بیفتد، به جای عملکرد عادی سرورها، بر بیت خاصی از بایت داده تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، با فناوری حافظه Chipkill، حافظه سرور می‌تواند تا 4 بیت داده بد را بطور همزمان بررسی و رفع کند و قابلیت استفاده سرور را بیشتر بهبود بخشد.

3- امنیت و پایداری

از آن‌جایی که رم سرور قابلیت تشخیص خطا را دارد در نتیجه، علاوه بر اینکه امنیت و پایداری را برای حفظ اطلاعات موجب می‌شود، درصد از بین رفتن دیتا و اطلاعات تقریبا صفر خواهد بود.

4- سرعت رم

رم سرور بدلیل ویژگی ECC سرعت کمتری نسبت به رم کامیپوتر دارد. قرار گرفتن یک رجیستر در بین رم و پردازنده به عنوان عنصر واسط، باعث کاهش تاخیر و زمان پاسخ به پردازنده می‌شود چون سرعت رجیسترها در مقایسه با حافظه اصلی بالا است که همین امر باعث افزایش عملکرد سیستم می شود.

5- میزان مصرف انرژی

با اینکه رم‌ معمولی در مصرف انرژی و افزایش عمر باتری تأثیرگذار است، اما رم سرور بدلیل بهره‌مندی از تکنولوژی پیش‌بینی خطا باعث می‌شود تا مصرف انرژی به‌ کمترین میزان خود کاهش یابد. همچنین ولتاژ کاری رم سرور پایین‌تر از رم کامپیوتر است و همین سبب کاهش مصرف انرژی رم سرور خواهد شد.

6- تفاوت در خط حافظه

دسکتاپ‌ها از سیستم SIMM یا حافظه تک خطی استفاده می‌کنند که پین‌ها را تنها در یک طرف ماژول دارند و این باعث می‌شود مراقبت از حافظه آسان شود.

در مقابل، سرورها از سیستم DIMM یا ماژول حافظه دو خطی استفاده می‌کنند که پین‌ها را در دو طرف ماژول دارند و قدرت مدیریت حافظه قوی‌تری را فراهم می‌کند. سرورها از معماری ویژه‌ای استفاده می‌کنند تا حداقل خطاها در عملیات اتصالات آنها ایجاد شود.

7- تکنولوژی میرورینگ رم (آینه سازی حافظه)

Mirroring حافظه تکنیکی است که حافظه سرور را به دو کانال مستقل تقسیم می‌کند. در این حالت معمولا، رم یک کانال دیگر را برای افزونگی تکرار می‌کند. بعنوان مثال، اگر DIMM از کار بیفتد، کل سیستم سرور تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد، زیرا کنترل کننده حافظه بلافاصله به کانال دیگری منتقل می‌شود. بنابراین، با آینه سازی حافظه، می‌توان به سطح بالاتری از قابلیت اطمینان و تثبیت حافظه دست یافت. علاوه بر این، محافظت جامع در برابر خطاهای تک بیتی و چند بیتی را نیز فراهم می‌کند.

8- قیمت

قیمت رم سرور معمولاً بیشتر از رم معمولی است. این اختلاف قیمت به دلیل ویژگی‌ها و عملکردهای خاص رم سرور است که آن را برای استفاده در بارگیری و پردازش سنگین ترافیک شبکه مناسب می‌کند.

 

 

آیا میتوان رم سرور را روی کامپیوتر خانگی استفاده کرد؟

ممکن تصور کنید اگر از رم سرور روی کامپیوتر شخصی تان استفاده کنید عملکرد بهتری را تجربه خواهید کرد. اما اصلا اینطور نیست. زیرا:

  • بایوس مادربردهای خانگی امکان تشخیص رم های ECC را ندارند و امکان نصب آن ها نیز وجود نخواهد داشت. البته در برخی مادربردهای جدید که برای امور حرفه‌ای طراحی شده‌اند، این امکان به وجود آمده و می‌توان از این نوع رم ها نیز استفاده نمود.
  • از طرفی، به موضوع قیمت رم ها نیز باید دقت کنید. زیرا در بهترین حالت، قیمت رم های سروری معمولا ۱.۵ برابر قیمت رم های معمولی می‌باشد.
  • همچنین بحث سرعت عملکرد رم هاست که؛ رم های سرور، بدلیل استفاده از حالت تشخیص و اصلاح، کمی کندتر عمل می‌کنند.

 

چه زمانی موقع ارتقای رم سرور رسیده است؟

مقدار RAM سرور است که تعیین می‌کند امکان اجرای چه تعداد فرایند روی سرور وجود دارد. بعبارت دیگر، اگر تعداد فرایندهایی که روی سرور انجام می‌شود از این حد فراتر رود، سرور شما عملکرد خود را از دست خواهد داد.

از طرفی کمبود رم سبب کُندی در عملکرد و ناپایداری یا حتی قطع‌شدن سرور خواهد شد. این نکته را هم درنظر داشته باشید که اگر سرور رم فیزیکی مناسب و کافی نداشته باشد، سیستم به سمت استفاده از حافظه مجازی (Swap Memory) خواهد رفت. این حافظه با توجه به اینکه از HDD یا SSD سرور شما استفاده می‌کند، بسیار کُندتر از حافظه مجازی عمل خواهد کرد. در این‌ صورت، در بهترین شرایط سرور شما با کُندی عملکرد مواجه خواهد شد.

چند نشانه روشن وجود دارد که با توجه به آنها متوجه خواهید شد که زمان ارتقای رم سرورتان رسیده است:
  • بارگذاری و عملکرد سرور بیش‌ از‌ حد معمول کُند شده باشد.
  • سرور شما بصورت غیر‌منتظره Reset شود.
  • سیستم بطور مکرر از Swap Memory استفاده کند.

هر‌یک از این نشانه‌ها می‌تواند شما را قانع کند که به فکر ارتقای رم سرور خود باشید.

 

نکات مهم در انتخاب بهترین رم سرور چیست؟

اگر شما هم به فکر انتخاب سرور هستید، احتمالاً این سؤال برایتان پیش آمده است که معیارهای مهم در انتخاب بهترین رم سرور چیست؟ با در نظر گرفتن این نکات، می‌توانید رم سرور مناسبی برای نیازهای سازمان یا شرکت خود انتخاب کنید.

  1. تعداد کاربران همزمان: اگر تعداد کاربرانی که به صورت همزمان از سرور شما استفاده می کنند، زیاد است، باید رم بالاتری را در نظر بگیرید تا با افت کیفیت مواجه نشوید.
  2. نوع استفاده: مقدار و نوع رم استفاده شده در سرور به نوع فعالیت شما نیز بستگی دارد. بعنوان مثال، کاملاً مشخص است که رم موردنیاز برای اجرای بازی با هنگام استفاده از سرور برای میزبانی از وب‌سایت شخصی کاملاً متفاوت است.
  3. نوع محتوا: بطور‌کلی، محتواهایی که بصورت استاتیک روی وب‌سایت قرار می‌گیرند، در مقایسه‌ با محتواهای داینامیک به رم کمتری نیاز خواهند داشت. با ‌این حال، حتی می‌توان همان محتواهای استاتیک را نیز کَش کرد و بدین ترتیب نیاز به رم را به میزان بیشتری کاهش داد.
  4. حجم پایگاه داده: حجم ذخیره‌سازی اطلاعات مستقیماً بر روی عملکرد پردازش تأثیر می‌گذارد. اگر حجم داده‌های شرکت یا سازمان شما کمتر از ۵۰ گیگابایت است، ۳۲ گیگابایت رم کافی خواهد بود.
  5. میزان رشد: از رشد پیش‌بینی شده در حجم پایگاه داده خود در آینده آگاه شوید و در انتخاب رم سرور، نیاز به ارتقا در سال‌های آینده را در نظر بگیرید.
  6. اختصاص رم به نرم‌افزارها: در خرید رم سرور، حتماً به نرم‌افزارهای اضافی که بر روی سرور استفاده می‌شوند توجه کنید. برای مثال، در یک سرور با 32 گیگابایت رم، عموماً 2 گیگابایت برای سیستم عامل و تقریباً 30 گیگابایت برای SQL Server یا برنامه‌های دیگر استفاده می‌شود.
  7. بودجه: مسئله بودجه همیشه حرف نهایی را در انتخاب‌های ما خواهد زد. اما اگر از‌ نظر بودجه برای خرید و انتخاب ماژول‌های مختلف RAM محدودیت چندانی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از ماژول‌های RDIMM استفاده کنید؛ چون درصورت استفاده از دو یا چند ماژول در هر کانال، پهنای باند بهتری بدست خواهید آورد.

 

خوب است بخوانید: تاثیر میزان رنک رم (RANK) در عملکرد سرور

 

انواع رم‌ در سرورهای اچ پی

در سرورهای اچ پی که یکی از پرمصرف‌ترین سرورها در میان کاربران جهان به‌ویژه ایران است، رم‌ براساس نسل سرور پرولیانت انتخاب می‌شود، که می‌توان به‌صورت زیر دسته‌بندی کرد:

رم سرور G5 اچ پی: این سری از سرورهای اچ پی با رم‌های DDR2 سازگاری دارند و سرعت 667 مگاهرتز را پشتیبانی می‌کنند.

رم سرور G6  و G7 اچ پی: این نسل از سرورها با مموری های DDR3 سازگاری دارند و سرعت فرکانس را بین 1066 تا 1333 مگاهرتز فراهم می‎‌سازند.

رم سرور G8 اچ پی: این نسل از پردازنده‌های پیشرفته‌تر مانند E-2600 هستند در نتیجه از رم‌های DDR3 پشتیبانی می‌کنند که فرکانس آنها باید بیشتر از 1866 مگاهرتز نباشد.

رم سرور G9 اچ پی: پردازنده‌های سرور اچ پی نسل E5-2600 V3 V4 با رم‌های DDR4 سازگاری دارند و عمدتا محدوده فرکانسی بین 2133 تا 2400 مگاهرتز را پشتیبانی می‌کنند.

رم سرور G10 و G10 Plus اچ پی: این سری از سرورهای پرولیانت نیز با رم‌های DDR4 (PC4) کار می‌کنند اما محدوده فرکانس تا 2666 مگاهرتز تا 3200 را پشتیبانی می‌کنند.

رم سرور G11 اچ پی: برای این نسل از سرورها عمدتا رم های سری DDR5 نصب می‌شود که دارای 32 گیگابایت فضا، سرعت 4800 ، تکنولوژی DDR5 و تشخیص خطا هستند.

 

کلام آخر

اکنون با مطالعه این مقاله شما به راحتی تفاوت رم های معمولی و رم سروری را متوجه شده و دلیل اینکه چرا از رم سرور نمی‌توان به جای رم کامپیوتر و بالعکس استفاده کرد را بطور فنی و عمیق دریافتید. انواع رم را شناختید و توانایی انتخاب رم متناسب با نوع کاربری را کسب نمودید.

هنگام انتخاب رم سرور فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود و همه آنها به موارد استفاده شما بستگی دارد. بسیار مهم است که تمام نکات ذکر شده در بالا در مورد سرور خود را ارزیابی کنید تا تصمیم درست بگیرید. انتخاب مموری سرور (هم از نظر مقدار رم، هم نوع رم) با سایر اجزایی که با RAM در تعامل هستند، مانند رتبه‌های حافظه سرور، ECC، DDR، مادربرد، CPU سرور و فضای ذخیره‌سازی سرور، همراه است. بنابراین مطمئن شوید که همه اجزای سرور با یکدیگر مطابقت داشته و سازگارند.

اگر به دنبال اجرای یک سرور اختصاصی هستید، به مقدار مناسبی از RAM سرور نیاز دارید تا مطمئن شوید که سرور قادر به مدیریت بار است. شرکت کاوش پردازان برسا انواع مدلهای رم سرور را فراهم می‌کند. شما می‌توانید سرورها را با توجه به نیازهای پروژه خود خریداری یا سفارشی سازی کنید و از تطابق کامل اجزا اطمینان حاصل کنید. پیشنهاد می‌کنیم در صورتیکه قصد خرید این قطعه را دارید برای انتخابی بدون نگرانی و مشاوره بیشتر، با کارشناسان فروش شرکت کاوش پردازان برسا تماس بگیرید تا کالای اورجینال دریافت کنید و از تمام امکانات این قطعه به همراه گارانتی معتبر بهره‌مند شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *