کانفیگ اولیه سوییچ‌ های سیسکو

کانفیگ اولیه سوییچ‌ های سیسکو 1

شاید این محصول منتقدانی هم داشته باشد اما قریب به اتفاق متخصصان فعال در بازار شبکه و این قسم تجهیزات، سیسکو را بهترین انتخاب برای خرید سوییچ می‌دانند. سوییچ‌های سیسکو، محصولاتی قابل اعتماد، انطباق‌پذیر و همچنین قدرتمند هستند که کار با آن‌ها همیشه به شکلی روان و بدون دردسر پیش خواهد رفت. یکی از نقاط قوت سوییچ‌های سیسکو، تنوع بالای مدل‌ها و محصولات است؛ به طوری که در هر رده با هر سطح از نیاز، به طور همزمان چندین کد مدل در دسترس هستند که همه آن‌ها عملکرد و ویژگی بی‌نظیری دارند. اگرچه سوییچ‌های سیسکو عموماً دستگاه و ابزارهای ساده‌ای در کاربری هستند و در قیاس با سایر قطعات، کار با آن‌ها چندان سخت نیست، اما با این حال افراد مبتدی و بسیاری از عامه مردم نیازمند راهنمایی‌هایی در این مورد هستند.

 

البته پیشرفته بودن سوییچ‌هایکانفیگ اولیه سوییچ‌ های سیسکو 3 سیسکو نیز در این موضوع بی‌اثر نیست. برخلاف سایر انواع سوییچ‌های ساده و کلاس پایین، که در اصطلاح “وصل کن و کار کن” یا همان (Plug and Play) هستند، سوییچ‌های سیسکو به یک کانفیگ اولیه نیاز دارند. انجام کانفیگ یا همان پیکربندی، به منظور فعال ساختن قابلیت مدیریت، امنیت و همچنین سایر قابلیت‌های کلیدی یا الزامی است. در این یادداشت، گام‌های اصلی پروسه کانفیگ اولیه سوییچ‌های سیسکو و راه‌اندازی آن را تشریح می‌کنیم. هرچند کار با رابط کاربری گرافیکی یا تحت وب برای کانفیگ اولیه سوییچ‌ها سیسکو ساده‌تر است اما یک حرفه‌ای باید کانفیگ از طریق کامند لاین را که روشی بسیار حرفه‌ای‌تر، فراگیرتر و قوی‌تر است بداند. به همین خاطر در ادامه، کانفیگ اولیه از طریق (CLI) یا واسط خط فرمان(command line) را در کنار هم مرور می‌کنیم.

اگر به دنبال خرید روتر سیسکو هستید این مقاله را از دست ندهید

گام اول؛ کانکت کردن سوییچ سیسکو از طریق کنسول

از یک نرم‌افزار شبیه‌ساز یا به عبارتی ترمینال، مانند (PuTTY) استفاده کنید و به کنسول سوییچ متصل شوید.خط فرمان اولیه را با “Switch>” دریافت خواهید کرد. کافیست تا “enable” را تایپ کرده و اینتر را بفشارید؛ با این کار وارد حالت (EXEC) ویژه خواهید شد. (“Switch#“). حال نوبت به آن رسیده تا وارد حالت کانفیگ جهانی(کلی) شوید:

Switch# configure terminal

Switch(config)#

گام دوم؛ انتخاب یک نام میزبان یا (Host Name)

یک نام میزبان برای سوئیچ سیسکوی خود تنظیم کنید تا در شبکه متمایز شده و توسط شما به‌سادگی در آینده مجدداً شناسایی شده و مورد رجوع واقع شود. برای این کار خطوط زیر را اجرا کنید.

Switch(config)# hostname access-switch1

access-switch1(config)#

دقت داشته باشید که این صرفاً یک مثال است که ما در آن برای نام هاست خود (access-switch1) را انتخاب کردیم. شما می‌توانید بسته به میل خود از اسامی دیگری استفاده کنید.

گام سوم؛ تنظیم یک رمز ورود

هرچند این یک تصمیم شخصی است که برای سوییچ سیسکوی خود یک رمز انتخاب کنید یا خیر اما چون اغلب افراد این کار را انجام می‌دهند، این بخش را به عنوان یکی از گام‌های اصلی در نظر گرفتیم. برای این کار باید خط زیر را اجرا کنید.

access-swich1(config)# enable secret 12345678

در این مورد نیز (12345678) یک رمز فرضی است و شما مجاز به انتخاب هر رمز قوی و قابل اعتمادی هستید. با تنظیم کردن رمز ورود، زین‌پس در هنگام ورودی به حالت (EXEC) یا همان گام اول، این رمز ورود از کاربر تقاضا خواهد شد.

کانفیگ اولیه سوییچ‌ های سیسکو 5

گام چهارم؛ دسترسی دادن به (ip)های مختلف

در این گام شما باید تعیین کنید که کدام آدرس یا آدرس‌های (ip) مجاز به دسترسی از طریق (telnet) هستند. (telnet) پروتکلی است که به عنوان یک لایه از رابط کاربری سوییچ شما عمل می‌کند. برای این منظور باید خطوط زیر را به دقت اجرا کنید.

access-switch1(config)# ip access-list standard TELNET-ACCESS
access-switch1(config-std-nacl)# permit 10.1.1.100
access-switch1(config-std-nacl)# permit 10.1.1.101
access-switch1(config-std-nacl)# exit

شما باید لیست دسترسی خود را در خطوط ترمینال مجازی (TELnet) اعمال کنید. برای این منظور:

access-switch1(config)# line vty 0 15
access-switch1(config-line)# access-class TELNET-ACCESS in
access-switch1(config-line)# exit
access-switch1(config)#

گام پنجم؛ اختصاص دادن آدرس (ip) به سوییچ

شما به عنوان مدیر سیستم و مسئول کانفیگ اولیه سوییچ‌های سیسکو، باید یک آدرس (ip) به سوئیچ معرفی کنید. دقت داشته باشید که آدرس (ip) مدیریت، معمولاً به صورت پیش‌فرض به (Vlan 1) اختصاص داده می‌شود. برای این منظور باید خطوط زیر را اجرا کنید.

access-switch1(config)# interface vlan 1
access-switch1(config-if)# ip address 10.1.1.200 255.255.255.0
access-switch1(config-if)# exit
access-switch1(config)#

نیازی به توضیح مجدد نیست که آدرس (ip) موجود در این خطوط فرضی است.

گام ششم؛ اختصاص دادن درگاه پیش‌فرض

در این گام باید درگاه یا همان (Gateway) پیش‌فرض را به سوییچ معرفی کنید. برای این کار، باید خطوط زیر اجرا شوند.

access-switch1(config)# ip default-gateway 10.1.1.254

در اینجا درگاه پیش‌فرضی که به سوییچ معرفی شده (10.1.1.254) است و باید به اعمال تغییرات مورد نیاز، در انجام امور مربوط به سوییچ خود دقت کنید.

گام هفتم؛ کانفیگ (Vlan)های لایه دو و اختصاص پورت به آن‌ها

به طور پیش‌فرض، تمام پورت‌های فیزیکی سوییچ سیسکو به (VLAN1) محلی تعلق دارد. اما یکی از مهم‌ترین عملکردها و کارکردهای سوییچ اترنت، تقسیم یک شبکه به چندین (VLAN) لایه دوم است.(با هر VLAN متعلق به زیرشبکه لایه سوم متفاوت. به منظور انجام این کار باید (Vlan)های اضافی از (VLAN1) که پیش‌فرض است، ایجاد و در اصطلاح منشعب کنید. پس از این نیز پورت‌های فیزیکی به این (Vlan)های جدید اختصاص دهید. به عنوان تست و برای آموزش، اجازه دهید دو (Vlan) جدید ایجاد کنیم و به هر یک دو پورت مجزا اختصاص دهیم. ابتدا (Vlan)های (Layer2) را باید در سوییچ ایجاد کرد. برای این منظور:

access-switch1(config)# vlan 2
access-switch1(config-vlan)# name TEACHERS
access-switch1(config-vlan)# exit

و سپس با خطوط زیر مسیر را ادامه دهید.

access-switch1(config)# vlan 3
access-switch1(config-vlan)# name STUDENTS
access-switch1(config-vlan)# exit

حال نوبت به آن رسیده پورت‌های فیزیکی را به (Vlan)های خود اختصاص دهید. به عنوان تست پورت‌های شماره یک و دو را به (VLAN2) و پورت‌های شماره سه و چهار را به (VLAN3) اختصاص می‌دهیم. اجازه دهید تا ابتدا کار را با (VLAN2) شروع کنیم.

access-switch1(config)# interface range fe 0/1-2
access-switch1(config-if-range)# switchport mode access
access-switch1(config-if-range)# switchport access vlan 2
access-switch1(config-if-range)# exit

کانفیگ اولیه سوییچ‌ های سیسکو 7

پس از اختصاص پورت‌های یک و دو به (VLAN2) سوییچ سیسکو، به سراغ (VLAN3) خواهیم رفت. همان کدهای بالا را با این تفاوت که پورت‌های سه و چهار را به (Vlan) مورد نظر اختصاص خواهیم داد، تکرار می‌کنیم.

access-switch1(config)# interface range fe 0/3-4
access-switch1(config-if-range)# switchport mode access
access-switch1(config-if-range)# switchport access vlan 3
access-switch1(config-if-range)# exit

 

گام هشتم؛ ذخیره ساختن کانفیگ

حال نوبت به آن رسیده تا در گام نهایی و پس از اعمال تغییرات مورد نظر، کانفیگ اولیه خود را بر روی سوییچ سیسکو ذخیره کنید. به این منظور باید دو خط زیر را در انتهای پروسه اجرا کنید.

access-switch1(config)# exit
access-switch1# wr

البته به جای روش (wr) با (copy run start) نیز می‌توان ذخیره‌سازی کانفیگ اولیه را نهایی کرد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *