معرفی انواع هارد سرور

معرفی انواع هارد سرور | بهترین برند هارد سرور HP

هارد دیسک (Hard Disk) سرورها تاثیر بسیار زیادی بر روی کارایی، سرعت و توان یک سیستم بخصوص سرور دارند. بنابراین انتخاب یک هارد سازگار با سرور شما از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین علت، در این مطلب با ذکر انواع هارد سرور، تفاوت‌های هارد سرور و هارد سیستم‌های معمولی و… بنوعی راهنمای خرید سرور را به شما همراهان عزیز ارائه می‌دهیم که میتواند راهنمای موثری باشد، پس در ادامه با ما همراه باشید.

هارد سرور چیست؟

به Hard Disk استفاده شده بر روی سرور، هارد سرور یا دیسک سرور می‌گویند که سرور ( Server ) بعنوان هسته اصلی داده‌های شبکه ای محسوب میشود و از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا تمام دیتاها، اطلاعات و برنامه‌های موردنیاز شما روی آن ذخیره، پردازش و اجرا میشود که ممکن است شما ساعات زیادی به استفاده از سرور نیاز داشته باشید بنابراین سرور باید توان این پشتیبانی مداوم را داشته باشد.

تفاوت هارد سرور با هارد سیستم های معمولی چیست؟

در ادامه به چند مورد از مهم ترین تفاوت های هارد سرور با هارد معمولی پرداخته ایم:

  1. هارد سرور دارای میزان حافظه Cache، قابلیت اطمینان، سرعت و قدرت بیشتری می باشد.
  2. جهت تامین Uptime بالاتر، هارد سرور در مکانیزم های cooling، سنسور تشخیص و اصلاح لرزش و… تفاوت های بسیاری با هارد معمولی دارد.
  3. هارد سرور قابلیت های بیشتری در زمینه ی تشخیص و اصلاح خطا ها یعنی error detection and correction دارد.
  4. به دلیل تجهیزات قدرتمندی که در ساخت هارد سرور استفاده شده، دارای گارانتی و طول عمر بیشتر نیز هست.

 

هارد سرور در دو نوع زیر دسته بندی میشود:

  • simple swap: این مدل هاردها معمولی بوده و دارای شلف آبی هستند.
  • hot swap: این مدل هارد را میتوان بدون خاموش کردن سرور، از محفظه آن خارج و یا حتی تعویض کرد (به این مدل hot plug نیز گفته میشود که بطور معمول دارای interface، SAS نیز هستند.

 

انواع هارد سرور

در ادامه مطابق با معیارهای متفاوت، انواع هاردهای سرور را بررسی کرده ایم:

1- انواع هارد سرور از نظر INTERFACE

از نظر Interface هاردهای سرور دارای انواع گوناگونی هستند که ما در ادامه به چهار دسته آنها اشاره خواهیم کرد:

  • NL-SAS
  • SCSI که نوعی تکنولوژی قدیمی محسوب شده و خیلی وقت است که تولید نمی شود.
  • SAS که مخفف Serial Attached SCSI است و برای زمان هایی که به rewriting cycle و سرعت بالا نیاز داریم کاربرد دارد اما قیمت این مدل Interface نسبتاً بالا تر است.
  • SATA که مخفف Serial Advanced Technology Attachment است به آن hard سریالی نیز گفته می شود که دارای قابلیت هایی همچون تصحیح خودکار خطا، فیلتر نویز از سیگنال ها، کار با سیگنال کم و قیمت کمتر نیز هست. 

2- انواع هارد سرور از نظر تکنولوژی

هاردهای سرور از نظر تکنولوژی را میتوان به سه دسته زیر تقسیم بندی نمود:

  • هارد HDD دارای قطعات متحرک همچون هد و پلاتر است که اطلاعات بر روی صفحات Hard ذخیره شده و زمان تاخیر چرخش دیسک و زمان دسترسی بسیار کم می شود که کارایی بهتری را فراهم می آورد.
  • هارد SSD ( مخفف Solid State Drive ) هیچگونه قطعه ی متحرکی نداشته و به دلیل نبودن هد طول عمر و سرعت بیشتری دارد که ظرفیت هارد های SSD معمولاً بین 120 گیگ تا 2 ترابایت است.
  • هارد NVMe ( مخفف Non-Volatile Memory Express ) که سرعت، پهنای باند و توان عملیاتی بسیار بیشتری داشته و جهت گیمینگ و ادیت ویدیو هایی که رزولوشن بالایی دارند، کاربرد دارد. 

3- انواع هارد سرور از نظر اندازه و ظرفیت

هاردهای سرور در دو اندازه زیر در دسترس هستند:

  • هارد 3 و نیم اینچی که LFF نیز نامیده می شود رایج ترین اندازه برای هارد بوده و ظرفیت مناسبی را جهت ذخیره اطلاعات در حجم بسیار در اختیار ما می گذارد اما در مقایسه با هارد های 2 و نیم اینچی برق بیشتری مصرف کرده و فضای بیشتری نیز اشغال می کند.
  • هارد 2 و نیم اینچی که SFF نیز نامیده می شود که در اندازه ی 2 و نیم اینچی موجود هست اما می توان از مبدل 3 و نیم اینچی نیز برای تبدیل آن استفاده کرد. همچنین ظرفیت هارد های 2 و نیم اینچی در مقایسه با هارد های 3 و نیم اینچی کم تر بوده اما سرعت و قیمت بیشتری نیز دارند که این در مقابل خدماتی که ارائه می دهد کاملاً بدیهی است. 

4- انواع هارد سرور بر اساس برند

لازم است بدانید که به طور کلی تنها 3 تولید کننده ی اصلی هارد وجود داشته و دیگر برند ها همچون HP هارد های اختصاصی خود را مطابق با فناوری های مورد نظر شان از این شرکت ها تحویل می گیرند و اما موضوع مهم اینکه بهتر است هاردی که انتخاب می کنید از برند همان سرور باشد به دلایل زیر:

  • بدلیل وجود فریمور های مخصوص، سازگاری بیشتری میان سخت افزار ها به وجود می آید.
  • هارد های هر برند، در شرایط مختلف آزمایش شده و کنترل کیفیت برای آن ها صورت گرفته است بنابراین هر هارد متناسب با شرایط سخت افزاری و حتی نرم افزاری همان برند سرور طراحی و تست شده است.
  • با استفاده از هارد های برندی که از آن سرور را خریداری نموده اید، در صورت بروز اختلال در عملکرد و… آن شرکت به شما خدمات پس از فروش ارائه می دهد اما در غیر این صورت شرکت ارائه دهنده ی سرور هیچ مسئولیتی نخواهد داشت.

 

بهترین برند هارد سرور

همانطور که گفتیم، هارد سرور برند HP بدلیل بررسی دوره‌ای عملکرد و تست اولیه کیفیت و خدمات پشتیبانی بی نظیری که دارد، امکان برقراری ارتباط با واحد پشتیبانی برند اچ پی بصورت زنده و کاملاً رایگان فراهم می باشد که شما میتوانید با خرید سرور HP یا انواع تجهیزات جانبی سرور مانند هارد دیسک سرور از مرکز معتبر کاوش پردازان برسا به آسانی از این خدمات بهره‌مند شوید.

 

سخن پایانی

در این مطلب علاوه بر معرفی هارد سرور و تفاوت های آن با سرورهای معمولی، به بررسی دقیق تر در مورد انواع هارد سرور نیز پرداختیم. اما انتخاب هارد سرور مناسب نیازمند داشتن اطلاعات تخصصی در این زمینه است که ما در کاوش پردازان برسا با ارائه مشاوره اختصاصی و رایگان به شما کمک میکنیم، سرور و یا هارد سرور موردنظر خود را متناسب با بودجه و نوع استفاده انتخاب کنید تا بتوانید سرعت، کیفیت و امنیت اطلاعات سازمان خود را تضمین کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *