معرفی انواع ذخیره ساز ها

معرفی انواع ذخیره ساز ها 1

در دنیای امروز، اطلاعات و داده هایی که به صورت دیجیتال تولید می شوند رو به افزایش هستند. هر چقدر حجم اطلاعات زیاد شود، فضای بیشتری برای ذخیره سازی، پشتیبان گیری و آرشیو آن ها نیاز است. بنابراین نباید تعجب کنید که بخش وسیعی از دیتاسنترها و اتاق های سرور به ذخیره سازها اختصاص داده شده است. می توان گفت این ذخیره سازها، یک نوع سرور می باشند که به وسیله دستگاه های مختلف ذخیره اطلاعات مانند هارد دیسک ها و به کمک نرم افزارهای متنوع امکان ذخیره سازی و پشتیبان گیری اطلاعات را فراهم می نمایند. ذخیره سازها این قابلیت را دارند تا امکان دسترسی دستگاه های شبکه یا کاربران را با به اشتراک گذاشتن منابع خود فراهم نمایند. در این مقاله می خواهیم با سه نوع از این ذخیره سازها آشنا شویم.

معرفی انواع ذخیره ساز ها 3

معرفی DAS

DAS که مخفف عبارت Direct Attached Storage است، یکی از انواع ذخیره سازها می باشد و به طور مستقیم به هاست متصل می گردد. در این راهکار ذخیره سازی، امکان اتصال سرور به ذخیره ساز دیگر وجود ندارد و فقط به ذخیره ساز اختصاصی خود متصل می گردد. DAS معمولا می تواند از طریق پروتکل , SAS به سرور متصل گردد.

ویژگی ها و مزایای DAS

  • پیاده سازی DAS نیاز به هزینه کمی دارد و در صورتی که به طور مستقیم به سرور متصل گردد، فقط باید هزینه هارد دیسک پرداخت شود.
  • DAS را نمی توان ارتقا داد، یعنی قابلیت توسعه ندارد زیرا ظرفیت و اندازه ذخیره ساز محدود است. همچنین اتصال به سرور به خاطر اسلات هایی که به کارت های SAS و SCSI متصل می گردد، محدود می باشد.
  • DAS در محیط هایی که سرور مجازی وجود دارد، کارایی لازم را ندارد.

معرفی SAN

SAN مخفف عبارت Storage Area Network می باشد و به عنوان یک راهکار برای ذخیره سازی شبکه استفاده می شود. این سیستم ذخیره ساز شبکه برای برنامه ها و شبکه هایی کاربرد دارد که نیاز به عملکرد مناسب در اشتراک گذاری داده، داده های ایمن دارند. این ذخیره ساز شبکه از پروتکل فیبر نوری و iSCSI برای اتصال به سرور استفاده می کند.

ویژگی ها و مزایای SAN

  • در محیط های کلاستر شده مجازی، اشتراک آسان و ساده منابع بین چند سرور مجازی یک مزیت مهم محسوب می شود و SAN این قابلیت را دارد.
  • کارایی و ظرفیت SAN را می توان ارتقا داد. زیرا برای سرورهای مجازی بزرگ، ارتقا پذیری بسیار مهم است. SAN می تواند سطوح بالای ارتقا پذیری را فراهم نماید.

معرفی NAS

NAS  مخفف عبارت Network Attached Storage و یکی از انواع ذخیره سازها است که از پروتکل TCP/IP برای اتصال به سرور استفاده می کند. بدین ترتیب که هارددیسک ها روی یک سرور قرار می گیرند و اطلاعات خود را از این طریق برای دیگر دستگاه ها به اشتراک می گذارند. ذخیره ساز NAS دارای سیستم عامل است و از شیوه File level Access برای دسترسی به اطلاعات استفاده می کند. مزیت این روش مدیریت کردن فضاها به شکلی متفاوت است .

"ذخیره

ویژگی ها و مزایای NAS

  • NAS امکان اشتراک گذاری را دارد و می توان به راحتی از آن در محیط های کلاستر شده مجازی استفاده نمود.

کدام یک ذخیره سازها بهتر است؟

در محیط های مجازی، افراد نیازهای متفاوتی دارند. اگر دارای محیط مجازی کوچکی هستید و بودجه شما محدود است، بهتر است از DAS استفاده کنید. البته این ذخیره ساز ویژگی های پیشرفته ای ندارد. برای افرادی که نیاز به محیط های مجازی وسیع تری دارند، پیشنهاد می شود که SAN یا NAS را انتخاب کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *