انواع رم‌های سرور (Gen10)

انواع رم‌های سرور (Gen10) 1

 

رم‌ها، اثر بی‌بدیلی در تعیین توان محاسباتی و سرعت پردازش یک رایانه دارند. چه پای یک سیستم گیمینگ در میان باشد، چه پای یک سرور عظیم؛ در هر حال رم‌ها به عنوان همراه و همپای پردازنده، نقش بسیار مهمی در تعیین سرعت پردازش دارند. در حالی که ذهن عامه مردم صرفاً معطوف به قدرت پردازش در (CPU)هاست، تولیدکنندگان مانند (HPE) به خوبی می‌دانند که حافظه رم تا چه حد اهمیت دارد. با نیم‌نگاهی به تفاوت‌های رم‌های سرور (Gen10) نسبت به (Gen9) یا نسل‌های قبلی‌تر، به‌خوبی می‌توان متوجه این حساسیت نسبت به حافظه رم شد. با وجود اهمیت بسیار بالای این قطعه در دنیای پردازش و ذخیره داده، بر آن شدیم تا در این یادداشت نگاهی به انواع رم‌های سرور (Gen10) داشته باشیم. آنچه در ادامه مطالعه می‌کنید، مروری کوتاه بر ماهیت و قابلیت‌های انواع رم‌های سرور (Gen10) است.

(hp) و پیشرفت در سرعت و پردازش به کمک رم‌ها

با بردن حافظه رم به سطح ترابایت، شرکت (hp) افق‌های جدیدی را به روی قابلیت‌ها و توانمندی‌های سرورهای (Gen10) گشوده است. “تام لتین”، نایب رئیس و مدیر کل شرکت (hp)، در زمان معرفی این نسل، در رویداد (Discover) سال 2017، بر این موضوع که در نسل دهم سرورهای (hp)، نیازهای فزاینده مشتریان به افزایش سرعت ذخیره‌سازی و پردازش پاسخ داده می‌شود، تأکید شدیدی داشت. او اذعان داشت که:

من فکر می‌کنم تکنولوژی (Persistent Memory) به خودی خود در زمان عرضه سرورهای (Gen9) توانست تولیدات برند (hp) را در رقابت با سایرین، به عنوان یک پیشگام معرفی کند. این تکنولوژی که در ساخت رم‌ها کاربرد دارد، میزان قابل توجهی از توانایی در اجرای برنامه‌ها را به طور ناگهانی آزاد کرد و به نمایش گذاشت! همچنین در رم‌های سرور (Gen10) این مسیر رشد و بهبود ادامه یافته و منجر به ایجاد تفاوت‌های معناداری شده است.

اما آیا رم‌های سرور (Gen10) واقعاً بهبود ملموسی نسبت به رم‌های سرور (Gen9) ایجاد کردند؟ این پرسشی است که شاید صرفاً کاربران بتوانند به آن پاسخ دهند اما بررسی مشخصات و توضیحات (HPE) نیز راهگشا خواهد بود.

[ پیشنهادات سردبیر :

هرچه که باید در مورد  خرید سرور  hp  بدانید !

فایروال فورتی گیت انتخاب حرفه ای هاست. حرفه ای خرید کن ! ]

بهبودهای قابل توجه در تکنولوژی (Persistent Memory) برند (hp)

(HPE) به عنوان نهاد اصلی مدیریت افق و عملکردهای برند (hp) در دنیای تولید و فروش سرور، تمرکز خود را معطوف به بهبود عملکردهای تکنولوژی (Persistent Memory) کرده است. آنچنان که واقعیت‌ها نشان می‌دهند، در عمل نیز توانسته توانایی محاسباتی و سرعت محصولات خود را به طرز قابل توجهی بهبود بخشد. این تکنولوژی که در رده قبلی، یعنی نسل نهم، معرفی و امروزه به یک دسته یا شاخه از رم‌های سرور (hp) تبدیل شده، اولین بار با یک رم 8 گیگابایتی (NVDIMM) توانست بازار را مجذوب خود سازد. این در حالی است که در رم‌های سرور (Gen10) برای شروع، ظرفیت (NVDIMM) به 16 گیگابایت افزایش یافت؛ هرچند سورپرایز اصلی (hp) برای این نسل از سرورها، چیزی دیگری بود که بعدتر  به آن می‌پردازیم.

انواع رم‌های سرور (Gen10) 3

افزایش ظرفیت (NVDIMM) و یک بهبود مؤثر

اما افزایش سقف ظرفیت (NVDIMM)ها از 8 به 16 گیگابایت، موضوع کم‌اهمیتی نیست. مخصوصاً با در نظر گرفتن مقیاس‌پذیری بیشتری که در این نسل به چشم می‌خورد. رم‌های (NVDIMM) در سرور (Gen10) با وجود افزایش حجم چشم‌گیری که دارند، در عمل با ایجاد یک دسترسی لایه صفر، به مانند چیزی بین (SSD) و رم، داده‌هایی که بیشترین ارجاع و دسترسی نسبت به آن‌ها صورت می‌گیرد را کش(Cache) می‌کنند. باید خاطر نشان کرد (NVDIMM)ها اساساً گونه‌ای از حافظه هستند که عملکرد و ماهیتی مانند رم‌های معمول دارند اما با این تفاوت که قطع برق در سیستم منجر به از بین رفتن یا در اصطلاح پریدن اطلاعات و داده‌های آن‌ها نخواهد شد. این گونه از رم‌های سرور (Gen10) با وجود سهولت فزاینده در پشتیبان‌گیری، از آسیب به سیستم عامل، خطاهای بحرانی و اشکالات ناشی از قطع ناگهانی برق، جلوگیری می‌کند. سرور (Gen10) با در اختیار داشتن یک ظرفیت مثلاً 96 گیگابایتی از رم (NVDIMM) نه‌تنها در برابر بسیاری مشکلات و بحران‌های عملکردی مصون خواهد بود، بلکه در راه‌اندازی و بارگذاری نیز به طرز قابل توجهی، بسیار سریع‌تر عمل می‌کند.

رونمایی از (Scalable Persistent Memory) در رم‌های سرور (Gen10)

رم‌های سرور (Gen10) با تکنولوژی و نامگذاری جدیدی رونمایی شدند. برند (hp) با اضافه کردن کلمه (Scalable) خبر از ورود به یک عصر جدید داده است. (Scalable Persistent Memory) راه حل جدید و یکپارچه (HPE) در امر ذخیره‌سازی و پردازش است که در ظرفیت‌های ترابایتی عمل می‌کند. این تکنولوژی به (hp) در عبور از گلوگاه‌های محدودیت در اجرا و تسریع عملکردهای سرور (Gen10) کمک کرده و باعث شده دیتاسنترهای امروزی، به عرصه جدیدی از قابلیت‌ها وارد شوند. (HPE) ادعا می‌کند که اجرای این تکنولوژی، می‌تواند جایگزینی برای یک لایه از حافظه فلش(Flash) فراهم کرده و مقیاس تجاری یک راه‌حل فوق سریع ارائه کند.20 برابر سرعت بیشتر در راه‌اندازی مجدد یا همان (Restart) و 27 برابر سرعت بیشتر در سپری کردن مراحل بازرسی و پایش سخت‌افزاری یا همان عملیات‌های (Checkpoint)، برخی از مزایای عملی رم‌های سرور (Gen10) هستند که (HPE) به عنوان نمونه به آن‌ها اشاره می‌کند. البته می‌توان به موارد دیگری نیز اشاره کرد؛ مواردی مانند انعطاف‌پذیری در ارائه ظرفیت رم‌ها؛ حتی ظرفیت‌های 256 گیگابایت، 512 گیگابایت و 1 ترابایت در آینده نزدیک و همچنین ارائه یک راه‌حل کامل برای اجرای برنامه‌ها، فلش(Flash) یا افزایش قدرت پشتیبان‌گیری با استفاده از (DRAM).

انواع رم‌های سرور (Gen10) 5

حداکثر ظرفیت رم‌های سرور (Gen10)

رم‌های سرور (Gen10) بسته به پروتکل استفاده‌شده در بخش رم و حافظه سرور، حداکثر ظرفیت متفاوتی دارند و به همین خاطر باید آن‌ها را به تفکیک مورد بررسی قرار داد.

  • حداکثر ظرفیت در حالت (LRDIMM): 3 ترابایت است که از تجمیع 24 رم با حجم 128 گیگابایت در دسترس کاربر قرار می‌گیرد. در این دسته از رم‌های سرور (Gen10) حداکثر سرعت محاسباتی رم به 2933 هرتز می‌رسد.
  • حداکثر ظرفیت در حالت (RDIMM): 1.54 ترابایت است که از تجمیع 24 رم با حجم 64 گیگابایت در دسترس کاربر قرار می‌گیرد. در این دسته از رم‌های سرور (Gen10) حداکثر سرعت محاسباتی رم به 2933 هرتز می‌رسد.
  • حداکثر ظرفیت در حالت (NVDIMM): 192 گیگابایت است که از تجمیع 12 رم با حجم 16 گیگابایت در دسترس کاربر قرار می‌گیرد. در این دسته حداکثر سرعت محاسباتی رم 2666 هرتز است.

دیتاسنترها با وجود رشد فزاینده توانایی رم‌ها و حافظه‌ها، اکنون در سطح جدیدی از امکانات قرار دارند

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *